Discus oppdrett

Hei.

Har et discus par i et 137liter, akvariumet har kunn en sånn discus sjegle. er det bedre å ha røtter og sand i akvariet eller trenger de bare mere tid vis de ikke trives veldig godt akkurat no? De vasker overflaten av sjeglen hver dag men de gjør ikke stort mere.

De gangene de legger egg blir de spist med det samme. noen såm kan hjelpe? Er veldig usikker på hvordan oppsettet skal være. Jeg burde kanskje gi dem et større akvarium med bedre plass?


Har du hatt discusene lenge? Hvor store er de?
Discusene er ca 1 å 1/2 år gamle. De er ca 12-14cm. er litt vanskelig å måle dem

Henger med bilder av akvariet de er i

Har et annet par som legger sine første egg i dag, de er i et 550liter akvarium med en del andre fisker. noen fårslag?
Du har to diskus i et kar. Og du er 100% sikker på at dette er en hunn og en hann, og ikke to av samme kjønn....? For da skjer det naturligvis ikke så mye.
To hunner kan finne på å legge egg sammen, men uten befruktning fra en hann blir det jo ikke noe av dem og de spiser dem vel. Enten av manglende erfaring eller fordi de syns de ser gode ut? Eller at de føler det er noe galt med eggene, og ikke vil la all næringen gå til spille, så de spiser dem opp selv.
Årsakene kan være mange.

Er veldig sikker på at de er to forkjellige kjønn.

Den bakerste på bildene er ho fisken og den foran er hanen.

Ho fisken er den eneste som har lagt egg, og hannen gjor sin jobb de første gangene i et annet akvarium før æ flytta dem. å no vise ikke han noen intresse for noe anna enn å spise alle eggene så fort som mulig Det gjelder ho fisken også.



har du bare tatt 2 forskjellige par å satt de sammen? de liker å være en pulje, og velge partner selv. men det vet du sikkert. ellers har jeg ikke noe annet svar på spm ditt.
Hadde fire i et akvarium til å bynne med. Da to av dem begynte å legge egg og holde et teretorium i akvariet. etter et par måneder etter det flyttet jeg dem til dette akvariet.

Burde jeg bare la de være fordeom de ikke gjør stort mere enn å spise eggene?

eller sette de sammen med de to andre som også legger egg nå?

Er usikker for de to andre er en god del mindre
La de holde på. Så lenge de holder husfreden så vil de nok ta til fornuft til slutt. Hvis de slutter å legge egg så ef det på tide med tiltak. Det å flytte discus er stressende for dem og det vil ta tid før de er helt aklimatisert.
OK. Æ skal la alt være der det e for no.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap