Hvor store må yngelen være for ikke å bli spist ?

Dette er sikkert svart på mange ganger før, men spør igjen jeg :0)

Vi har Rød Zebar som spytta i hovedkaret for 3 uker siden, mora hadde da gått å tygga i 28 dager så yngelen var ca 1,1 - 1,2 cm store. (Grunnen til at jeg sier 28 dager er for at hun tygga når vi kjøpte fisken og hun spytta etter 28 dager, men hun må jo ha gått lengre for hun hadde tydelig dobbelhake når vi kom hjem med dem). Hvor mange hun spytta er noe usikkert for hun er liten og de gjemmer seg godt, men vi har hele tiden sett 6.

Yngelen er vel ca 2 - 2,5 cm nå og prøver å spise det samme som de store fiskene, ganske komisk å se på :0)

I karet har vi (som nevnt) 11 Rød Zebra på ca 10 cm, 2 store Hongi på ca 12 og 15 cm, 2 Viltfanga Cynotilapia Afra (hanne ca 12 cm og hunne på ca 7 cm) og to maller. + masse godt gjemmeplasser.

Jeg har som hovedregel i mine oppdrett at OM den minste fisken/yngelen går i munn på den største fisken du har i samme karet, gjør den sannsynligvis det. Så etter min mening bør ynglene være større enn kjeften på den største fisken du har sammen med dem. Har ikke erfaring med malawi yngel, selv om jeg har et malawikar selv.
Så lenge det er godt med gjemmesteder burde de klare seg ganske godt, uten innblanding.
En kompis hadde en fisk som ble kvalt da den forsøkte å sluke en annen mindre fisk. Det er jo en tragisk måte å miste to fisk på. Noen fisk forsøker seg på forbausende store matbiter....
Tilfeldig bekjentskap
© Elin Randahl Vullum
Reklame for plussmedlemskap