Får ikke yngel/egg

Hei

Jeg er en ganske ny akvarist. Men har et spørsmål ang at jeg ikke får fiskene mine til og legge egg eller bli gravide.

Her er akvariumet mitt

Prøver jo å få yngel på sebrafiskene, cardinal tetraene eller guppi. Men ingenting skjer. Akvariumet er ikke helt som på bilde da jeg har byttet til sand og byttet ut noen planter.

Vannverdier er ph7 og kh 0.01 får ikke testet gh osv pga jeg ikke har de testene enda.

Hva er det som gjør at det ikke skjer noe?
Må også nevnes at det har kommet endel grønne rundinger/prikker på plantene. Får de lite næring.? Kan det hjelpe med slike næringstsbletter?
Danio (sebrafisker), og Tetra (cardinalene) er ganske så vanskelige å få i lek. For dette burde vannverdiene være optimale (se hver enkelt arts spesifikasjoner). De gyter også best i eget akvarium som du setter opp først, og så flytter over 1-2 hanner og dobbelt så mange hoer.

Guppyene burde være enkle siden de er levendefødere. Så her er det nok enten at de har fått unger og de har blitt spist opp før du har sett det, eller at vannverdiene er litt for mye på den "sure" siden. De liker pH på 7-8. og hardt vann.
(De andre fiskene dine liker best surt til nøytralt vann.)


Sebrafisken er nok den du får mest, og hurtigst yngel av. Jeg vet pr. dags dato ikke om en fisk som er enklere.

Min fremgangsmetode:
80 liters akvarie, delt 50/50. Ene halvdelen har KUN filtrering, ingenting annet.
Andre halvdel har klinkekuler som substrat. Ca 3-4 lag klinkekuler.

Har rundt 20 cm vann. Noen flyteplanter.

Setter inn 10 sebrafisk, og tar dem ut igjen etter 3 dager.

I "filterkammeret" kan du gjerne ha eplesnegler. De hjelper godt til med å få infusorier i akvariet. Noe danio rerio-yngel må ha. De får du ikke til å spise finknust flakfor. De er alt for små.

Skal ikke gå så i detalj, da det finnes mange gode tråder om hvordan man dretter disse. På nettakvariet også.

Jeg vil påstå med 85% sikkerhet at du ikke trenger mer enn 3 dager fra og med i dag, før du har egg, som raskt blir yngel Utrolig mange yngel også.

Disse vokser forresten svært raskt, og varierende. Så de spiser raskt et søsken, eller ti.
Av de fiskene du har så legger nok sebrafiskene egg innimellom og Guppyene føder unger. Men de blir spist, lenge før du ser dem.
Du kan ta en Guppy hunn over i en fødekasse, like før hun skal føde.
Har du et annet kar kan du flytte sebrafiskene over i det en liten stund. Så må du ha et innvendig nett, eller evt klinkekuler i bunn, slik at eggene ikke blir spist. Morsomt med sebrafisk, yngelen vokser utrolig fort. Og de er ganske stilige når de er små med bare ei neonblå stripe... Veldig lette å få til.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap