Gullfiskyngel i hagedam og overvintring

Etter at gullfiskene i hagedammen hadde hatt en heftig lekeperiode i mai, døde de. Da jeg skulle til å kjøpe ny fisk, oppdaget jeg 'hundrevis' av yngel i dammen. De er nå 2-3 cm lange, og jeg ønsker å ta noen av dem inn for å sikre overlevelse. Jeg har et 55 liters akvarium og lurer på hvor mange småfisk jeg kan ha i det. Jeg har ikke lyst til å investere i et stort akvarium, for det er bare denne vinteren jeg ser for meg at jeg vil ha fisk inne. Jeg har dessuten noen plastbaljer på 60 liter. Kan de brukes til formålet? Og er det i så fall nødvendig med sand og beplanting? Eller holder det med filter, lufttilførsel og lys?
Er ikke helt sikker på hvor fort de vokser, men du bør ikke ha for mange i det akvarie. Men vil tro 5-6 kan gå greit om du har bra filtrering.

Plastbaljene kan du bruke. Plasser dem gjerne i kjelleren med filtrering. Når det er kaldt, går de i "dvale". Da forurenser de vannet mye mindre enn når det er varmere. Dette betyr også at det kan være flere fisk i forhold til vannmengde. Du trenger ikke beplantning og sand i baljene. Men legg gjerne noe over ene delen så de kan "gjemme" seg.

Du kan også bruke plaskebasseng i kjelleren om du har det.

BTW: Du får sikkert flere råd av folk som har bedre greie på gullfisk enn meg.
Takk for svar, Trygve. Dersom noen har en teori på hvorfor alle fiskene som deltok i leken døde, er jeg interessert i å høre. Bare én fisk fra den gamle stammen lever videre, og den deltok ikke i festlighetene. Flere tips om overvintringsspørsmålet er også velkomne.
Frode Stangebye
Takk for svar, Trygve. Dersom noen har en teori på hvorfor alle fiskene som deltok i leken døde, er jeg interessert i å høre. Bare én fisk fra den gamle stammen lever videre, og den deltok ikke i festlighetene. Flere tips om overvintringsspørsmålet er også velkomne.


Jeg vet veldig lite om gullfisk og hagedam. Så det blir bare spekulasjoner.
Men kan jo være at de rett og slett slet seg ut under leken, og ble mottagelig for sykdom?

Du kan jo prøve å lage en tråd i hagedam-gruppen. Kanskje det er brukere der som ikke leser under oppdrett? Det er mange brukere her inne som har god greie på hagedam og kan hjelpe deg langt bedre enn meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap