Mine skalarer spiser eggene sine gang på gang, tips?

Hei

Jeg kjøpte meg et lekspar av skalare for en stund siden. Jeg gav disse et 250 kar aleine med 2 stk Eheim 2213 classic filtre.

Jeg kjøpte de fra en som sa han hadde hatt masse kull på de. Etter noen uker la de egg 1 gangen, supert tenkte jeg!, men dagen etter var de borte alle som en.

ca 14 dager etter dette la de nye egg, JIPPI!! men etter 2-3 dager blir disse også borte, jeg regner med at de spiser de? De går jo alene.

Jeg ser også at når de er lagt så passer de ikke så godt på de liksom, mange av eggene blir helt hvite, trodde de vasket evt plukket disse vekk.

Har jeg ett par som bare trenger flere forsøk? Har ikke lyst til å fjerne foeldrene.

På forhånd takk.

Trond
Har du vannverdier og temperatur?

Hilsen Ola

25 grader
nitrit 0
ph 6.8

Det er et jeg har målt oppi der
I fiskebasen står det "Noen skalarepar greier egglegging og yngelpleie på første forsøk, men som oftest trenger et ungt par noen "testforsøk" før de lykkes.
Noen par(ofte kulturvariant) greier det aldri. De vil legge egg gang etter gang og ikke greie å passe på de eller spise opp egg eller yngel selv hver gang." Hvor gammelt er paret ditt?
Trond86
25 grader nitrit 0 ph 6.8 Det er et jeg har målt oppi der :)

Jeg ville kjørt temperaturen opp til hvertfall 28 grader, kanskje også litt høyere enn det. Hør med tidligere eier hva slags temperatur de hadde der.
Mitt par la egg, men fikk ikke klekt noen yngel i 24 graders varme under en uplanlagt lek.

Eller virker vannet ditt bra nok.
Om de har fått fram kull tidligere som har vokst opp er det bare et tidsspørsmål før de lykkes igjen.

Lykke til hilsen Ola.
Hvor gamle de er vet jeg ikke. De er jo store å fine, men noe alder aner jeg ikke.

Jeg bare lar de gå der, så kanskje det går etterhvert. Jeg får ikke gradene over 25 grader sånn som ting er nå, står i kjelleren med 300w varmekolbe som står på 32 grader. Må nok kjøpe en annen kolbe
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap