C.weitzmani-egg som ikke vil klekke.

Trenger litt hjelp om noen vet hvorfor de ikke vil klekke.
Har prøvd å la de klekke i foreldrekaret,i boks med akvarievann og nå sist i osmosevann.Dette ble imidlertid bytte til akvarievann på dag 4 siden de så bra ut og forventet klekking neste dag.

Problemet er at det ser ut til at skallet blir for hardt til at de klarer å komme ut av det. Ph ligger på 5.5-6 men har prøvd med høyere ph og, Kh og Gh ligger på 2 og temp. ca 25-26 grader.

I går på dag 6 prøvde jeg å stikke hull på eggene med en tynn nål i håp om å få de ut samt suge de inn i en pipette for deretter blåse de ut igjen.
De jeg klarte det på ,var yngelen død med unntak av en stakkers liten. Denne lever ennå. men sliter ser jeg.

Men skulle så gjerne funnet ut av hvorfor dette skjer,har jo ikke problemer med de andre coryene .
I deres naturlige habitat, Rio Vilcanota, høyt oppe i fjellene, er pH fra 7,5 - 8,5. GH kan også være høyere, trodde jeg. Temperaturen lavere. Kan det ha noe å si? Vet egentlig ikke, men svarer allikevel.
Inaktiv bruker
StigS
I deres naturlige habitat, Rio Vilcanota, høyt oppe i fjellene, er pH fra 7,5 - 8,5. GH kan også være høyere, trodde jeg. Temperaturen lavere. Kan det ha noe å si? Vet egentlig ikke, men svarer allikevel. :-)


Tenkte også litt på dette med høy pH, Gh og lav temp. Kan være noe i det...?

Fant forresten en ganske interessant side om Weitzmani. Om du ikke har vært der allerede, da?

Takker for svar ,alle opplysninger er av interesse.

Du har nok feile opplysninger om hvor disse kommer fra ,men det er ikke din feil.Det ligger dessverre fra tid tilbake feile opplysninger om akkurat det på div. søk på nettet. Disse kommer fra Rio Madre de Dios, sør i Peru og her er det ganske lav ph i vannet. så å øke ph tror jeg ikke er løsnongen
Erik Silgjerd
[QUOTE=StigS]I deres naturlige habitat, Rio Vilcanota, høyt oppe i fjellene, er pH fra 7,5 - 8,5. GH kan også være høyere, trodde jeg. Temperaturen lavere. Kan det ha noe å si? Vet egentlig ikke, men svarer allikevel. :-)


Tenkte også litt på dette med høy pH, Gh og lav temp. Kan være noe i det...?

Fant forresten en ganske interessant side om Weitzmani. Om du ikke har vært der allerede, da?


Denne linker er fra 2202 og mye har skjedd siden da.Hvis du søker på Corydoras Weitzmani på Akvaforum så kommer det opp 2 artikler fra Mona O.I den ene http://akvaforum.no/text.cfm?id=2163 står det hvor den kommer fra.
Inaktiv bruker
Leste nettopp gjennom den på nytt og der står det:

"According to the literature, this species is from the Rio Vilcanota system near Cuzco, Peru. A good buddy who has collected in South America a few times told me that the area around Cuzco (the city of Cuzco itself is at an elevation of 3000 meters) is quite cool and so they were introduced to a tank with a temperature range of 68-70°F whose pH ranged from 7.7 to 8.4. As it turned out, the information about their originating in the area around Cuzco was entirely wrong, bit the lower temperature didn’t appear to do any harm - quite the contrary as you’ll see!"

Så kanskje lav temp. ikke er så dumt?

Beklager feilen, fikk ikke med meg dette. Det er bra du retter på meg/oss. Så vet jeg/vi det til neste gang!
Sølvi Gullaksen
[QUOTE=Erik Silgjerd][QUOTE=StigS]I deres naturlige habitat, Rio Vilcanota, høyt oppe i fjellene, er pH fra 7,5 - 8,5. GH kan også være høyere, trodde jeg. Temperaturen lavere. Kan det ha noe å si? Vet egentlig ikke, men svarer allikevel. :-)


Tenkte også litt på dette med høy pH, Gh og lav temp. Kan være noe i det...?

Fant forresten en ganske interessant side om Weitzmani. Om du ikke har vært der allerede, da?


Denne linker er fra 2202 og mye har skjedd siden da.Hvis du søker på Corydoras Weitzmani på Akvaforum så kommer det opp 2 artikler fra Mona O.I den ene http://akvaforum.no/text.cfm?id=2163 står det hvor den kommer fra.


Jaja skrev visst litt feil her da he he .Det skal selvfølgelig stå 2002 og ikke 2202
Plukket noen egg i dag ,så nå er det på`an igjen

Har nå vannet med 5 i ph og satser på litt høyere temperatur.
Tilfeldig bekjentskap
© Aud Jorun Gjerland
Reklame for plussmedlemskap