Generelt om oppdrett

Hei!

Har hatt akvarium (60-50 l) i flere år.
Av og til har det blitt en fiskeunge som noen ganger har vokst opp

Men hva kan vi gjøre for å effektivisere dette?
Vi har et tomt akvarium stående på ca samme str, men har ikke pumpe, sand og plass til å rigge det opp for tiden.

Hvordan ser man at fisken er gravid?

Har to slørhaler bl.a. Men ingen anelse om det er en av hvert kjønn eller ikke.
Ellers er det litt andre små fisker oppi der, men vet ikke helt hvilken type det er.
Gullfisk bør ha minst 200 liters plass å svømme på, så hvis ikke de formerer seg så er det nok ikke så overraskende.

Når det gjelder de andre fiskene, kan jeg ikke si noe mer enn at så lenge du ikke vet hva slags andre fisk du har, er det ikke mulig å svare på hvordan de formerer seg.

Det blir litt som å spørre "jeg har en plante, jeg vet ikke om det er en kaktus eller en vannlilje, men hvordan får jeg den til å blomstre?"
Det er jo en fordel å vite hva du har, ja...

Få tak i planter som yngelen kan gjemme seg i. Javamose el. lign.

Levendefødere som du sikkert har, og som sannsynligvis er ansvarlige for ungene du ser, blir gravide. De blir tjukke i buken og mørkere bak ved gatt åpningen når tiden for å føde nærmer seg.
Om du tar et bilde av de andre fiskene du har kan sikkert noen her klare å svare deg på hvilken type fisk det er og eventuelt hvordan du kan formere den.
Hei!

Ja, skal få prøve å ta et bilde av dem
Men tror det er en Sverddragerhann der og 1 hunn.
Og 2 Neontetra.

Og 3 helt blanke fisker. De er gjennomsiktige, men husker ikke hva de heter. Men kan prøve å ta bilde (rekker ikke det før lørdag tror jeg).

Tenkte å investere i Guppy igjen. Har ingen av dem for tiden.
laila_katrin
Hei! Ja, skal få prøve å ta et bilde av dem :) Men tror det er en Sverddragerhann der og 1 hunn. Og 2 Neontetra. Og 3 helt blanke fisker. De er gjennomsiktige, men husker ikke hva de heter. Men kan prøve å ta bilde (rekker ikke det før lørdag tror jeg). Tenkte å investere i Guppy igjen. Har ingen av dem for tiden.


De gjennomsiktige er Indisk Glassmalle.

Resten av fiskene er algetere eller bunnetere (ikke så viktig med formering av disse).

Oppsummering:

2 slørhaler
2 sverddragere (1 hann og 1 hunn)
3 Indiske Glassmaller
2 Neontetra


Da trenger jeg ikke ta bilde av dem
Hvis du ser litt på profilene til de fiskene du har på fiskebasen her inne, så vil du skjønne at akvariet ditt er for lite for de fleste fiskene du har.

Slørhalene skal ha minst 200 liter.
Glassmallene skal ha minst 180 liter.
Sverdragerne skal ha minst 120 liter.

Og når det gjelder tetraene, så er de stimfisk, og som det står i profilen dens: "Denne tetraen bør være på minst 10 individer for at fiskene skal trives."

Så jeg ville ikke vært så overrasket om disse fiskene ikke var så ville på å reprodusere...

Jeg ville nok skaffet meg et større akvarium, eller kvittet meg med de fiskene som trenger større plass. Du kunne jo fått deg flere tetraer, men det er ikke den letteste fisken å drive oppdrett på, hvis det er det du helst vil.

Ellers så ville anbefalt deg og lese deg opp på andre fisker. Finne ut hvilken art du liker best, og hvilke som vil trives i ditt akvarium.

Inne på fiskebasen kan du plotte inn hvilken størrelse du har på akvariet, som dette, og se hvilke fisker som kunne passe. Husk at det også er viktig at vannverdiene er riktig i forhold til fiskene også!

På fiskebasen, inne på de forskjellige profilene er det jo også en "tab" som heter "oppdrett", hvor det vanligvis står litt om hva som trigger lek osv.

Secondbite
Hvis du ser litt på profilene til de fiskene du har på fiskebasen her inne, så vil du skjønne at akvariet ditt er for lite for de fleste fiskene du har. Slørhalene skal ha minst 200 liter. Glassmallene skal ha minst 180 liter. Sverdragerne skal ha minst 120 liter.


Dette er jo bare "fantasitall", og kan deles på to uten problemer.

Dersom man bruker fiskebasen som en fasit, burde den kanskje ha vært gjennomgått endel bedre.
Selvfølgelig. Man skal jo ta ting med en klype salt. Men likevel vil jeg ikke si at en 60 liter er optimalt for alle fiskene... Spesiellt levendefødere blir jo gjerne plassert merkelig små akvarier, men leker fortsatt.

Men nå var det jo dette med å ha akvarie for fiskens eget beste også. Jeg synes i hvertfall man skal sette seg litt bedre inn i de forholdene som ville vært optimalt for fisken. Og jeg mener ikke at man skal ta fiskebasen her inne som en fasit - men som en pekepinn. Om man er interessert i de forskjellige fiskene man har i akvariet, så pleier det ikke å være så vanskelig å finne ut av hvordan fisken vil trives... Et raskt google-søk er ofte lurt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap