Gravid platy

Hei! Etter noen uker med fisketomt akvarium, så kjøpte jeg meg fem fine platyer igår, to mikkemusplatyer og tre vanlige. Den ansatte på Dahls Dyrerike forklarte at det sies man skal ha 2-3 hunner per hann, men at når det blir litt fler fisker er ikke det nødvendig, da hannfiskene i tillegg vil bry seg om andre hanner og ikke da bare hunnen. Så jeg endte faktisk opp med tre hanner og to hunner, den ene høygravid Foreløpig går dette helt bra, jeg har sett gjentatte ganger at kun hannene svømmer rundt sammen og at hunnene får være alene.

Imorges lå den gravide hunnen stort sett på bunnen, med den andre mikkemusplatyen svømmende fortumlet bak hvor enn hun beveget seg Litt senere idag kunne jeg ikke forstå hvor den gravide hadde gjort av seg, og siden jeg kun har en 54liter syntes jeg det var rart. Til slutt så jeg henne skule ut av kokosnøtthula deres. Der har hun vært i flere timer nå, uten å bevege seg stort. Jeg så den andre hunnen tittet inn, men da jaget den gravide henne vekk før hun raskt seilte tilbake godt inn i hula. Siden det er relativt mørkt inni kokosnøtta, i tillegg til litt planter foran, har jeg ikke fått sett noen tydelig tegn på noen fødsel. Er dette likevel et tegn på at fødselen er rett rundt svingen? Jeg har inget fødenett eller kar, så hun skal få føde i akvariet.

Jeg gleder meg utrolig til å få yngel, jeg håper i hvertfall noen av dem overlever. Skikkelig kos dette her!
Nå er hun inni kokosnøtta og "rykker". Ser ut som svømmebevegelser, uten at hun går fremover liksom. I skrivende øyeblikk svømte hun en liten tur ut og inn igjen. Er dette normalt?
Jeg ga dem litt mat, og plutselig var hun ute av kokosnøtta og svømte rundt i en rasende fart i tillegg til å spise litt av det hun rakk å få med seg, noe hun gjør fortsatt. Jeg kan ikke se noen betydelig svart flekk under magen heller. Nå begynner jeg virkelig å bli forvirra!
Hadde hun gravid-flekk før da?

Kanskje yngelen er kommet
Ikke som jeg har greid å se..
Hun er fortsatt stor, og i tillegg tror jeg jeg kan se yngelen fordi hun er litt.. gjennomsiktig eller hva jeg skal kalle det :p jeg ser i hvertfall at det er noe mørkt inni magen hennes som de andre fiskene ikke har.
Nå har den ene hannen begynt å svømme mye etter henne, er redd for at han stresser henne veldig. Jeg har et mindre akvarie stående som jeg kunne ha flyttet henne til, men det hadde da blitt uten innkjørt pumpe (sikkert altfor kraftig uansett) og varmekolbe. Jeg kunne kanskje ha flytta over varmekolba siden lampa avgir mye varme i de andre akvariet, men. Hva synes dere jeg burde gjøre?
*opp*
Jeg begynner å bli litt desperat etter hjelp nå
Inaktiv bruker
Hei Ella H!

Jeg har to mikke mus platy selv og hannen jager hunnen hele tiden, og ingen skade har skjedd.

Jeg synes du burde vente til i morgen, Da kan du kjøpe varmekolbe og pumpe. Og få fler platy hunner!

Du kan jo skru av lyset i akvariet, da pleier det å roe seg.
Takk for svar
Problemet er det at siden hunnen er gravid, er jeg redd for at hun skal få problemer med å føde siden hun ikke får være i fred over lengre tid. Uansett vet jeg ikke om det er mangel på hunner som er problemet. Den andre hunnen går stort sett alene, men denne hannen vil kun gå etter den gravide. De andre hannen later ikke til å bry seg noe større om hunnene egentlig, og går mest sammen de to.

Jeg flyttet hannen midlertidig over i en liten bolle, og nå ligger hunnen stille inne i kokosnøtta igjen.
Inaktiv bruker
Er det varmekolbe i bolla?


Jeg ambefaler deg ikke å ha platy i en bolle....Da burde du heller legge han i det andre lille akvariet ditt.

Og du burde gjøre som meg, å kjøpe noen fler platy...

Kanskje det er lurere om du legger hannen i akvariet og hunnen i det andre lille akvariet?
Nei, det er ikke det. Jeg har ikke tenkt til å ha hannen i bolla lenge, jeg følte bare at jeg måtte gi hunnen en liten pause. Han blir ikke over natta for å si det sånn

Jeg får vel se etter flere fisker. Takk igjen
Nå har hun de siste dagene enter svømt raskt rundt, eller ligget inni kokosnøtta si. Idag spiste hun ikke på morgenen, men svømte ivrig rundt. Siden hun ikke har noen svart flekk (hun er svart ved magen, men ikke sånn jeg forstiller meg at denne flekken skal se ut), men likevel har flere føde-symptomer, begynner jeg virkelig å lure nå. Noen som vet om hun kommer til å føde snart eller ikke? jeg legger ved noen litt utydelige bilder.
Inaktiv bruker
Hun ser veldig gravid ut... Du burde bare følge med å se hva som skjer.

Kanskje hun føder i løpet av noen uker/ dager?
Tilfeldig bekjentskap
© Sindre Fjellvik
Reklame for plussmedlemskap