Trichogaster leeri - perlegurami

Har to hunner og en hann i et 100 liter akvarium ( lav og bred type ). I den siste tiden har hannen jobbet iherdig med skumredet. I dag ser jeg at det lever i skumredet. I et mørkere felt ser jeg små yngel som av og til svømmer en cm ned før de forsvinner opp i skummet igjen. Har lagt merke til at hannen har vært mindre interessert i mat de to siste dagene, men ikke uinteressert. Så igår at den var mer agressiv mot særlig den ene hunnen enn det som er normalt. Men så også at det var tilløp til lek ved skumredet, så sent som igår.
Har ikke fjernet hunnene ennå, men får vel gjøre det. Spørsmålet er: Når ble eggene sannsynligvis lagt? Hvor lang tid bør jeg regne før jeg fjerner hannen?
Ingen som har svart til nå? Neivel...

Fant fram denne til deg =)
Takk. Ja, har sett litt forskjellige råd. Noen sier at en skal ta vekk foreldrene med en gang. Andre at hannen skal være der til de er frittsvømmende. Selv om yngelen flyter kan det kanskje være greit at han fikser litt på skumredet innimellom? Men han viser ikke overdreven interesse, svømmer rundt, og spiser når jeg mater ham.
Dessuten, har yngelen egentlig behov for skumredet, kunne de ikke like godt flyte i overflaten?
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap