Pseudogobiopsis oligactis / eugnathogobius oligactis

Fisken kalles E. oligactis i fiskebasen her, fra Larson 2001. Men Helen Larson kom med et review i 2009 og plasserer den nå som en Pseudogobiopsis.

Har et par av disse. Med jevne mellomrom forsvinner de, dvs trekker inn i huler, kommer ikke fram for å få mat. Hunnen kommer først fram igjen, etter få dager. Hannen kan være borte i over ei uke. Så at hunnen var blitt tynnere, så antar at de legger egg og at hannen passer disse til de klekkes... Men vet egentlig ikke så mye om dem. Prøvde å se etter egg en gang, men da fant jeg ingenting. Men visste ikke helt hvor jeg skulle lete heller..

Er det noen som kjenner til disse? Legger de egg i sand eller på hulevegg? Er larvene / yngelen av pelagisk type som driver med elvestrømmen? Helt ut i havet? Hvordan må da saltgradienten være? Hvor mye salt og når?

Er takknemlig for all informasjon om disse, hvis noen skulle vite noe om dem..
såvidt jeg vet er dette type mellomstore gobyyngel som det skal være mulig å fôre opp i brakkvann, men du må nok innom rotatorier. Normalt vil du se en sky av yngel i akvariet etter klekking.


Du har sikkert alt sett denne:
http://ferraqua.de/dcms/zuchtbericht/pseudogobiopsis-oligactis

Pusler selv litt med gobier innimellom, men har ikke fått tatt steget til kultur av rotatorier enda. Gi et hint hvis du prøver.

Hans M
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap