Mistanke om snartgytende gullfisk..

jeg har to gullfisk i min 160l.. Men det er også endel andre der!! hva i alle dager skal jeg gjøre om de begynner å legge egg? kan jeg flytte eggene til et annet karr?? isf, hvordan?? hjeeelp! den største gullfisken har hvite vorter på hodet, og prikker på gjellelokk og finner.. den minste er rundere enn tidligere..
Har du bilder av fiskene?
Gullfisk er en eggspreder, og sprer eggene over hele karet. De må derfor drettes i eget kar.
neei.. kan ta et i morra... nå virker det som det har klikka heelt for dem.. de svømmer helt tullerusk rundt... hannen står med nesa ned.. kan han være syk? :/
Denstørste må du nok avlive, den er syk.
Den har hvitprikkesyken eller hva det nå heter.
Flytt den til et tomt kar eller avliv den.
Den kan smitte de andre fiskene i karret.
Du får spørre om de har medisin for det, vis de ikke har bør du avlive den.
Men før d gjør det kan du legge ut bilder så vi kan se på fisken, ikke avliv den før du har gjort det!!
Håper den blir frisk! Er det slørhale?
ok, da kommer det bilde da!
jeg akter ikke å avlive mitt lille hjertebarn! finnes da midler mot hvitprikk! jeg har jo hjemme som jeg har behandlet med før! og hvor har han fått det fra? har ikke hatt noe nytt i akvariet på over et halv år!
Gjerne svar om dere tror det er hvitprikk...
jeg er veldig usikker, for fisken er i veldig fin form nå.. har kun noen prikker på gjellelokk og en vorte i fjeset..
Overhodet ikke hvitprikk hvertfall.
Ser ingen ting galt med denne fisken bortsett fra utveksten på snuten. Det kan være en svulst eller syste.
Den har "leksvorter" på gjellelokkene som viser tydelig at det er en han i leksmodus.
Men ikke sikkert det blir noe mer utav leken for det.

Om oppførselen ellers er merkelig, ville jeg sjekket vannverdiene.
kjempefint å høre at det ikke er hvitprikk fiskene er helt normale... var kun den ene kvelden jeg ble litt bekymra.. men skal få sjekka vannverdiene
Lurer litt på hvordan Emil Andre kan komme med et så bastant svar om hvitprikk og avliving i en post før det er lagt ut bilder.
Uten å ha sett fiskene regner jeg med, siden dere to bor på to forskjellige kanter av landet.

Ikke som angrep på noen her, men å komme med slike bastante svar basert helt på egen tro, og uten noen dokumentasjon eller erfaring tydeligvis, er ikke bra.
Ikke bare er det missvisende men det er også forringende for kvaliteten av et forum.

Mitt råd.
Om man ikke vet hva man snakker om, så la vær å svare.
Sånn han beskrev det hørtes det ut som hvitprikk for meg!!
Jeg sa at han måtte vente til han lå ut bilder sånn at folk kunne se om det var eller ikke, les alt jeg skrev ikke de to første setningene, man BØR lese hele setningen før man begynner å kjefte, du liker vel ikke selv vis du skal forklare noe så kommer en midt inn i diskusjonen og begynner å kritisere når han ikke vet hva det handler om!
Giddiskje å krangle, greit!
Må si meg enig i Vidar-Alexander
Kan nær lese at fisken bør avlives i hver setning i innlegget. Uten bilder eller noen god form for informasjon er dette veldig spesielt.

Som 13 åring antar jeg at dine kunnskaper som akvarist, ikke er de helt store. Har ikke lest dine andre innlegg, men med så kort tid som medlem og så mange innlegg, bør en være mer sikker enn i dette tilfelle før en legger inn svar og anbefalinger.
Vi har hatt akvarier siden jeg var 0 år.
Sorry da, det var ikke meningen å si det på den måten da
Men for meg hørtes det ut som om det var hvitprikk, jeg vil bare ikke at den skal pines
Skrev det nok på en veldig dårlig måte.

Jeg har kanskje bare to akvarier, og har bare vært veldig interessert i akvareier i 2-3 år. Men pappa har et STORT akvarie rom med 10 akvarier fra 30-540 Liter.

-Emil
Emil Andre Rasmussen Engø
Vi har hatt akvarier siden jeg var 0 år. Sorry da, det var ikke meningen å si det på den måten da :) Men for meg hørtes det ut som om det var hvitprikk, jeg vil bare ikke at den skal pines :) Skrev det nok på en veldig dårlig måte. Jeg har kanskje bare to akvarier, og har bare vært veldig interessert i akvareier i 2-3 år. Men pappa har et STORT akvarie rom med 10 akvarier fra 30-540 Liter. -Emil




Emil.
Det var ikke meningen min å rakke ned på deg på noen måte, men synes du kom med en konklusjon litt vel forhastet. Selv har jeg 13 akvarier i et eget rom og har holdt på med akvarier i 15-20 år, men gjør meg ikke til noen spesialist av den grunn. Noe har jeg mer greie på enn annet, noen fiske arter kjenner jeg bedre enn andre og svarer ikke i innlegg med konklusjoner uten at jeg er klar over de fakta som trenges for å svare. Trenger jeg mer fakta for å komme med mine anbefalinger, spør jeg gjerne om mer fakta. En grei regel å ha.

Ønsker deg lykke til med akvariene dine :- =)
Gå innpå Shiramor sinn egene akvarietråd som heter:Bilder av syk fisk - Legg inn ditt bilde!
Der er bilde av fisk med blemme/Vorte.
Gullfisk i gytemodus.
Gullfiskene er ofte klare til og gyte når som helst.Det som setter igang gytinga er vann og temperaturforandringer i akvariet.Ta en hann og en hofisk fra ett kaldvannsakvarie,flytt dem over til en ny tank,med temperatur ca 18-20 grader,vann fra moder akvariet og filtermateriale, og gyteproseessen vil trolig starte.Ser at du har en hannfisk der,hvite prikker på gjellelokkan tyder på det og at den er gytemoden.Eggene er små og legges over allt gjerne i buskete planter,så følg nøye med og flytt voksne fisk etter egglegginga.(husk temperatur forskjell når fiskene flyttes tilbake).Visst dette lykkes,kan du tenke på genan og bruke en ny fisk neste gang.
Inaktiv bruker
Hei. Jeg er 13 år selv å kan være litt enig med loffa,men liker ikke at det blir skrevet at vi ikke har noen erfaring å ikke vet noe bare fordi vi er så unge. Jeg har selv 80 dyr å passe på, deriblant Mitt eget kaninoppdrett med 64 kaniner å det verste jeg hører er at folk sier vi ikke burde si noe bare for at vi er så unge. Jeg går ut i opp til 30 minus grader hele vinteren og resten av året for å stelle dyr, i nå 6 år,helt siden jeg var 7. så jeg syntes det blir for dumt å blir virkelig lei meg og skuffet for at noen sier sånt når en legger mye tid og penger i det å får den tilbakemeldingen!!
håper på forståelse for dette!
30 minus
jo,det nærmer seg.
Okei.
Jeg vet jeg skrev det på en veldig dårlig måte, men Vidar Alexendar har tydligvis ikke lest alt jeg skrev.
Jeg skrev at den må avlives eller bli gitt medisin til vis det er hvitprikk, Saltvann 88 skrev det på en måte som hørtes vedlig ut som det var hvitprikk.
Ser nå at det ikke er det.
OG JEG SA AT HAN MÅTTE VENTE MED Å AVLIVE/gI MEDISENER TIL NOEN HADDE SETT BILDENE OG BEKREFTET/AVKREFTET HVA DET VAR!!

Oi 64 kaniner er mye!

Og igjenn vi har hatt akvarier 23 år. Jeg har opplevd 13 av de og kan mye selvom jeg bare er 13 år!
Vi har hatt akvarier fra 18-950L.
Med PH fra 3-8
Med fisker fra 0,2 til 38 cm og med over 200 forskjellige arter!

Før jeg var født hadde vi et annet hus der vi hadde 18 akvarier pluss et stort ett i stuen så ikke si at jeg ikke kan noe selvom jeg bare er 13 år.
Inaktiv bruker
også det jeg mener, enig med deg Emil Andre, jeg skulle prøve å si at selv om vi bare er 13 år så kan vi faktisk litt vi har erfaringer med ting vi også å, jeg mener jeg syntes det er dumt om folk sier at vi 13åringer ikke burde si noe for at vi ikke kan noe, for det kan vi !!!
Bare for å ha sagt det.
beklager at jeg forstyrret i tråden,men liker bare ikke høre at vi 13 åronger ikke kan noe så vi burde ikke si no.
Skjønner ikke hva du mener med: jo, det nermer seg. Stingsild?
Men ferig med det
Gidd ikke å krangle.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap