Har eg tatt livet av ancistrus-egga?

Skulle flytte ancistrus-paret mitt over til ett annet akvarie idag. Men da eg skulle fange hannen(som lå gjømt inn i et skipsvrak), oppdaget eg ett merkelig "sandkorn" som eg tok opp å studerte. Oppdaget straks at dette var et egg, med litt sand rundt. Så eg la det i en boks med akvarievatn som eg hadde liggende. Såg i skipsvraket igjen, og oppdaget en haug med gul-aktige egg der. Så i frykt for å ikkje ødlegge noko, la eg skipet fint tilbake i akvariet, og slapp hannen fri. Han for straks tilbake til skipsvraket. Egget eg hadde plukket opp, har eg derimot lagt opp i en yngleboks.

Så det eg lurer på er om eg har skadet eggene, altså om det var skadelig at dei var i frisk luft i nokre sekund?

Når det er sagt. Grunnen til at eg skulle flytte mallane er fordi at i samme kar, går det en nokså hissig Sebra Ciklide far, med en stor gjeng yngler som han passer på. (mora ble dessverre drept av den overbeskyttende faren). Og faren er ganske aggressiv mot ancistrus-paret også.

Mvh.
Øyvind
Jeg hadde flytta mallene, når de først er startet å legge egg kommer de garantert til å gjøre det igjen. Egget du har tatt ut TROR je kanskje er dødt, men vet ikke det med sikkerhet. Det finner du nok ut av. Men yngelen som kommer av ancistrus vi vel slite med å overleve sammen med sebracikliden din. De er fryktelige hissige og tar lett livet av noen. Derfor ville jeg flyttet mallehannen din, berg han mens du kan. Eggene kan du legge i en boks i håp om at de skal klekke. Ellers vil det GARANTERT komme nye egg etterhvert, det hadde ikke bekymret meg.
Er første gang eg får egg med ancistrus, så er heilt nytt for meg.

Men om eg flytter foreldra, men tar egga å legg dei i en yngleboks, i samme kar som dei er nå, vil gå bra? Eller er det størst sjanse for at det blir yngel av egga, om foreldra passar på dei?

For sånn som eg har skjønt det, så blir desse født med ei sånn "plomme" på magen, som er næring dei første dagane? og så går dei over til fast føde? altså alger, evt algetabletter osv?
Så egga/ynglane egentlig ikkje er spesielt avhengige av foreldra, til anna enn å beskytte seg?
Etter at eggene er lagt har hunnen ikke noe mer med egg/yngel og gjøre.
Jeg vet ikke hvordan det er når det fortsatt er egg, men så snart eggene er klekket og yngelene er ferdig men plommesekken så karer dem seg selv. har fått yngel her flere ganger.
Så det er ikkje nokon fare for at en tar livet av egga med å flytte dei, og ha dei i en yngleboks?

Mvh.
Øyvind
jeg flyttet hannen sammen med eggene det første gangen han lå på dem og det gikk kjempe bra.

Det vil lønne seg og ha hannen sammen med eggene til dem er klekket siden hannen rengjør og passer på dem med livet som innsats.

Bare ikke flytt dem så sent at dem nettopp er klekket siden det da vil det bli masse frafall.
Dem jeg har flyttet som er kekket har som sagt tildligere blitt noen dager gamle mulig såpass som 1 uke.

Dette er hentet ut av en artikkel her på forumet.

Hannen vil ligge og vifte frisk vann over eggene. Han vil i tilegg også vaske de med munnen. Etter alt fra 3 til 8 dager vil eggene klekke, igjen er dette avhengig av de forskjellige artene, men vanntempraturen er en meget viktig faktor. Dess varmere vannet er, jo hvor fortere vil eggene klekke.
Etter klekking vil fisken ha en plommesekk som den vil leve på de første dagene. Denne er stor, og du vil kun se fisken nærmest som en liten larve på toppen av egget. Hannen vil fortsatt passe på yngelen. Etter ytterligere noen dager (3 til 4) er plommesekken oppbrukt, og de må finne mat selv. Selv etter at plommesekken er oppbrukt, blir de fortsatt noen dager ekstra i hulen sammen med hannen.

Okei, da venter eg med å flytte dei til i morgen ivertfall. Så i tilfelle eg flytter dei, burde far følge med?

Tusen takk for svar og god hjelp, forresten!
Etter min mening.
Så ja det burde han.

Jeg legger og ved en link til en veldig fin artikkel om ancistrus

hei

hvis du flytter di så anbefaler deg å ta en bøtte eller noe som er stort nokk til å ha skipet i (bare for å flytte det til d nye karet så ikke eggene kommer ut av vannet.
for flytter du far med eggene inne i skipet sammen til d nye akvariumet forsiktig så trur jeg at han kommer til å ligge dær fortsatt.

jeg hadde 1 far med egg for en stund siden å tok i fra hann eggene å la di i en yngelbox åver utbåset så di fikk gjevn strøm me vann men di muglet ikke lenge etter så min anbefaling er å la naturen gå sin gang er som oftest best..
det er min mening...
Ja det glemte jeg og si husk at eggene ikke kommer over vann, og at det burde være av det samme vannet.
Dette siden om det blir for store verdi endringer i vannet så kan det gå galt.
Det ble litt sent i natt så var trøtt og fikk ikke sagt alt på en gang.
Da jeg flyttet hannen med eggene første gangen så løftet jeg bare ut hula med vann og fisk inni og la det forsiktig over i 20l jeg hadde alereder fylt med vann fra karret han var i.

Lykketil i allefall. og ikke fortvil dersom første gangen ikke går som håpet for om dem først har fått egg en gang så stopper det ikke. Selv om det kan ta en stund til neste gang.
vil bare si at det egget som har vært i luft fortsatt kan være ilive. Jeg gjorde nemlig mitt livs tabbe når jeg innredet karet på nytt, å faktisk tok ut mallehulen med egg. Hadde ikke anelse om at det var egg inni der. Når jeg endelig skulle sette ned hulen igjen så jeg egga inni hula. Jeg var også redd for at di var døde pga luft. Men utrolig nok klekket di. Å di dag er jeg lykkelig bestemor til masse små ancistrus barn
Lurer egentlig på å flytte Sebra Ciklidene over til ett midlertidig kar på 54 liter, for så å flytte de tilbake når ancistrus-yngelen har blitt såpass stor at eg evt kan fange dem å sette dei over i et annet kar. Har skjønt såpass at ancistrusegg- og nyklekt yngel er veldig skjøre for forandringer av vannverdier og temperatur. Veit ikkje om dette er en grei løysing? Eller burde eg kanskje flytte ancistrusene og egga over til 54-literen i staden?

Mvh.
Øyvind
hvilken andre fisker er det i akvariet der ancistrushannen og eggne er.

Sebra Ciklider. En voksen far, og en flokk med unger. De går i en 128 liters tank.

Men om det er 54 literen du mener, så er det nokre neon tetra, sverdrager-unger, en vanlig algespiser og en eplesnegle.
OK. Jeg er faktisk ikke sikker på om ancistrus yngelen vil være i noe fare i noen av karene. men du kan jo fytte hula med hannen og eggene over i det minste karet der det bare er smått fra før.
Du burde da gjøre det i dag. For det tar ikke mange dager før eggene klekker,
max en uke om jeg ikke husker feil. bruk en lykt og lys inn i hula og se etter at dem ikke er klekket før du flyttet på hula.
Tilfeldig bekjentskap
© Elin Randahl Vullum
Reklame for plussmedlemskap