Malawi, Noen som har peilig?

Hei

jeg har nå ett par "Melanochromis cyaneorhabdos" Som tygger.

Har noen peiling på hvor lenge di går før di spytter ut yngelene?
Har tenkt å flytte di over i ett vekst kar.

Trur dere det gjør noe om malawien som tygger blir flytta over i det andre karret nå?
Malawien har gått ca to uker med yngel i munnen.
Har veldig lyst til at dette kullet skal bli vellykket. Så vil gjøre det mest riktige for fisken.

På forhånd takk for svar.

-Mufle
Hei! Vet ikke helt hva du bør gjøre for å sikre mest yngel, tenker da på om du skal la hun være, flytte over i et annet kar, eller forsiktig få hun til å spytte, men hvis ikke jeg tar helt feil pleier disse fiskene tygge i ca 3 uker før de spytter.
Lykke til!
Takk
Nå har faktisk Hannen tatt over, hua ble for liten i munnen, De er ikke så gamle enda. Så egentlig litt rart at di tygger allerede. Det jeg frrykter er at øre ålene kommer til å spise yngelen opp før jeg rekker å blunke. Så må få gjort noe før det er for sent. Er nok ikke så lenge før de spyttes ut.

Men takk
Ja. Flytt tyggende hunnen over i et annet kar hvis du vil ha flest mulig yngel. Jeg ville ha tømt hunnen for yngel etter 3-4 uker. Men hvis du ikke har gjort det før så kan det bli litt vanskelig. Men noen ganger spytter de ut selv i hov under fanging.
Tusen takk
Da skal jeg prøve det når jeg kommer hjem
Flyttet over
Da er han flyttet over med ungene. Men han slapp bare en unge i håven, ser han tygger enda da.
Men er det normalt at hannen tar over "tygginga"?

For det er nemlig hannen som har yngelen nå
Jeg kan ikke nok om Malawi til og uttale meg om dette med hanne som tygger, men her hos meg skjer det ikke. Hannen bryr seg lite om hunnen som tygger og driver heller med flørting til ikke tyggende hunner. Men så går mine Yellow tail Acei i flokk på 13 stk da.
Hunnen spytter som regel på 18-21 dag har jeg hørt, og hos meg spyttet Aceihunnen på 18 dag. Jeg satte henne i eget avdelt område i karet på 17 dag, og tok henne ut igjen med en gang hun hadde spyttet.
Jeg tviler på at det er en hanne som tygger Mufle, men vil ikke påstå noe 100 %. Hanner spiser gjerne yngel de kommer over, og det kan være vanskelig å se forskjell på kjønn hos M. cyaneorhabdos. Er det ikke ei hunne nr. 2 som tygger da?
Men som jeg har lest å hørt meg til så kan ikke hua ha to "eggflekker" på finna?

Denne har det. å det er denne som har vært sjefen i karret. Men kan godt være at to huer har byttet på. For hun som hadde de først hun er ganske liten av seg tipper hun er rundt 5-6 cm.

Nå har den spytta ut noen. men ikke alle. Har flyttet h*n over i avls karret.
Har 3 unger som har overlevd hittil Fy så fort dem vokser!
Helt utrolig.
Hvordan går det med ynglene? Ble det mange som overlevde til slutt?
Og har du fått svar på om den tyggende hannen, virkelig var en hanne?
Beklager lite aktivitet.
Hei en liten oppdatering fra sist.
Har hatt 4-5 kull på ca 20-25 fisk siden sist.
klarte å få frem ett helt kull uten noen dødsfall, alle lever den dag i dag. har ikke hatt noe dødsfall siden jeg startet denne hobbyen, var igrunn veldig heldig også med tanke på at jeg har flyttet også.
Det jeg trodde var hannen var ei annen hue, syntes denne fiske verden er litt rar. hehe.

Skal prøve å være mer aktiv fremover

-Linda
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap