Pansermalle-egg

hei
mine flekkete pansermaller har lagt egg utallige ganger nå,men di blir alltid spist av dm selv eller andre fisker...
Leste ett innlegg tidligere om å flytte eggene til eget kar,har nå gjort det,er et plastkar på ca 3 l, har varmekolben på 26 grader ,å vann fra akvariet de ble lagt i...
skal jeg gjøre noe mer for at de skal klekkes?
Vivada
hei mine flekkete pansermaller har lagt egg utallige ganger nå,men di blir alltid spist av dm selv eller andre fisker... Leste ett innlegg tidligere om å flytte eggene til eget kar,har nå gjort det,er et plastkar på ca 3 l, har varmekolben på 26 grader ,å vann fra akvariet de ble lagt i... skal jeg gjøre noe mer for at de skal klekkes?




Hei Vivada
Det er gøy å få egg, spesielt på corydoras som jeg selv har som en av mine favoritter. I boksen du har eggene trenger du en luftestein tilknyttet en luft pumpe. Du må ikke bruke en vanlig pumpe da egg/yngel lett vil bli dratt inn i den.

Ta en titt i artikkel samlingen til Mona O om corydoras her i basen. Hun gir deg mange gode tips og veiledning om alt av corydoras.

Hun er etter min mening en av norges beste på corydoras. Lykke til
Hei
takk for svar!
coryene har nå klekket å er et døgn gamle ca,har lagt nedi en "luftstein"
og d er ca 10-20 yngel på noen mm som svømmer irundt me plommesekk,har ordnet md artemier i kvell,så dette bli spennende,håpe di klarer seg.
gøy å følge md på

flere erfaringer tas imot md takk
Mine cory har en liten stein nedi yngelboksen slik at de kan gjemme seg litt. Det ligger jo i deres natur å gjemme seg rett etter klekking. Ellers vil jeg vel bare anbefale deg å ha en ekstra boks du kan flytte dem i når den andre boksen skal rengjøres. Er jo viktig å bytte vann på boksen også. Det verste er å få tak i dem:P
synd men sant d ja : )
har lagt nedi ein stein,di fleste e under dn...

skal beynne å fore me artemia no,men e så redd for å få md skall,for d e vel ikke helt bra..?

takk for tipse Robert : )
Artemia skal klekkes i ca et døgn. Eggene er brune, men når du ser at "vannet" bytter farge fra brun til oransje, da er de klekket. Artemiaen er oransje av farge. Du har et klekkeri og salt uten jod samt egg da? Det er det du trenger. Regner med at du har lest deg litt opp på klekking o.l?
ja,har hatt i salt uten jod og natron,men kan itj sjå at di e oransje,meir kvit.... : )
Egg
Jeg har kunn sett egg 1 gang i mitt kar jeg lot de ligge

Men er ikke sikker på om det var første gang eller ikke, men når jeg rotet litt oppi karet la jeg merke til 1stk yngel på noen mm

Neste gang jeg ser egg skal jeg selv prøve å ta vare på dem og flytte de for seg selv

Det gikk 1-2 dager så var alle egg borte, muligens spist av coryn:S
Bruker ikke natron jeg, har ikke hørt at man bruker det. Tror ikke at der er behov for det??
Natron er med på å heve ph på klekkevannet til artemiaen. Jeg syns det er viktig, og tilsetter alltid det for å øke klekkeprosenten - og derved utbyttet av dem betraktelig Husk at artemia kommer fra sjøvann som har veldig høy ph.

Man kaster mange uklekte artemiaegg dersom det er dårlig klekkeprosent på dem pga feil forhold under klekkingen. Det er altså bortkastede penger, og det lønner seg derfor å tilsette denne lille dærten med natron
Ahh, takk Da skal jeg begynne med det. Hva du IKKE vet mona?;P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap