Oppdrettskampanje.
Det er flott at akvaforum registrerer norske oppdrett. For inspirasjon og konkurranse.
Men dere burde følge med litt.
Hvordan kan man registrere 12 oppdrett i 2011 etter 15 dager når minstekravet er 6 ukers oppveksttid?
Videre: er det interessant å føre snegler, reker og andre dyr i samme kampaje?
En oppdrettslinje for fisk
En oppdrettslinje for reker (og kreps; ulovlig)
En oppdrettslinje for snegler.
Jeg har de siste årene holdt og desverre formert minst 10 sneglearter. Men er det virkelig interessant? De fleste av disse er jo nesten umulig å bli kvitt.
Bør det være en egen linje for planter????
Kanskje også en for alger? Da hadde jeg kommet høyt opp.
Skal ikke trekke'n lenger.
Men her burde forumet ta tak og lage klare linjer.
Men dere burde følge med litt.
Hvordan kan man registrere 12 oppdrett i 2011 etter 15 dager når minstekravet er 6 ukers oppveksttid?
Videre: er det interessant å føre snegler, reker og andre dyr i samme kampaje?
Jeg har de siste årene holdt og desverre formert minst 10 sneglearter. Men er det virkelig interessant? De fleste av disse er jo nesten umulig å bli kvitt.
Bør det være en egen linje for planter????
Kanskje også en for alger? Da hadde jeg kommet høyt opp.
Skal ikke trekke'n lenger.
Men her burde forumet ta tak og lage klare linjer.
Postet 15.01.11 kl 23:56
Postet 16.01.11 kl 00:08
Haha her måtte jeg hummre litt Vi to skulle nok ha krangla godt om 1 plassen når det kommer til alger ja!
Så litt seriøst; Jeg er helt enig med deg, men jeg nevnte engang at man bør ha med noen parrametere når man registrerer oppdrett:
Ph og temperatur, visst man ikke vet så kan man skrive det i en kommentar.
Om noen har drettet en spessiel corydoras, men skriver i oppdrettet: Leker som vanlig corydoras, så sier ikke det meg noen verdens ting, og det er egentlig bortkastet å skrive det. Da kan man heller la være å skrive noe som helst.
Så litt seriøst; Jeg er helt enig med deg, men jeg nevnte engang at man bør ha med noen parrametere når man registrerer oppdrett:
Ph og temperatur, visst man ikke vet så kan man skrive det i en kommentar.
Om noen har drettet en spessiel corydoras, men skriver i oppdrettet: Leker som vanlig corydoras, så sier ikke det meg noen verdens ting, og det er egentlig bortkastet å skrive det. Da kan man heller la være å skrive noe som helst.
Postet 16.01.11 kl 00:09
Postet 16.01.11 kl 00:21
NAF kjører sine årlige oppdrettskampanjer fra 1/11 et år til 31/10 neste år av en eller annen grunn. Derfor har jeg allerede registrert oppdrett på Corydoras metae fordi jeg da lettere holder styr på hvilke arter jeg kan melde inn oppdrett på til NAF for 2011.
Jeg har også skrevet på oppdrettsinfoen: "De lekte 3 nov. 2010, registreres i 2011 pga NAFs regler for oppdrettsår (1/11-10 til 31/10-11)."
Kanskje det er av samme grunn andre også har reg oppdrett så tidlig på året
Jeg har også skrevet på oppdrettsinfoen: "De lekte 3 nov. 2010, registreres i 2011 pga NAFs regler for oppdrettsår (1/11-10 til 31/10-11)."
Kanskje det er av samme grunn andre også har reg oppdrett så tidlig på året
Postet 16.01.11 kl 00:37
Grunnen er veldig enkel. NAF krever minimumsalder på 8 uker for godkjent oppdrett, og det er da selvsagt at yngel født i midten av november ikke kan føres det året.Rita RevestrekNAF kjører sine årlige oppdrettskampanjer fra 1/11 et år til 31/10 neste år av en eller annen grunn.
At medlemmer her følger samme praksis er helt greit i mine øyne, men det spiller ingen rolle egentlig. Her er det ingen oppdrettskampanje/-konkurranse, men kun egenføring av oppdrett.
Personlig synes eg det er fint å lese hvordan medlemmer har drettet artene, men det er ikke "offisielt".
Flere arter som står oppført som drettet på AF vet eg ikke er drettet (av nevnte medlemmer i hvert fall).
Dersom man tar oppdrettsføringene for det det er, så vil eg si det er en fin og ofte nyttig service til medlemmene
Postet 16.01.11 kl 00:54
Endret: 16.01.11 kl 00:58
Da er det jo en fornuftig årsakDonaldGrunnen er veldig enkel. NAF krever minimumsalder på 8 uker for godkjent oppdrett, og det er da selvsagt at yngel født i midten av november ikke kan føres det året.
Jeg har også sett ihvertfall en art som står som drettet i Norge, så vidt jeg vet er den vel ikke drettet noengang noe sted. Men enhver får stå for det de registrerer, håpet er jo at folk er ærligeDonaldFlere arter som står oppført som drettet på AF vet eg ikke er drettet (av nevnte medlemmer i hvert fall).
Postet 16.01.11 kl 01:15
Og den arten du tenker på, Rita, holder vi vel beggeRita RevestrekJeg har også sett ihvertfall en art som står som drettet i Norge, så vidt jeg vet er den vel ikke drettet noengang noe sted.
Likevel er det nok ikke oppført her med vond vilje, men som et resultat av feil opplysninger. Derfor vil eg ikke nevne artene...
Postet 16.01.11 kl 01:29
Og den arten du tenker på, Rita, holder vi vel beggeDonald[QUOTE=Rita Revestrek]Jeg har også sett ihvertfall en art som står som drettet i Norge, så vidt jeg vet er den vel ikke drettet noengang noe sted.
Likevel er det nok ikke oppført her med vond vilje, men som et resultat av feil opplysninger. Derfor vil eg ikke nevne artene...
Ja, jeg regner med at det kan være noen feil opplysninger ute å går
Postet 16.01.11 kl 01:39
Endret: 16.01.11 kl 01:40
Postet 16.01.11 kl 02:41
Postet 16.01.11 kl 02:51
Rita RevestrekNAF kjører sine årlige oppdrettskampanjer fra 1/11 et år til 31/10 neste år av en eller annen grunn.
Med de datoene får de med seg alle som er 8 uker pr 31/12. og da er det riktig at en kan registrere 8 ukers allerede pr 1/1 for neste år. Så her er det jeg som har tatt feil.
Men det blir jo litt som å regne bursdagen til unga sine 8 uker etter at de er født.
Det verserer mange datoer og regler tydeligvis. Og forbund, fora og klubber gjør det sånn litt på hver sine måter. Hvor har du funnet de datoene til forbundet?
http://www.akvarieklubb.org/oppdrettskampanjen/regler_for_oppdrettskampanjen_i_naf
Det står riktignok ”en kort oppsummering”, men jeg finner ikke resten. Men det er sikkert riktig.
Vår klubb har i så fall gjort dette feil i årevis, uten at det blir noen vesentlig feil over lang tid av det. Jeg skal prøve å få rettet det opp hos oss.
Jeg mener det sto 6 uker før, men 8 er sikkert bedre. Det bør kanskje også stå at det er 8 uker fra egglegging (eller levende fødsel). Ikke fra klekking eller frittsvømmende.
I vår klubb har vi alltid blitt fortalt 6 uker. Men jeg ser at det står 8 nå.
Vi har brukt egglegging mellom 1/1 og 31/12 f.eks. 2009. Så har vi regnet de som 2009 fisk alle som blir mer enn 6 uker før 15/2., nå altså 8 før 1/3. 2010. Så har vi rapportert 2009 oppdrettet til forbundet i mars en gang. Har aldri hørt en protest.
Men dette gjaldt Forbundet. Så følger sikkert Akvaforum samme opplegget?
Men jeg syns det fremdeles hadde vært kjekt med nevnte tredeling på forumet.
Som jeg sa: ref innlegg 1.
Er det interessant å føre snegler, reker og andre dyr i samme kampanje?
Donald sier det er unødvendig fordi det ikke er noen konkurranse. Riktig nok det.
Men det hadde jo vært fint å ha en oversikt for hvert område for de som har forskjellige interesser(?) Og jeg vet det er mange som er interessert i å følge med.
Er det forresten noen registrering av snegler eller reker i NAF?
Og når blir NAF’s sider rettet opp? Er Høyland oppdrettsansvarlig? Trodde det var Hanslien?
Postet 04.02.11 kl 20:41