Hvorfor leker ikke ancistrus paret mitt?

Jeg har prøvd lenge og få mine ancistruser til og leke, forgjeves, jeg bytter vann hver søndag, jeg har en hule på 14x5x4 cm. Jeg har 27 grader og ph på 7, jeg mater rundt 12 om morgenen og når lyset slås av om kvelden, med malletabletter, Jeg gjør mitt beste for og ha et bra ancistrus lekskar. Men de er somoftest i hver sin ende av karet. Er det noe jeg gjør galt?
Kanskje de ikke er fornøyd med hula ellr plasseringa av denne?

Hvor store er mallene, og er du sikker på at de er av hvert sitt kjønn? Kan lønne seg å ha flere enn en hann og en hunn. Trekantdrama og litt sjalusi gjør susen for kjærlighetslivet også hos fisk ;o)
Jeg har en med store "trær" på nesen som er 8 cm og to uten barter på 8 og 4 cm. HEg lurer på og skaffe meg enda en hann, men er litt red for at hannene skal begynne og sloss Og hvor burde jeg plassere hula, jeg har den i midten av karet nå.
Inaktiv bruker
Trigge lek på ancistrus
Hei! Har ikke ancistrus oppdrett lenger, men jeg fikk det til da jeg hadde det

Jeg leste et sted at det er lettere å få ancistrus i lek dersom man mater mindre i en periode for deretter å fore rikelig med favorittfor og samtidig ha hyppigere kaldtvannbytter. (Det etterligner visst naturens syklus på en måte) I mitt kar senket jeg i tillegg vannlinjen en del og innførte daglige små vannbytter med iskaldt vann. Det gikk en uke med denne behandlingen før det var lagt egg.

Du trenger ikke flere hanner, men det er en god ide med flere kjønnsmodne hunner. Og så er det lurt å ha et overtall av passende huler ift. hvor mange maller du har. De liker å kunne velge og vrake litt. Hos meg ble eggene lagt i en bambusrør-hule som var så trang at det nesten ikke var plass til hunn og hann samtidig.
Hvor stort er karet og hvordan filtrering har du i det? Hvor mye bevegelse i vannet?
Kaldtvanns bytter, dør ikke den andre fisken da?samme med lite foring. Jeg har et juwel compact filter, Og litt sirkulering i overflaten, og plantene svaier litt.
Inaktiv bruker
Det er bare bra om det er god sirkulasjon i karet. Når det gjelder kaldtvannsbyttene jeg gjorde, så tilsvarte de max 10-15 % daglig. Temperaturforandringene er minimale (jeg mistet aldri noen fisk) men man får bedre vannkvalitet og etterligner som nevnt litt mer den naturlige syklusen i naturen. Der er det f.eks. mange fisker som yngler etter regntiden.
Dersom du er redd for at annen fisk skal tåle kaldtvannsbyttene dårlig, kan du teste deg fram med en veldig liten mengde om gangen. Pass på at du slipper ut det nye vannet i strømmen fra filteret ditt, slik at du unngår lommer med kaldt vann i karet.
Det skal jeg prøve, takk
En amatørs erfaring..
Hei

Har hatt et ancistruspar siden de var små, har vært spennende å følge utvikling og størrelse, men ante ikke noe om kjønn, men la merke til at den ene vokste raskere enn den andre. Plutselig en dag var det noe som rørte seg på BTN bakgrunnen min, og jammen var det småcistruser.. etter dette har hannen utvikla disse "tentaklene" på hodet, og vokst enda mer i fra ho. Tok ikke lange tia før det var et nytt kull i karet. Men denne gangen la jeg også merke til det på forhånd.

Greia er det at i mitt kar var det ikke noe særlig med huler (er ganske fersk akvarist, så tenkte egentlig bare på utsendet for min del, ikke for fiskens..) Men det var ei lita halvkrukke som lå til pynt oppi der. ikke lenge etter jeg oppdaga første kullet, dreiv denne hannen og styrte å romstrerte rundt denna. flytta rundt på den, snudde den opp ned, gravde og greier, og jeg skjønnte etterhvert at den skulle prøve å gjenta suksessen, selv om den krukka var altfor liten for den. (hadde jo vokst litt siden forrgie kull). vel, uansett klarte den å lure ho tilslutt, og fikk lagd et kull til. Etter dette er krukka blitt altfor liten, og dessuten er hele akvariet omgjort, og de har fått besøk av ei mye eldre og større hofisk også, som har ødelagt hele leksopplegget dems..

Vel poenget mitt var det at jeg leste målene på hulen din, og tror rett og slett den er for stor! og uten at jeg vet no om det har no å si (!!!), er de ca like store og gamle?
Legger ut noen bilder av krukka, og av størrelsen på den lille mora, og den store megga som er ungeløs. (merk, det er den lille snertne som er mor til mange, den andre er gammel og vet vel ikke hva ... livets nytelser er..)

Og jeg mener IKKE at du skal underdrive hulen heller, denne krukka er for liten, men fungerte fint for noen "tenåringsfisk" som utforsket sine voksne sider. Tror bare de liker at det er akkurat stort nok, og ikke større enn det!

Ønsker deg/fiskene dine lykke til med å knekke leks-koden, og sku du tilfeldigvis være på denne kanten av landet så ska du jammen meg FÅ et lekspar av meg! :p
(Men det gjelder bare deg, du bodde i stavanger sant?) Vel, dukker du opp på døra så står jeg for det.

PS: på bilde nr 2, det med krukka og en fisk i bakgrunnen, DET er den fisken som la egg i krukka. Det er ikke lenge sia, så størrelsen er ca det samme. tok med det første bildet for å vise i forhold til en fullvoksen.
Tusen takk
Jeg er ikke sikker på om det vil være for stor da den mer bare lang og ganske smal
Sett hulen med åpningen skrått inn i strømmen,og gjerne flere spredd ut i karret. Senk termostaten til 24-25 grader.Er vannet for varm blir det for lite oxigen i vannet, og hannen vet at han ikke vil klare å vifte nok oxgen rikt vann over eggene.
Ta noen reelle kaldtvanns bytter.Gjerne ned til 20-21 grader . Gjenta etter 2-3 dager.
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap