Flytting av ung scalareyngel

Prøv i ciklideforum, men ingen respons.

Er det nokon som har erfaring med flytting / salg av 5 uker gammel scalareyngel. Prøvde meg opp scalareoppdrett, og det blei relativt vellykka så no har eg nesten 100 miniatyscalarer som svømmer rundt i ein 120 liter. Det kan bli litt trangt, så eg lurte på om eg skulle ta med meg halvparten på klubbauksjon.
Alternativet er å slippe halvparten oppi hovudkaret, med dertil hørende ciklider.

Er det mogleg å selge så små yngel, eller er det bortkasta arbeid for eventuell kjøper?


Jeg vil tro at de er litt små og skjøre for å selges ennå.

Ved flytting er yngelen svært følsom for endringer i vannkvalitet og temperatur, sjekk dette nøye før du flytter de eller flytt noen få først for å se om de trives i det store karet.
Om de blir spist der avhenger av hvilke ciklider du har, ved å flytte over en liten gruppe får du jo svar på det?
Mine ungfisk har ikke problemer med å få i seg mat blant store ciklider de kommer som en myggsverm når jeg nærmer meg karet.

Det er ikke umulig at det beste er å la de gå der de er nå en stund til og plukke fra yngel med misdannelser om du ser noen.
Hyppige vannbytter er viktig om du velger denne løsningen, helst 10-30% daglig.
For lite og ofte inntil du ser kulemager på de så blir det ikke så mye forurensning i vannet.

Lykke til hilsen Ola

Nei eg frykta nok at det var best å la yngelen vere igjen i karet litt lengre enn dei 9 dagane som er igjen til auksjonen

I det store karet er det to flaggciklider, og den som påstår at scalarer tigger om mat har ikkje hatt flaggciklider. Det har vært litt svinn på rødmunntetraer, og frosne erter forsvinner rett inn i gapet. I det minste er vannverdien veldig like i dei to kara, 28 C og pH på 5.5.

Ellers så er det eit ganske imponerende syn når yngelen får mat. Etter å ha klekka artemia i litt over 3 veker har eg no gått over til ei blanding av avskalla artemia, bosmider og litt liquifry 2. Eg blander alt sammen godt i litt vatn slik at det synker litt lettare og heller det oppi. Dei mest glupske får ballongmager i løpet av 15 sekunder. Eg venter dog at eg mister nokon fordi eg har kutta ut levendefor.

Ein ting som overraska meg er at yngelen er faktisk ganske flink til å ta mat frå botnen. Saman med ein ancistrus som blei overflytta etter yngelen begynte å svømme fritt, ein scalarehanne som er ganske sulten og hurtigvoksande planter har eg hatt overraskande lite nitrat i forhold til antall vannbytter. Eg måler ikkje nitrat ofte, men eg etter at karet hadde gått 4-5 dager utan bytte rekna eg med at nitraten hadde gått til himmels, men hadde holdt seg på 10. Vannbyttene må nok komme litt tettere ettersom yngelen vokser til.


Mine scalarer går sammen med et fullvoksent lekspar Heros Severus med yngel i en 300 liter.
Dette går faktisk helt problemfritt (bank bank) og de var små når de kom oppi. Flaggciklider har jeg ikke hatt så jeg vet ikke om de er mer rovorientert, men min erfaring er at selv bedagelige ciklider kan bli skikkelig lei av innpåslitne rovtetraer og bite av de hodet for så å spise de.
Jeg lurer på om ikke flaggciklider lever sammen med scalarer i naturen?

Jeg forer nå mine yngel med knust flakfor som Herosene bare er måtelig intressert i. Da blir det mange matbiter i vannet så alle får rikelig. Har faktisk ikke mistet en eneste det jeg kan telle etter at jeg gikk over til tørrfor.
Hovedproblemet mitt har vært at scalarene er så grådige at de heller tar pellets beregnet for jordspiserene og Herosene, disse er så store at scalarene ikke får til å svelge de og de blir sittende fast i gapet en god stund. Det blir derfor ikke særlig kraftig foring av de større ciklidene hos meg enda. Malletabletter fungerer bedre da de er svære og drar scalarene ned med seg som et synkelodd
Jo flaggciklidene går sammen med scalarer i naturen. Dei er eigentlig veldig lite rovorienterte, og apistogrammane på botnen skremmer får flaggciklidene til å flykte. Det er meir ein kombinasjon av matlyst og nysgjerrighet. Det er veldig morsomt å rive i stykker javamose, eller nappe i håra på armene dine når du skal prøve å rydde opp i plantene på botnen. Dei er også også ganske søte når heile bølingen av ciklider inkludert apistogrammahannen og ein cupidociklide står oppstilt med snuten mot frontglasset parallellt og med 5 cm avstand mellom, eit minutt etter at lyset har slått seg på om morgonen. Oppstilling!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap