Syk yngel?

Mollyen min fødte ca 15 yngel i et 20-liters kar for ca 2 uker siden. De har vokst seg ganske store på denne tiden, og har selskap av 7 sverddrager-yngel. I går så jeg plutselig en liten krabat som mer kravlet enn svømte langs grusen. Den var bitteliten, slik mollyungene var som nyfødte, og svømte bare noen cm før den dalte ned på bunnen igjen. Er nesten gjennomsiktig med 2 svarte øyne.

Synes dette er veldig merkelig.. Ser ut som den ikke har fått i seg noe mat, men er da overrasket over at den lever etter 2 uker.. Hadde den spist noe hadde den vel vokst? Og er det noe med svømmeblæra som gjør at den ikke klarer å svømme skikkelig? De andre er iallfall 5-6 ganger så store. Puttet den i et flytende fødekar med litt javamose, og drysset nedi noe yngelfor og artemiapulver. Den spiser litt og det "kommer ut" på vanlig vis.
Bør jeg avlive den?
Det kan jo tenkes at den har en misdannelse, som skaper problemer, det er ikke helt uvanlig. Enda mer vanlig er det at yngel vokser i ujevn takt, mest hos eggleggere. Da vil det ofte være noen som nesten ikke vokser, men tar til seg nok føde til å holde seg i live. Etterhvert blir de flotte fisk, det tar bare litt lengre tid. Det er ikke så vanlig hos levendefødere, de er jo såpass store når de blir født. Derfor er det nok ganske stor sannsynlighet for at det er en feil med den. Men om du bør avlive den, er kanskje best for deg å avgjøre?
Jeg forsøker å tenke "hva hvis denne befant seg i en elv full av farer, ville den klart seg?" Hvis svaret er nei eller antagelig ikke...
Linda & Ove
Jeg forsøker å tenke "hva hvis denne befant seg i en elv full av farer, ville den klart seg?" Hvis svaret er nei eller antagelig ikke...


Den ville nok ikke klart seg der nei.. Usj.. ser den spiser og vokser, men en fisk er jo ment til å svømme også.. Den tar noen kraftanstrengelser og svømmer litt, og så daler den ned igjen.. Har den i en fødekasse med noen nyfødte yngel som kom i går.

Hvordan ser jeg om det er svømmeblæra som ikke fungerer? Vil den kunne "bli bra igjen" når den ikke er det til nå?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap