Har plukket corydorasegg, hva nå?

Kom hjem fra jobb og så at pandaene lekte. Gravde litt i javamosen og fant ca 15 egg, plukket de ut og la de i en sånn fødeboks i karet. Lurer nå på hva jeg skal gjøre videre.

Kan jeg bare la de være oppi der, vil de kunne klekkes da? Bør jeg da "bytte" ut vannet oppi boksen hver dag? Eller burde jeg kanskje klekke de i et annet kar? Har en 20l med snegler i. Må ta flytte sneglene. Er det bedre enn fødeboksen eller er det det samme?

Er giiiret, hadde vært artig om jeg fikk det til Eggene er forresten ganske hvite. Aner ikke når de ble lagt, men er det et tegn på at de ikke er befruktet? Mener å ha lest at de blir hvite, så gylne eller noe?
De kan klekkes der ja ,men de svømmer nok ut av karet når de har klekket og da ser du de ikke på en stund.Det hender de voksne spiser yngel også de første dagene da yngelen ikke er særlig mobil før de har mistet plommesekken..
Så hvis du vil følge med de så kan du bruke min latmannsmetode om du vil ,ellers er det mange oppskrifter på hvordan dette kan gjøres hvis du søker litt.

Jeg pleier å ta eggene i et lite plastkar /boks og bruke vann fra det karet de skal oppi etterpå. Vannet kan du skifte dagen før beregnet klekketid dvs, ca. 4 dagen.

La yngelen være her til de har brukt opp plommesekken ca. 2 dager og la de så svømme ned i karet de skal bo i.

Deu kan godt bruke karet med snegler i på dette tidspunktet,det er bare en fordel da de avgir infusier som yngelen kan spise.

At eggene er hvite tyder på at de er ubefruktet ja hvis de har vært der noen dager.Eggene pleier å bli mer gyldne dagen etter de har blitt lagt.

Men at de er igang er jo bare positivt,så får de bare trene litt til de får det til

Lykke til med de
Takk for svar, Sølvi. Trodde jeg hadde svart deg. Nå har noen av eggene klekket, ble ikke så mange, 3 stk Tror de klekket i natt, de er pittesmå og kulerunde rundt magen. Går ut i fra at det er plommesekken. De er i en fødeboks i karet nå, vil de tåle at jeg flytter dem til en 20l? Hva forer man slike pittesmå yngel med? Har ikke artemia eller noe.. Lurer og på om jeg skal slippe de oppi storekaret, men vil de bli spist av L-mallene jeg har? Har og moskito rasbora.

Spennende å se om de overlever, og om noen egg har klekket ute i akvariet
Ville nok ikke flyttet de akkurat nå da de er veldig vare for endringer de første ukene. Som sagt så er de veldig lite "mobile" før de har mistet plommesekken og er et lett bytte for andre fisker.
Men når de har blitt litt større ,så kan du slippe de løs enten i 20 literen eller storkaret hvis det er der fødekassen er nå.
Temperatur og ph er viktig å ha ganske likt til det de har nå,skal ikke mye svinginger til før de stryker med i starten.

Gøy iallefall at du fikk noen småttiser ,det er ganske fasinerende å se de vokse opp fra knøttsmå streker og se de forandre seg underveis

Hvis du har discus-bits i hus ,så kan du mose dette og bløte det opp i vann,må være skikkelig finmost ,de har ikke store munnen akkurat. Gi veldig lite av gangen og heller flere ganger for dagen.
Du kan også bruke annet for ,flakfor for den saks skyld ,det må bare være skikkelig smått. Discus-bits synes jeg de vokser fort på .bruker dette når jeg ikke har nyklekket artemia til de.

Lykke til med de
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap