Oppdrett skalare!

Hei

Jeg har ett skalare par, store å fine

De legger egg heletiden i selvskapskaret, satt de ned i kjelleren i egen 240 liter.
De legger egg ca hver 14 dag, men etter noen dager er nesten alle eggene hvite, rett etter er alle borte. Dette skjer hver gang, sikkert 10-15 ganger iallefall.

Klarer de det bare ikke?

Satt de i egen 63 liter her om dagen, egg ble lagt med en gang, de holdt endel dager, men så begynte de å ete de, alle som 1, iallefall som jeg trodde, nå svømmer det rundt 3-4 yngel, de steller fint med disse.

Burde jeg ta ut foreldrene når de har lagt eggene? eller burde jeg bare gi de tid, så får de det til til slutt ?

63 liter er kanskje litt lite til foreldre samt yngel, hehe, ynglen skal over i 250 litern når de har fått noen uker på seg.

Innspill? =)

gratulerer med yngel

Denne var ikke helt enkel.
Du har ett bekreftet par (de får levende yngel).

De viser muligens unaturlig atferd ved å spise opp levende egg. Når du sier at de fleste eggene blir hvite etter noen dager høres det ut som de er ubefruktet eller dør for meg.
Vifter de over og stirrer på eggene? Det er i så fall naturlig atferd. Det er også å spise døde egg så de ikke mugner.
Noen oppdrettsvarianter har mistet evnen til yngelpleie dessverre.

Har du vannverdier og temperatur? Det er ikke utenkelig at det er her problemet ligger.
Det kan også være problemer knyttet til stress, men det holder jeg for mindre sannsynlig foreløpig.

Det er ikke umulig å drette de i 60 literen og flytte yngelen etterpå, men det er nok å foretrekke å drette de rett oppi 240en.

Hilsen Ola
ph 7.0 - temp 27-28 -

De la nye egg igjen idag, mens de pleier de få andre ynglene, spytter de på eggene.

Lar de bare gå der, se hva som skjer

Yngelen får iallefall nyklekte artemia og microorm, så fort de er ferdig med plommesekken

Vann og temperatur virker riktig.
Merkelig at de har flere kull samtidig, men de virker hvertfall å være på riktig spor da de klarer litt mer for hver gang

Lykke til hilsen Ola
Etter denne leggingen, ble det 4-5 yngel til, nå er de ca 10stk :P hehe
Det har dukket opp flere, tester min artemia klekker, denne sender artemian rett ut i karet med engang, ser ut som de spiser, orange mager heletiden.

Burde jeg passe på overforing av de? Pr idag har de fri tilgang på artemia, heletiden.

Nei, skalareyngel skal det vel godt gjøres å overfôre. Men du må selvsagt passe på vannkvaliteten: Jo mer de eter, desto mer forurenser de også.
Hei

Disse ble borte, så dukket det opp nye egg, disser har nå klekt, en stoor haug. De svømmer rundt med foreldrene å spiser som bare det!

meeen, jeg så plutselig 2 stk litt større, endel større, sikkert fra første kull, de begynte jakte på nye ynglen, fikk fjernet disse.

Men idag så har foreldrene lagt masse nye egg, sammen med alle ynglen som er litt over 1 uke, skal jeg bare la de legge å legge egg? Spiser de opp ynglen som svømmer fra før? Blir forskjellen så stor at de begynne spise hverandre etterhvert?
Ta vekk foreldrene?

Hva burde jeg gjøre her? =) Takk for svar!
Heisann her har det skjedd ting ser jeg.

Teorien med en slik klekker er genial, men jeg har slitt med den i praksis.
Pass på at du ikke får salt i vannet med den artemia klekkeren, det fikk jeg og leverte den tilbake på butikken (sjekk gh). Mengdene artemia blir vel også altfor små bare i løpet av to til tre uker?

Jeg ville prøvd å la de holde på og se hva som skjer. Du kan også fjerne endel av svermen og klekke denne kunstig?
Det virker som det nærmer seg for paret ditt nå da Trond
Dette var interessant.
Skal ikke si så mye her. Ohr. har jo sagt det meste.
Men muligvis, skal de bare gå seg till. Det blir sikkert, som ohr har sagt, betre og betre for hver gang.
Mvh. Roland Dreinø
Hei

JEg fjernet foreldrene rett før de nye eggene klekket. Det som skjedde var at 1 og 1 yngel begynte dø, de klarte ikke holde sammen. Til slutt var der bare 5-10 stk igjen.

Derfor satt jeg foreldrene tilbake, de spise alle yngel, samt de med plommesekken :P

såååee nå bare venter jeg på neste egglegging lærer så lenge man lever!

en annen ting, denne artemia klekkeren min, som slipper artemia automatisk ut.
Hm, vil ikke denne i teorien lekke ut saltvann? der hvor artemian svømmer ut er jo saltvann. Skjønner ikke denne helt :P

Det er vel slik d er. De trenger tid før de skjønner det. Det at de legger egg mens de har yngel er vel ikke et godt tegn. Har hørt om det og det skal visst bety at de gir f.. i de ungene de har for de er så få. Hvertfall det jeg har hørt/lest. Du får fløge med å se hvordan det går.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap