Hunndiscuser i lek?

Hei

Har drevet med akvariehobbyen i snart 20år, men kun drevet med discus siste året. Har nå 10 discuser i varierende størrelse i ett 530liter's kar.

Jeg har nå observert tydlige lekstegn på 3 av mine discuser siste 1,5 mnd. Det begynnte med noe jeg ville tro kunne være en hann og en hun, sjefen i karrtet, som jeg vill satt pengene mine på er en hann red malboro, og en rød turkis som forøvrig er den største fisken i karret, men som jeg alikevell har gjettet på hele veien skulle ende som en hunne.

Her var det "sjefen" i karret (altså den jeg tror er en hanne) som var super ivrig. Ristet og gned seg opp etter alt den kunne finne i tillegg til at den nappet og vasket, men den rødturkise var lite interesert. Dette gikk over, men bare kort tid etter, 2-3dager, var den rødturkise like ivrig som det marlboroen hadde vært, men denne gangen med en annen rødturkis, som forrøvrig er den nest største i karret, men som jeg i likhet med den andre har spådd skulle ende som en hue. Nå fikk den også svar på tiltale, den andre ble like ivrig og de nappet, ristet og gned seg opp etter pumpehuset og jeg var sikker på at det måtte da bli noe egg av dette, men nei.. ikke som jeg så i allefall.

Jeg kan ikke klare å se noen forskjell på kjønnsgenitalene på disse fiskene, de er ganske lange og butte på begge, som burde indikere på hunnfisker. De har nå byttet plass en gang, men er tilbake på pumpehuset og jager alt av fisk som kommer i nærheten av dette. De har nappet, ristet og "danset" i snart en mnd nå uten at det skjer noe mer. Det virker som om de begynner å bli "lei", for "ristingen" og det andre er mer halvhjertet nå en det var i starten, men de står nå på samme plassen å holder på hver dag ennå.

Det jeg lurer på er om 2 hunnfisker kan holde på så lenge? Trodde de i utganspunket bare gjorde dette for å bli "kvitt" egga? Det er 5-6 fisker som er mellom 14 og 16cm nå, så statistisk skulle det jo i allefall være èn hanne der, ville 2 hunnfisker alikevell heller leke sammen enn å finne seg en hanne?

Jeg har skiftet ganske mye vann, ca 50% hver dag, noen ganger annehver, og da latt tempen synke fra ca29,5 til rundt 25-26C. Ph er rundt 7 ujustert og No2 er 0.

Jeg har ett BB-kar innkjørt og klart, men ville helst sett egg i det store karret så jeg er sikker på at det er et par, før jeg eventuellt flytter dem.

Da jeg er (voksen)student, vil jeg jeg ha godt med tid til å fòre opp yngel i sommer om de snart skulle klare å komme i gang, selv om jeg vet det kan bli mange bommer før de faktisk klarer å få frem ett kull...

Takker for alt jeg kan få av tips og råd
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap