Erfaringer med neontetra oppdrett?

Noen som kan fortelle meg om det er vanskelig å drive ett oppdrett med neontetra? Kan dere også fortelle meg hvor mange liters akvarium man må ha og hvor mange fisker helst.

Ellers kan dere dele andre erfaringer og tips til en nybegynner?
Null erfaring, men et søk på "Neontetra oppdrett" ga en haug svar. Kanskje du finner noe der? AFs utmerkede søkefunksjon har raket meg ut av glørne mange ganger o)
Det er ganske vanskelig. Du trenger et eget akvarium til neontetraene, og helst ett som yngelet kan vokse opp i. Om jeg ikke husker feil må du dessuten ha veldig lav pH og lysisolere akvariet frem til eggene klekker. Med andre ord en ganske så vanskelig tetra å drette.
Og du må ha tilgang til infusorier i den første tiden etter klekking. Annet levendefor er for stort for minimunnene deres. Pulverisert tørrfor kan du bare glemme. Da foretrekker de å sulte ihjel. Selve det å få dem i lek er ikke så vanskelig om forholdene legges til rette - lav PH, eget tettplantet akvarium for de lekemodne neontetraene, fjerne foreldrene etter gytingen. Etter min erfaring er det foringen som er den store utfordringen.

Her er en bra detaljert New Zealansk side om oppdret av Kardinal tetra som jeg kom over for en stund siden. Breeding 500 or more Cardinal tetras Det skulle være nærmt nok.
Ingvald Arne Meland
Her er en bra detaljert New Zealansk side om oppdret av Kardinal tetra som jeg kom over for en stund siden. [URLBLOCK1] Det skulle være nærmt nok.


En utmerket artikkel om oppdrett av kardinaltetra, men passer ikke for neon. Yngel av kardinal tar små artemia fra første dag. Det gjør ikke neonyngel. De må - som jeg nevnte i mitt forrige innlegg - ha infusorier straks innholdet i plommesekken er brukt opp. Yngelen dør i løpet av noen timer om de ikke får smått nok fôr, hvilket som nevnt er infusorier.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap