Jeg har fått yngel på hemigrammus ocellifer (lyktetetra)

Hei!

Skulle ta ned ett akvarie i kveld pga salg. Skulle fange opp flokken på 9 Lyktetetra blandt annet. Plutselig så jeg en enslig bitteliten fisk, på ca 1 cm størrelse! Dette er en Lyktetetrayngel! Den har overlevd blandt discus, reker, lyktetetra og corydoras! Hvor vanlig er det å få yngel på denne ? Og spesielt i 27-28 graders varme?

Morsomt er det, og den er nå sammen med flokken på 9 i ett "venteakvarie" til deres nye hjem er klart.

Mads
Gratulerer

Jeg tror ikke det er registrert mange oppdrett på denne arten. Tetra generelt er jo ikke helt enkelt å få yngel på hvis man ikke legger forholdene til rette.

Hva med å prøve å få til flere yngel i et nytt kar? Tetraoppdrett
Tøft Takk for svar Morsomt at den lille krabaten har klart seg selv. Karet den har blitt til i var jo innredet som Amazonas, med ekstremt mye røtter, blader, sand, kvister osv. Er vel mye derfor at de har lekt tenker jeg, og at det i tillegg har vokst opp en yngel.
Gratulerer, Mads!

Det er fascinerende at det kun er en yngel som overlevde, synes eg. Survival of the fittest er gjerne den med mest flaks
Dårlige vannverdier skiller selvsagt ut svake individer, men predatordød er nok ganske tilfeldig.

Ja enig med deg Donald! må være en skikkelig luring denne ene som har overlevd 5 stk hypersultne discusyngel har den klart å sno seg unna, samt at voksen lyktetetra i seg selv er rimelig hissig på maten

Morsomt at de trives såpass godt at de legger egg. Tipper det er alle røttene og den mørke belysningen som gjorde utslaget. Skal forsøke å innrede det nye karet dems på noenlunde lik måte. Dette blir en 240 liter Juwel med de 5 discusynglene (nærmer seg 10 cm - under 5 mnd gamle), corydoras sterbai, L-340 (forhåpentligvis) og lyktetetraene. Satser på å ha en stim med ca 20-30 lyktetetra. de er nå 9 voksne + denne ene norskfødte ungen Lurer på hvor gammel den er...har hatt stimen i ca 5-6 uker bare.. Den er ca 1 cm stor.
Yngelen lever enda, men har dessverre bare ett øye. Men den skal få bli voksen likevel - om den klarer

I dag så jeg lek blandt Lyktetetraene. De voksne er nå 19 stk. Jeg så flere som lekte og sprutet egg ut i karet. Men jeg så også at den samme fisken som sprutet ut egg spiste disse momentant. Det skal jammen meg være tett vegetasjon, samt en del flaks for at yngel skal overleve når foreldrene er en så stor og effektiv trussel!
Yngelen lever enda den Vokser gjør den også. Fanget den i dag og målte.Den er nå 1,3 cm.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Solem
Reklame for plussmedlemskap