Uheldig med plassering av egg?

Da har vist vår bittelille Ancistrus Frue og vår megastore Ancistrus mann fått til egg. Men de har ikke lagt eggene i en hule, men presset de inn i en "sprekk" mellom bakgrunnen og glasset som vi har tettet for å unngå at fiskene satte seg fast i.

Litt heldige var vi nå, for vi ser jo utviklingen av eggene fra A til Å (:
Noen spørsmål;

- Vi har Botiaer i samme kar, bør disse tas ut? Pakistanere og Prakt.
- Bør vi forsøke å flytte eggene til en hule, eller er det bedre å la det gå sin gang?
- Hvor lang tid tar det vanligvis før de "klekkes" ?
- Må vi kjøpe inn en spesiell mat hvis vi er så heldige at småtassene overlever, eller holder det med Waffers og endeløst med tråalger?
- Må vi putte hunnen i et annet kar, eller vil det gå bra at de er sammen?

- Hvor store må småtassene bli før det er passende å putte de i et annet kar? Der de går nå vil de risikere å bli spist av Ciklider og eventuelt Botiaer.

Karet er på 240 liter.
Takker for hjelp (:

Jeg har litt erfaringer med Ancistruser nå, da jeg har en eller to fedre som passer på egg hele tiden og sikkert hundre småyngel i forskjellig størrelse nå. Med en gang faren synes de er klare til å komme ut av hvor enn han passer på de, er de fortsatt veldig små og har lett for å bli spist av større fisk. Selv har jeg flyttet far og egg uten problemer, og jeg mener å huske at det er mulig å bare flytte eggene også. Dette er selvfølgelig hvis du ønsker minst mulig tap av unger.
Hunnen kan fint gå i samme karet. Hun blander seg ikke noe mer inn, før hun er klar for neste egglegging (som skjer mer eller mindre hele tiden når de først har begynt).
Yngelet trenger heller ikke noe spesiell mat, det har de hvertfall ikke fått her. Litt agurk er kanskje en ålreit løsning hvis du vil mate dem med noe annet.
Foreldrene får både Agurk og squash, så yngelen spiser vel kanskje av det hvis de blir sultne nok. Alternativet er å flytte far og egg til en 95 liter med bare kampfisker.
Men hvordan flytter man eggene? Sitter de løst?
Er redd for at eggene vil flyte rundt i karet eller noe lignende..
Det kan jeg dessverre ikke svare på, da de har vært inne i skiferhuler når jeg har flytta dem. Men jeg kan tenke meg at de henger fast på samme måte som cory-egg, men dette er jo bare gjettning.
Mine spiser hvertfall agurk når de er ganske små, så det blir nok bra for dem!
Plussmedlem
Du kan legge eggene i et fødenett og ha en luftestein oppi der. Pleier å funke det. Legg gjerne noen små lavasteiner eller blader fra planter der.
Mye lettere å flytte egg enn nyklekkede yngel.

Tetra TabiMin er fint å fore opp yngel med.
Iiiiii, nå sitter gubben og jeg og ser på at eggene klekkes

Vi fikk ikke tak i eggene uten å knuse de da de er så kronglete plassert, så vi har bestemt oss for å la ting gå sin gang, men vi skal ta ut Botiane.
Blir yngelen allikevel spist er det jo ikke umulig at foreldrene vil prøve en gang til (:
Ser nå at pappaen tar noen av de resterende u-klekkede eggene i munnen. Akter han å spise de? O.o Hvor lang tid tar det før dette er svømmende vesner man kan skimte som små baby-maller?
hei

Dette er tatt ut fra en mye større artikkel om ancistrus.

Antall egg varierer fra 25 til over 400. Dette kommer an på de forskjellige artene av Ancistrus, alder på fisken, kondisjonen og erfarenheten på dem. En fullvoksen Ancistrus sp. oppdrettsvariant kan legge oppimot 250 egg.

Hannen vil ligge og vifte frisk vann over eggene. Han vil i tilegg også vaske de med munnen.
Etter alt fra 3 til 8 dager vil eggene klekke, igjen er dette avhengig av de forskjellige artene, men vanntempraturen er en meget viktig faktor.
Dess varmere vannet er, jo hvor fortere vil eggene klekke.
Etter klekking vil fisken ha en plommesekk som den vil leve på de første dagene. Denne er stor, og du vil kun se fisken nærmest som en liten larve på toppen av egget. Hannen vil fortsatt passe på yngelen. Etter ytterligere 3 til 4 dager plommesekken oppbrukt, og de må finne mat selv. Selv etter at plommesekken er oppbrukt, blir de fortsatt noen dager ekstra i hulen sammen med hannen.




Så jeg vil tro at fra eggen klekker til ungene er synlige rundt i karet etter mat så tar det sånn ca 7-14 dager om jeg ikke husker helt feil.
Alt ettersom når hannen mener det er trygt nok.

Men siden dine egg ikke er i ei hule så kan det jo gå fortere

Håper at noe av ungene overlever.

Det var veldig til hjelp, takk (:
Ser at 3-4 av eggene har blitt hvite om tomme etter "vasken". På grunn av plasseringen får han ikke viftet nytt vann over de med halen, kanskje det er lurt å sette en luftpumpe etc i närheten av eggene?

Men ser allerede noen små hvit-grå "larver" på noen av eggene, kanskje jeg er heldig å får noen få overlevende? (:
Og fått sett et nytt bilde av hvordan eggen ser ut nå hadde vært gøy.

Det er nok flere her inne som kan hjelpe deg med og bedømme disse hvite eggen.
Tenker på det på den måten at du ikke gjør noe over drastisk før du får bekreftet at eggene er dårlige.

Men om det er noen av eggen som har blitt hvite så burde du muligens fått dem vekk så fort som mulig for da er dem nok ikke befruktet og er på vei til og muggne.
Og det smitter fort over på flere dersom dem ikke blir fjernet.

Kameraet er tatt med til mitt andre hjem dessverre Eggene som er hvite er tomme, de ligger liksom litt deformerte mot glasset. Jeg har ikke kjangs til ¨å nå eggene, verken med det ene eller det andre. Så de får nok bare ligge der, så får vi håpe på at det kommer noen overlevende ut av dette (:
Mammaen er flere cm kortere, og vesentlig mindre en pappafisken, så er sikkrt derfor de er plassert så han ikke når de helt.

Satte luftpumpa en drøy desimeter unna eggene og faren, så boblene rører i vannoverflaten over eggene og litt rundt. Pappaen ser helt uberørt ut, helt frem til det punktet hvor albuen min nærmet seg eggene en smule.
Jeg ble oppriktig angrepet av en hissig pappa! O.o
Tilfeldig bekjentskap
© Are Gjerde
Reklame for plussmedlemskap