Nybegynner på scalare haster

Hei

Jeg er nybegynner med Scalare, men tydeligvis har jeg fått meg ett par!
De har lagt egg, som har fått små haler nå (tydeligvis normalt).
De har også flyttet eggene fra sin opprinnelig plass (fremdeles normalt).

Mitt problem er at det går 2 andre scalarer + 2 haier sammen med paret og ungene.
Hvordan skal jeg gjøre det når de små må ha spesielt fôr?
Kan alle sammen få det samme? Bare at det blir litt mer slik at alle får?
Skal jeg ta ut de andre fiskene og plassere dem i ett annet kar? Har ett som står tomt på 40 liter, som jeg kan bruke i en krisesituasjon.

Hjelp!
Gratulerer med paret

OM en skal flytte yngel og foreldre eller annen fisk er alltid en vanskelig avveining.
Dersom foreldrene ser ut til å "ha kontroll" over situasjonen, det vil si at de fiskene du nevner antakelig er klemt oppi et hjørne går det antakelig greit.
En 40 liter er uansett ikke noe oppholdssted for fiskene du nevner om de er over yngelstadiet.

Asiatisk fisk kan jeg ingenting om, men det forekommer meg at sølvhai om det er denne det er snakk om, neppe er særlig godt selskap for scalarer uansett.
Andre scalarer må paret møte i naturen så det er det innlagt "ritualer" for, karet ditt er såpass lite (om det er på 180 liter)at det kan bli konflikter da de to som ikke er par ikke klarer å flykte langt nok unna paret noe de kan tolke som disrespekt som ender med en tragisk konfrontasjon.


Min erfaring er at scalare yngel kun spiser levende for den første tiden. Jeg har ikke klart å få noen til å leve opp på tørrfor såvidt jeg kan huske. Det ser ut som de er avhengige av at maten rører på seg for å utløse bite refleksen.
Mona O(pland) har skrevet en glimrende artikkel om scalare oppdrett på dette forum.

Lykke til hilsen Ola
Okey, tusen takk for svaret

Akvariumet er 180 liter, og paret har flyttet ungene til toppen av en klippe (pyntegjenstand), så de ligger der hvor vannet strømmer godt

De ser ut til å ha kontroll, men blir ganske irriterte på andre fisk som ancistrus, sølvhaiene og de 2 andre scalarene, men det ser greit ut.

Så langt har det vært de 2 andre scalarene som har hatt kontrollen og vært sjef, men dette har forandret seg nå heldigvis.

Paret ble kjøpt samtidig og utviklet forholdet over tid, men yngelen har ikke dukket opp før det kom andre scalarer til.

Sølvhaiene er kanskje ikke den beste fisken sammen med dem, men de lar alle være i fred foreløbig, og haiene er nederst på rangstingen i dette akvariumet.

Så det er ikke noe farlig om jeg mater hele akvariumet en stund med levende fôr? Det setter nok alle stor pris på vil jeg tro
Hvis du har levende for vil nok alle sette pris på dette ja.

Det er ikke tilfeldig at det går bra når de har yngel, det har blant annet med hormoner å gjøre. Det er et spennende tema som du kan lese mer om senere. Her det masse spennende forskning på fisk fra Amazonas:
Scalarer er også "flokkdyr" så det er ikke umulig at det blir egglegging på de to andre om de har dominert karet sammen tidligere.

Det kommer en kritisk fase 48 timer etter klekking hvor ungene må spise, enten artemia eller mikroorm.
Senere kommer foreldrene til å lede de litt rundt i karet og jage andre fisk som de anser som nærgående her kan det også ende galt i et trangt akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap