Yngel blir spist - hvilke planter bør jeg ha?

Mulig dette er feil tråd, men;

Jeg har både guppyer og mollyer som har fått yngel, men det blir alltid spist opp av de andre fiskene. Spessielt så er mine "polka-dot" botia-er gale etter yngel. Jeg har hørt at fødekar ikke er noe særlig, og at en heller bør satse på naturlige hjemmeplasser som feks. planter.

1. Hvilke planter er best til dette formålet?
2. Jeg fikk høre at jeg aldri kom til å få yngel som overlever så lenge jeg har botia-er i akvariet. Stemmer dette?

Plussmedlem
Javamose og lavastein er fine gjemmesteder. Samme med en liten "røys" av steiner som er ca 3-4cm...
Hornblad og andre tette stengelplanter er også godt egnet...
Yngel kan lett finne gjemmeplasser når du har tett beplantning. Bruk gjerne noe flyteplanter og planter som går helt opp til overflaten.

Jeg tror ikke botia og levendefødere er noen bra kombinasjon. Kanskje du bør vurdere å bytte disse ut med noen ancistrus eller otto? Disse spiser ikke yngel.

Det beste er å fange yngel med en liten hov etter fødsel og sette de i et eget akvarium. Da er du sikker på at yngel får være i fred. Når yngel får eget kar, vil du se en helt annen oppførsel. De slipper å være redde og kommer opp til overflaten når du skal fore, akkurat som voksne fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap