Abort hos platy?

Lurer på om den ene Platyen min holder på med masseabort nå? Jeg skjønner ikke så mye.
Nå er vi ganske ferske og har bare hatt èn Platyfødsel vi har fulgt med på, så sammenligningsgrunnlaget er tynt. Men her er mange likhetstrekk.

Platyen har ikke virka gravid (altså ikke stor mage eller noe), men vi har kunnet skimte noe vi har inbilt oss at er øyne til en yngel i magen. Har dermed trodd at den kanskje var gravid med bare noen få yngel. (mener å ha hørt at de første kullene ofte ikke er så store, mens en "erfaren" Platy-hunn kan få virkelig store kull)
For ei lita uke siden svømte denne platyen med en yngelhale ut av gattåpningen, men før jeg rakk å fange den, var yngelen borte. Og siden har ingen sett noe til yngelen. Holdt mamma-fisken i fødekar over natta, men uten resultat. Flekken (øyet?) var fremdeles mulig å se i magen.

I kveld så vi at det falt noen blanke små "perler" ut av gattåpningen. Disse sank rett til bunns, og vi så dem ikke mer igjen. Fanga fisken igjen, og hadde den oppi det flytende fødekaret. Nå har den "født" ca 20 sånne "perler", og i oppførsel er den akkurat lik den forrige platyen som fødte. (står stille i vannet til den har "født", så stresser den, så svømmer den litt rolig frem og tilbake, står stille igjen, "føder" på nytt osv... Innimellom er den nede for å "snuse" på det som kom ut. Dette gjorde den andre hunnen også, nærmest for å "dulte" til yngelen så de begynte å svømme)
Disse "perlene" er nesten gjennomsiktig, kanskje litt rosa-aktig på farge (omtrent som nyfødt platy), og over halvparten har også hatt en eller to sorte prikker.
Så da lurer jeg på om dette er abort, og "perlene" er egg som aldri ble yngel...?

For ordens skyld, vannverdiene er fine, det har ikke vært innsatt noe ny fisk i det siste, eller andre ting som kunne utløse stress. Det eneste "utenom normalen" er ei avslutta medisinering mot Oodinium. (avsluttet onsdag)

Er det abort, så er det vel ei naturlig forklaring. Men det skumleste er at det "yngel-øyet" vi inbiller oss å se i magen begynner å bli temmelig stort. Og hvis det faktisk ER en yngel, så tror jeg aldri i verden at mamma-fisken klarer å føde den...

Men kan dette være en abort? (klarer ikke finne noe info om dette... )
Hahaha...jeg må bare le. Nesten så jeg ikke tør poste dette, men har jeg først ropt "ulv", så får jeg også trekke det tilbake...

Vår kjære lille Platy var slett ikke gravid, og det var slett ingen abort på gang...
Hun har spist sand... *ler høyt*

Så disse "perlene" ho liksom "fødte" var bare grove sandkorn.

...snakk om å lage storm i et....akvarium?


Vel, jeg fikk meg i alle fall en god latter, og nå skal jeg trekke meg tilbake, synke ned i det første mørke hullet jeg finner, og sitte der og være flau helt for meg selv...

Og den sorte "flekken" (som slett ikke var noe øye likevel, men sikkert bare ei opphopning av sorte sandkorn) er også borte...

Men får vel følge med Madammen vår, siden den fødte i alle fall èn yngel for ei lita uke siden. (og sikkert noen fler i skjul) Blir vel mer action om 3-4 uker da...
Endrer innlegget mitt her siden du svarte før meg. Men hvis hun fødet yngel for en uke siden, er det ca tre uker til hun føder igjen. har du mye planter yngelen kan gjemme seg i, trenger du ikke bruke fødekasse.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap