Unger på kampfisk
Jeg er blitt helt betatt i Kampfisker å har veldig lyst til å ha ett lite oppdrett av det, å da har jeg noen spørsmål.
1) Må en kampfisk ha pomp i akvariet ? eller kan den ha ett vanlig kar (54l) men så skifter jeg halve karet opfte. Med varmekolbe oppi.
2) hvor varmt må kampfisker ha det?
3) er det vanskelig å få unger på dem?
4) må man ta ut både hua og hannen etter eggene er kommet?
5) hva er den beste maten til kampfisk? flakfor eller myglarver?
Håper på godt svar^^
Mvh Tonje Engen
1) Må en kampfisk ha pomp i akvariet ? eller kan den ha ett vanlig kar (54l) men så skifter jeg halve karet opfte. Med varmekolbe oppi.
2) hvor varmt må kampfisker ha det?
4) må man ta ut både hua og hannen etter eggene er kommet?
5) hva er den beste maten til kampfisk? flakfor eller myglarver?
Håper på godt svar^^
Mvh Tonje Engen
Postet 24.10.11 kl 11:26
Inaktiv bruker
Her står det meste som du trenger og vite om kampfsik. (link)[/URL [URL=http://no.kampfisk.tk/](link2)
Lykke til
Lykke til
Postet 24.10.11 kl 12:07
Inaktiv bruker
Postet 24.10.11 kl 12:07
Endret: 24.10.11 kl 12:18
Postet 24.10.11 kl 12:13
Inaktiv bruker
1. Oksygennivået i vannet er viktig for fiskenes helse. Kampfisk har imidlertid, som alle labyrintfisker, evnen til å puste luft, så de klarer seg i et knipetak. Kampfisk ser ut til å like å svømme mot strømmen av og til, men det er viktigere at de har et område i akvariet med rolig vann der de kan lene seg mot en plante eller lignende og slappe av. For å bygge skumrede er de avhengige av at overflaten er veldig rolig.
2. Kampfisk er glade i varmt vann, og blir fort syke hvis temperaturen går særlig under 20 grader. De er også følsomme ovenfor svingninger i temperaturen. Alle temperaturendringer bør derfor skje så sakte som mulig, noe som er greit å være bevisst på når man skifter vann. 24-30o C
3, 4 .Skumredet påvirkes av vannkvaliteten. Hvis vannet er for hardt, vil det ikke holde. Hvis man ønsker store, kraftige skumreder bør pH være 7 eller mindre.
Hannen lager et skumrede hvor eggene samles løpet av leken. Etter det blir hunnen jaget bort av hannen og bør fjernes fra akvariet. Hannen passer på eggene som klekkes etter ca 48 timer og blir frittsvømmende etter ca 48 nye timer.
Parret har også en meget vakker parringsdans der hannen tar sløret rundt hunnen og danser rundt.
Ikke ha for kraftig vannbevegelse i akvariet. Bruk gjerne flyteplanter som pistia, som er utmerket for hannen å byggeskumreiret rundt og under. Ellers kan man bruke en halv isoporkopp.
5.I naturen spiser kampfisk stort sett insekter og andre smådyr, som den finner i området fra et par centimeter under overflaten til noen millimeter over. I akvarier spiser de stort sett det du gir dem. Yngel stiller naturlig nok sine egne krav til fôret.
Gir vell litt mer svar. Tatt fra: no.kampfisk.tk
2. Kampfisk er glade i varmt vann, og blir fort syke hvis temperaturen går særlig under 20 grader. De er også følsomme ovenfor svingninger i temperaturen. Alle temperaturendringer bør derfor skje så sakte som mulig, noe som er greit å være bevisst på når man skifter vann. 24-30o C
3, 4 .Skumredet påvirkes av vannkvaliteten. Hvis vannet er for hardt, vil det ikke holde. Hvis man ønsker store, kraftige skumreder bør pH være 7 eller mindre.
Hannen lager et skumrede hvor eggene samles løpet av leken. Etter det blir hunnen jaget bort av hannen og bør fjernes fra akvariet. Hannen passer på eggene som klekkes etter ca 48 timer og blir frittsvømmende etter ca 48 nye timer.
Parret har også en meget vakker parringsdans der hannen tar sløret rundt hunnen og danser rundt.
Ikke ha for kraftig vannbevegelse i akvariet. Bruk gjerne flyteplanter som pistia, som er utmerket for hannen å byggeskumreiret rundt og under. Ellers kan man bruke en halv isoporkopp.
5.I naturen spiser kampfisk stort sett insekter og andre smådyr, som den finner i området fra et par centimeter under overflaten til noen millimeter over. I akvarier spiser de stort sett det du gir dem. Yngel stiller naturlig nok sine egne krav til fôret.
Gir vell litt mer svar. Tatt fra: no.kampfisk.tk
Postet 24.10.11 kl 12:23
Postet 24.10.11 kl 12:27
Jeg holder min kampfisk på 28 grader, det ser ut til å fungere greit. Jeg leste på kampfisk.tk at for å trigge fisken til lek bør temp økes til 31 grader ? Dette må du dobbeltsjekke.
Min kampfisk nekter å spise flakfòr fra Tetra, som heter Tetra Betta. Jeg har derfor i påvente av fòr fra ocean nutrition (betta pro) vært nødt til å mate med røde mygglarver, noe den ELSKER. (Vær obs på allergiske reaksjoner du kan få ved fòring av røde mygglarver)
Dette spiser den IKKE. Jeg har hatt kampfisk flere ganger, og dem spiser alltid dette fòret. Slikt varierer fra fisk til fisk
Min kampfisk nekter å spise flakfòr fra Tetra, som heter Tetra Betta. Jeg har derfor i påvente av fòr fra ocean nutrition (betta pro) vært nødt til å mate med røde mygglarver, noe den ELSKER. (Vær obs på allergiske reaksjoner du kan få ved fòring av røde mygglarver)
Dette spiser den IKKE. Jeg har hatt kampfisk flere ganger, og dem spiser alltid dette fòret. Slikt varierer fra fisk til fisk
Postet 24.10.11 kl 13:37
Endret: 24.10.11 kl 13:38
Postet 24.10.11 kl 13:40
Tonje Engen1) Må en kampfisk ha pomp i akvariet ? eller kan den ha ett vanlig kar (54l) men så skifter jeg halve karet opfte. Med varmekolbe oppi.
Ja, du må ha filterpumpe hvis du skal ha håp om å få til ordentlig vannkvalitet. Det er nesten umulig for en nybegynner å lykkes uten skikkelig filter.
Husk å velge et filter som ikke har for sterk sirkulasjon, da kampfisk ikke liker dette. Du kan gjerne ha et stort nok luftpumpe-drevet filter, det passer kampfisken bra. Husk at man må ha luftpumpe til å drive det filteret
(OBS! anbefaler den Schego luftpumpen jeg linket til, da den ikke durer og bråker som mange andre gjør!)
Sett deg inn i innkjøring av akvarium hvis du ikke allerede har gjort det. Skaff deg nitritt-test og ammoniakk-test! (dråpetest, ikke strips!)
Tonje Engen2) hvor varmt må kampfisker ha det?
Les : kampfisk i profilen dens i Fiskebasen her på AF. LES ALT som står i profilen.
Tonje Engen3) er det vanskelig å få unger på dem?
Nei egentlig ikke. Med godt stell og riktig stell, vil de ofte begynne og formere seg. Riktig stell innebærer rent og riktig vann, og riktig fôr. Ikke bare flakfôr fra boks...
Første tegnet man ser er at hannen begynner og bygge skumrede.
Tonje Engen4) må man ta ut både hua og hannen etter eggene er kommet?
Hunnen må tas ut, hannen blir igjen og passer eggene til de klekker og litt etter det.
LES linken du fikk ovenfor av de andre som har svart i tråden. Der står det om oppdrett.
Dette betyr altså at du må ha minst to akvarier. Et til hunnen, og et til oppdrett der hannen er en periode. Men når hannen også skal tas ut av oppdrettsakvariet (når yngelen forlater skumredet og blir fritsvømmende) må du ha et akvarium til han også. Hvis han ikke går sammen med hunnen uten å slåss, trenger han et eget akvarium han også. OM paret går fredelig sammen uten slåssing, varierer fra par til par og fra individ til individ. Noen er mer kranglete enn andre.
Tonje Engen5) hva er den beste maten til kampfisk? flakfor eller myglarver?
Variasjon av ulike typer frossentfôr, litt flakfôr.
Postet 24.10.11 kl 13:47
Endret: 24.10.11 kl 13:53
Kampfisk yngel
Er kampisken i riktig alder er det ingen sak å få unger på dem. Det som er vanskelig er å fore dem opp. Det er 3. gangen jeg prøver åfå unger nå og yngelsen er 3 uker! =D Første gangen ble det ikke noe mer enn egg, andre gangen døde yngelen etter 3 døgn (vet ikke helt hvorfor, mulig vannet var for kaldt), men nå virker det som det går bra. Men mer jobb enn jeg hadde forventet, selv om det er veldig spennende! =D
Er kampisken i riktig alder er det ingen sak å få unger på dem. Det som er vanskelig er å fore dem opp. Det er 3. gangen jeg prøver åfå unger nå og yngelsen er 3 uker! =D Første gangen ble det ikke noe mer enn egg, andre gangen døde yngelen etter 3 døgn (vet ikke helt hvorfor, mulig vannet var for kaldt), men nå virker det som det går bra. Men mer jobb enn jeg hadde forventet, selv om det er veldig spennende! =D
Postet 18.11.11 kl 17:25
Postet 15.07.15 kl 12:08
Postet 15.07.15 kl 13:54