Yngelkar? trenger litt hjelp av balg av kar og oppsett.

Det er sikkert laget utallige tråder. Og jeg pleier å være flink å søke opp og finne ting. Men jeg fant bare masse tråder om div når jeg søkte på yngelkar her. Så håper jeg kan få noe konkret respons siden jeg må ut å handle yngelkar i morgen.

Hvordan kar er best å ha.

- Tenkt på en 20-30 l nano med rekefilter.

-Noe ala wromak helglasskar

Eller sånne plast akvarier/terrarier på ca 25 l. Men problemet da blir jo å få filter, kolbe etc.


Har sendt inn en bestilling herfra med javamose. Så det er i allefall i boks.

Noen som driver med småoppdrett og har noen preferanser å hjelpe til med?

Av yngel så blir det sommerfugler og guppy. Muligens badis badis hvis jeg får det til.
Så altså relativt små fisk. Må være enkelt å holde rent tenker jeg i allefall.
Jeg bruker dette http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=3680 til f.eks paletter for oppvekstkar, og det fungerer greit. Merk at om du bruker det medfølgende filteret bør du hive innmaten, og heller sette inn en blåfilterbit.

Tusen takk for svar. har en stor blåfiltermatte liggende. Var jo ikke så ille pris på det heller. Følger det med dekkglass? Er dette egentlig nødvendig på yngelkar. De nevnte fiskene er jo ikke oppe å puster i vannflaten som f.eks gurami eller kampfisk. Tempen der karet skal stå er relativt jevn.
Dekkglass følger med, og btw, sønnen på 5 fant lille "Nemo" på gulvet svært død grunnet mangel på dette. Jeg trodde heller ikke mine egne øyne da en palett baby hadde hoppet ut av akvariet
Huff stakkars sønnen din. Ikke så enkelt å forstå hvorfor nemo ligger på gulvet nei.

Men da skal jeg vurdere dette karet, var en fin str på det også.
Har en gjeng med små paletter der nå, og det ser faktisk ganske greit ut Jeg forer ganske friskt, så jeg bytter vann hyppig. Dytta inn en blåsvamp i filteret som satt i et innkjørt Fluval, og ser ut til å fikse det helt greit.
Sommerfuglene mine har lagt egg i kveld så må ha et yngelkar fort siden det er det begynner å bli litt overbefolket i minstekaret mitt med guppy yngel der også. Så blir å kickstarte det med gugge evt. Blir første gang med egg hos oss. Så håper noe vil vokse opp. Hvis ikke så tror jeg ikke det blir lenge til før ny runde kommer nå som jeg har et lekspar. De passer utrolig godt på egga for å være førstegangs syns jeg.
Gratulerer !!
Her ser du et alternativt yngelkar Plastkasse fra C.O
Funker helt fint !
Takk takk. Følr meg litt som en ekstramor for disse fiskene. Og blir virkelig stolt når de er så flinke.

Alt fungerer jo. Men nå som jeg har fått til noe yngel på div slag jeg har så er det kjekt å ha et ekstrakar. 63 litern skulle jo være et ekstrakar. i storkaret har jeg bolivianske sommerfugler. Men så jo noen nydelige vanlige sommerfugler i butikken her forrige uke. så da måtte jo noen være med hjem. Vips så har jeg ingen ekstrakar lengre. Liker best å holde fiskene i skikkelige kar.
Velkommen i klubben for de litersyke
Sabla gøy da Å lykkes er jo rett og slett fantastisk moro
Mitt yngel kar til Corydoras har jeg gjort dette:

Kjøpte en 3 liters boks på europris for 19,90,-
Tok og lagde fire hul i hjørnene.
Akuratt store nok til at jeg kan ta slangen til luftepumpen gjennom. Tar av brusestenen og stikker slangen gjennom sånn den sitter fast i hullet.
Setter brusestenen på etter det.
Når hullet er sånn at den nesten sitter fast gjør at brusestenen ikke flyter opp men blir holdt nede på bunnen.
Så lager jeg enda et hul i lokket mitt på, et større hul som jeg kan mate gjennom!
Sjura
Noen som driver med småoppdrett og har noen preferanser å hjelpe til med? Av yngel så blir det sommerfugler og guppy.


Personlig syns jeg 20-30 liter som du foreslår, blir litt lite til guppy og sommerfugl-yngel. Jo trangere yngelen vokser opp, jo dårligere vekst. Guppyene er gjerne mange, så du vil nok trenge større kar enn 20-30 liter, vil jeg si. Særlig hvis planen er å la yngelen vokse opp i dette yngelkaret til de er gamle nok til å selges/gis bort.

63 liter....? Det er minimum til et helt kull av enten guppy eller sommfuglciklider.
Ok må sette meg litt i tenkeboksen. Har jo det 60l nanokaret på vei. Men hadde ikke tenkt til å sette det opp før jeg flytta. Men det kan jo bli et fint yngelkar. Karet som skal opp nå må nesten bo på kjøkkenbenken. tenkte i bunn og grunn å ha yngel i et lite kar mens de er små også flytte de over i større kar når de er så store at de ikke blir spist.
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap