Apistogramma macmasteri yngel - fjerne hannen eller?

Hei!

Jeg har et par av Apistogramma Macmasteri i en 30 liter. De har gått alene der i ca 2 måneder. Dette er andre gang de har yngel. Første gang fikk de et lite kull, tror det var ca 15 stk i begynnelsen. Jeg reiste bort en helg når yngelen va 3-4 dager gammel,da jeg kom hjem var det bare 4 stk igjen. De 4 ble ca 2 uker gamle før de plutselig bare forsvant en dag. To dager senere hadde de lagt nye egg. Det er disse eggene som nå er blitt frittsvømmende yngel, de er ca 2 uker gamle. Det er et ganske stort kull, ca 30-40 stk.

Så nå lurer jeg på om jeg bør fjerne hannen? Jeg så i dag at hannen spiste en yngel som hadde rotet seg bort fra mor og resten av gjengen...

Takker for svar!
Hei,

Med mange gjemmesteder i ett større kar, så kunne far vært sammen med hua og ungene, men i et lite kar vil hannen begynne å spise ungene, og etter en stund vil ikke hua passe på ungene mer for å legge nye egg. Da tar det ikke lang tid før hannen har tatt resten.

Så om du ønsker at ungene skal overleve i ett så lite kar er det best å ta ut hannen
før egene klekkes.

Hilsen
RHD
Synes du virkelig en 30 liter er et permanent oppholdssted for Macmasteri i utgangspunktet...?



Takk for svar!
Var i grunnen det jeg trodde selv også. Så nå er hannen flyttet. Har også et 110 liters kar med 4 Apistogramma agassizii. Der har den ene hua lagt egg, så der har jeg tenkt å la dem gå i lag med foreldrene og de andre hunnene.
Nei, egentlig synes jeg ikke at macmasteri burde holdes i en 30l. Da jeg bestilte de på en dyrebutikk, bestilte jeg egentlig en hann og to hunner. Men jeg endte i stedet opp med 2 hanner og en hunn, det var søsteren min som hentet de, så feilen ble ikke oppdaget før fiskene kom i hus. Prøvde å holde disse i lag i en 240l, men det gikk ikke så bra. Så jeg flyttet den ene hannen til 30 literen, som egentlig skulle brukes til reker, til jeg fikk levert den tilbake igjen. Men siden det er et stykke til dyrebutikken så tenkte jeg at han kunne få litt dameselskap så lenge. Så gikk det bare en uke fra hunnen ble satt inn til det var egg i ei hule. Så det ser da ut til at di trives... vet ikke hvilke andre tegn på trivsel jeg skal se etter.
At det legges egg og klekker yngel betyr nødvendigvis ikke at fiskene trives. Hører ofte om fisk som føder i fiskeposer på vei hjem fra butikker. Tror neppe di trives i poser..... Ofte kan en tolke trivsel på fiskenes adferd og farger.

Har selv en trio med macmasteri blant mine apistoer, men di er veldig skye og liker å gjemme seg. Har ennå ikke helt fått lært meg å tolke disse av den grunn, annet enn at di liker å leike gjemsel......
Hunnen gjemmer seg mye, men hannen er som regel fremme. De har minst like fine farger og oppfører seg i grunnen ganske likt de som går i 240 literen... For meg ser det ut til at de trives... Men jeg er ingen fiskepsykolog
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap