Spørsmål om corydoras oppdrett

Har noen spørsmål på oppdrett av Corydoras. Nå har jeg tre Corydoras sterbai, men har tenkt å kjøpe inn slik at de blir en ''gruppe''.

Er det noe spesielt de trenger?

Kan eggene rulles i en fødekasse? en sånn fødekasse i plast eller glass som henger på akvariet? Trenger jeg gjøre noe spesielt med eggene før de klekkes? Blir glad for bra informasjon.
Du kan jo starte med å lese gjennom denne tråden som står rett over din tråd
Det kan hende du plukker opp en del tips der.
Å, den så jeg ikke. Kanskje jeg skal holde meg til levendefødere. Det virker litt mer vanskelig dette her. Men takk for hjelpen uansett. :'D
Eggleggende fisk der foreldrene ikke driver egg-og yngelpleie er litt mer arbeidskrevende enn levendefødere, ja. Hos levendeføderne spretter jo ungene ut, fiks ferdige bare i mini-format.
Corydoras bryr seg ikke om eggene etter at de er lagt, dvs de tar ikke vare på dem eller passer på dem så ikke andre spiser dem. De spiser dem faktisk gjerne selv, veldig ofte, og da må man som akvarist være raskt på pletten og redde eggene fra sultne foreldre i karet.

Hos eggleggere blir yngelen ofte liggende med store plommesekker og bare bruke den opp i et par dager, før de blir frittsvømmende. Men på det tidspunktet er de å anse som snacks for de fleste andre fisk, og svært sårbare for å bli spist. Så, de krever litt stell og beskyttelse i den første tiden, ja, inntil de blir såpass store at de ikke lenger passer inn i munnen på andre fisker i karet.

Corydoras er egentlig ikke vanskelige å oppdrette, men litt mer stell enn med levendefødere, ja.

Du kan jo prøve et sånt yngelnett og samle inn eggene fra Corydorasene og slippe dem oppi yngelnettet i akvariet. Kjøp avskallede artemiaegg å fôre yngelen med, det er det nestmest næringsrike og derfor nest beste å gi, hvis man skal holde dette med fôringen enklest mulig og bruke av tørre fôrtyper.

Husk å ikke ta for mange egg i nettet. Det skal jo være plass til yngelen der, når de vokser litt.
Tusen takk for alle svar jeg har fått. Så de trenger ikke noe spesielt stell etter jeg har tatt dem oppi i nettet? Hvor mange egg er det plass i et sånt nett? Skal jeg kjøpe flere nett? Og et siste spørsmål: Hvor mye skal jeg fore?

Tusen takk igjen for veldig utfyllende svar
Johanne Dani
Så de trenger ikke noe spesielt stell etter jeg har tatt dem oppi i nettet?

Jo, de trenger jo å bli tatt hensyn til og litt sånn da. Daglig sjekk av hvordan det går med dem, fjerne mugne egg du finner i nettet osv.
Et spesielt hensyn du må ta er at du kan ikke tømme kaldt vann i karet ved vannbytter,for Corydoras-yngel er veldig skjøre for dette og kan stryke med av så lite som 2°C temperaturforskjell. Så mellomlagre vannet i bøtter og pass på at det er passe temperatur før du bruker det.

Johanne Dani
Hvor mange egg er det plass i et sånt nett? Skal jeg kjøpe flere nett?

Vrient spørsmål.... hvor mange egg. Mellom 20 og 30 kanskje? Da tenker jeg på at yngelen skal bo der i noen uker til de er store nok til å ikke bli spist. Du må kanskje ha enda færre egg, dersom du har mange sultne store munner i akvariet ditt, som gjør at yngelen må bo lenge i nettet for å ikke bli spist når du slipper dem ut.

Johanne Dani
Og et siste spørsmål: Hvor mye skal jeg fore?

Du skal fôre mindre enn du tror Ha i bakhodet at den største feilen nybegynnere på oppdrett gjør, er å overfôre yngelen, noe som derved kan føre til råtnende matrester og dårligere vannkvalitet. Og det dreper lett yngel. Yngelen din skal ikke ligge nedi nettet mellom mugne dotter av matrester. Du må rengjøre nettet hvis du ser tegn til muggen mat.

Når du ser de nyklekte ynglene, ser du hvor ørsmå knappenålshoder magene deres er, og da forstår du sikkert bedre hvor lite de skal ha. Ha også i bakhodet at dersom det ligger igjen mat du ga på morgenen når du kikker ned i yngel-nettet på ettermiddagen, så har du gitt altfor mye. De skal kunne spise opp mellom hvert måltid. Juster da mengden og gi litt mindre neste gang.

De skal fôres to ganger om dagen. Kan anbefale at du leser denne artikkelen om Corydoras-oppdrett som jeg skrev for noen år siden om oppdrett av Corydoras. Jeg skriver at jeg brukte å ha dem i plast-akvarier, men yngel-nett som foreslått for deg funker egentlig like bra. Litt mindre plass bare, da. Men artikkelen kan ha litt tips osv likevel, selv om fremgangsmåten er litt ulike.

PS! Vil bare nevne en viktig ting for deg å huske på;
når Corydoras yngel klekker, så klekkes de med stor plommesekk. Denne tar det dem to døgn å bruke opp. De skal IKKE mates noe som helst før den er brukt opp! Gjør du det, blir maten liggende urørt og råtne. De spiser nemlig ingenting så lenge de har plommesekken i behold.

Eksempel; hvis yngelen klekker en tirsdag kveld, så pleier jeg og vente med å fôre første gang til fredag morgen.


En liten dott javamose i nettet er bra for yngelen å skjule seg under, det trives de best med.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap