Guppy oppdrett.

Jeg lurer på om det er noe man kan gjøre for å få guppy til å parre seg. Veldig rart spørsmål. Men jeg har så lyst til å få yngler. Noen tips?
Det er ikke mye hokus-pokus som skal til for å få akkurat guppyen til å yngle

Det er vel å sørge for at vannet er bra, rent og pent og skifte ca en tredjedel av vannet rutinemessig en gang i uka, ha dem i stort nok akvarium, masse planter, og godt fôr. Ikke bare flakfôr av billigste sort.
LES artikkelen om GUPPY her på AF.

Har du vannverdi-tester hjemme? Hvis ikke, skaff deg det og sjekk at alt er bra. Du bør ha tester for nitritt, nitrat og ph, som et minimum av tester! Har man mistanke om at noe er galt, kan det også være greit å teste for f.eks. fosfat og ammoniakk også.
De som tilsetter gh-økende midler i vannet må også ha en gh-test for å følge med på hva man faktisk tilsetter og hva resultatet er.
Har ikke vanntester hjemme men har nettopp sjekket det på dyrebutikken. Det var veldig bra vann. Så tror ikke det skal være et stort problem. Har mange planter. Her er da et bilde av den ene hoen.
[External Image]
"Bra vann" sier ingenting. Du bør teste det selv, ikke overlate det til andre. Kjøp deg vannverdi-tester, det er et godt råd. ALLE akvarister bør ha et utvalg av slike tester hjemme.

Har du et bilde av hele akvariet ditt?
Ver flink med vannbytter en gang i uken, godt med planter kan være lurt for at flest mulig yngel skal klare seg. Gjerne flyteplanter og jawamose. Når hunnen er gravid så går det ca 3 uker før hun yngler, men hun kan holde igjen helt opp til rundt 70 dager, da er det gjerne hvis forholdene ikke er gode.
Så husk vær flink med vannbytter, en ting til optimal temperatur for yngling er 26 grC.
hmm, greit. Da er vel vanntester det neste jeg sparer til. Hvilken vanntester har dere. Jeg bytter 1\3 av vannet en gang i uken. Vet dere hvilke flyteplanter som er lure å ha? Noen som er enkle å plante og ikke flyter opp med en gang. Takk for svar Mona og Bengt M.

Hornblad og Pistia er gode flyteplanter, vel egentlig er ikke Hornblad en flyteplante men den virker ekstremt godt til yngel
Takk skal du ha. For vel få tak i en av dem da Eller kanskje begge.
Veldig flott guppy-hunn på bildet. Det ser ut som en ungfisk, det blir nok yngel snart. Du har vell noen hanner også?

GH test er også kjekt å ha, slik at du får jusert GH riktig med GH-salt eller GH/TH+. Lykke til!
Doktor Dyregod
Veldig flott guppy-hunn på bildet. Det ser ut som en ungfisk, det blir nok yngel snart. Du har vell noen hanner også? :) GH test er også kjekt å ha, slik at du får jusert GH riktig med GH-salt eller GH/TH+. Lykke til!


Ja, håper det. Jeg har en hanne ja.

Sjekket en boks med alle testene oppi, 750kr... Det er mye for meg...
Vanntester er vel og bra, men strengt tatt ikke nødvendig for oppdrett av guppy. Så lenge du er flink til og skifte vann går det greit.

For og få guppy til og formere seg, er det bare og ha minst en av hvert kjønn. De formerer seg uansett. De er verre en kaniner...
Jeg bruker "JBL Easy Test 5 in 1 strips", disse fungerer ganske bra og jeg tror ikke disse er så dyre. GH-testen er ubruklig, så jeg har kjøpt en GH-dråpe test ved siden av.
Takk begge to for svar. Er veldig seriøs når jeg skifter vann. Passer på at temperaturen stemmer, ikke bytte for mye og ta forsiktig i og ut vann fra akvariet.

Hvor kjøpte du den testen? :')
Doktor Dyregod
Jeg bruker "JBL Easy Test 5 in 1 strips", disse fungerer ganske bra og jeg tror ikke disse er så dyre. GH-testen er ubruklig, så jeg har kjøpt en GH-dråpe test ved siden av.


Tja... Nitritt testen på stripsene er heller ikke spesielt god, spesielt på lave konsentrasjoner. Jeg har fått beskjed om at alt er bra med 5 i 1 strips, for så å teste for nitritt med JBl dråper og fått relativt høye utslag. Om du skal holde hardfør fisk så dør de neppe om du bruker strips som underrapporterer nitritt, men det vil på sikt gå ut over immunforsvar og trivsel hos fisken.
Jeg hadde ikke dråpetest for nitrat når jeg fikk prøve stripsene, så jeg kan ikke si veldig mye om det, men ut fra det jeg vet om test-mekanismen så er det nesten samme reksjonen som i nitritt testen. Men siden nitrat er i større konsentrasjoner setter det også mindre krav til presisjon, 0,2mg/l usikkerhet spiller ikke så stor rolle på målinger rundt 20mg/l (det er værre når målingene skal gi et svar i området 0,2 - 1 mg/l)

pH på strips er temmelig greit, og pH strips brukes på mange laboratorier når man trenger et raskt og "bra nok" svar. Og i et akvarie er det mer enn godt nok for de fleste, selv om det sjeldent duger i forskningsarbeide
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap