Sverddrage opdrett.

Jeg har en sverdrage som begynner å bli ganske stor over magen så regner med at det er noen små som lurer seg der inne! Jeg er forholdsvis ny i denne hobbyen, så kan ikke så alt for mye enda, men lærer hver dag!

Er det noen som veit hvor lang tid det kan ta før yngelen kommer ut av sverddrager?
Inaktiv bruker
Det kan variere.
Temperatur, stress, for og når ble hun drektig.
Det jeg selv har er fart er at på en temp. På ca 26oC så tar det omkring 14dager fra hun er drektig til yngelen kommer. Det er med vanlig foring å Litt stress fra barn som står klint inntil akvariet å dunker på glasset.
Men det kan gå lengre tid eller kortere
Takk for svar. Kan være litt stressende for henne for tiden. Jeg fikk henne for bare noen dager siden og da var hun nok gravid (tror jeg da). Har lagt med bilde og jeg synes hun ser gravid ut, men som sagt jeg er helt ny i dette og kan ikke så mye!

Inaktiv bruker
Ser du en sort flekk ved ræva? :P Sånn bakom magen.
Det er et SIKKERT tegn på at fisken er drektig.

Blir noe alla dette
[External Image]
Det er et mørkere område ja, men ikke en så mørk flekk liksom.. Jeg leste en plass at det bare var en myte. Og at det var ganske tilfeldig om det var en flekk eller ikke :S
Inaktiv bruker
Joda, den er der Det er øynene til yngelen.
Den blir større å magen til fisken blir mer firkanta.
Men det er ikke alle fiskene som oppfører seg likedan.
Det sies at de ikke spiser særlig mye når de skal føde, det er ikke bestandig tilfelle.
Men med masse planter: Gress, flyteplanter, javamose. Så er det bare å la naturen gå sin gang, PLUTSELIG er de der, det er ikke sikkert at du ser dem før de har begynt å bli større, å det er kun de sterkeste som overlever.
Men det går sikkert bra Lykke til.

PS. lurt å skaffe mat som dem kan spise før de kommer en etterpå
Artemia
Takk for svar Spock...

Jeg tenkte egentlig jeg skulle dra å kjøpe et sånn plastakvarie som jeg kan ha yngelen i når de kommer...

Men er kanskje ikke dette så lurt..??
spiser ancistrus yngel? Jeg har en ganske stor en og ser for meg at hun kan hive i seg alle.. Også får ikke helt plantene mine til så det er ikke så mange gjemmesteder for yngelen enda :S

Men om jeg kjøper det.. burde jeg vente til hun har født og så fiske opp yngelen? Eller skal jeg legge hun oppi før hun føder.. Hun virker ganske stressa der hun er nå liksom..

Og må jeg ha pumpe eller noe filter greie i "yngelkaret"? eller holder det at jeg bytter litt vann hver dag?

Nå ble det veldig mye spørsmål, men jeg veit det er gode svar å finne her
Inaktiv bruker
Det kan holde med en liten plastboks som du kan fiske dem i. MEN! yngel er veldig skjøre så det beste er å innrede karet med mange gjemmeplasser.
Det er bestandig noen som blir spist, men sånn er jo livet.
Men hvis det er oppdret du skal til med, så bille jeg kjøpt et eget yngle kar, hadd den drektige fisken oppi der så når hun var ferdig med sitt tatt henne ut.
(Da er det lurt å bruke vann fra eksisterende akvarie men pumpen må kjøres GODT inn ellers så oppstår det giftstoffer)
Så for fremtidlig oppdrett så hadde jeg starta et yngle kar eller to nå jeg.
15-20L De vokser fortere der en i en "rugebox" i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Torben Lyng
Reklame for plussmedlemskap