Sajica cikilider


hmmm nå stusser jeg litt , har et ciklide par som har hatt yngel en gang, disse ble spist av egne foreldre, nå jeg har skjønt kan skje for ferske foreldre.

Nå ser jeg at hunnen igjen har fått de fargene som tilsier at hun er klar for ny dyst, så til mitt spørsmål. Har jo hørt at hannen kan jage hunnen fælt, (jeg har bare en hunn og en hann), det skjer ikke, men derimot jager hunnen hanncikliden rundt i hele akvariet. Er dette en form for lek, eller er det regelrett mobbing av hannen.

Har bare noen neontetra i det samme akvarie, så hadde jo håpt ynglingen skulle bli mere vellykket denne gangen, uten stress fra andre fisker.
Du må nok bare vente,det skal vel noe til for og ikke få yngel på disse.Står her inne på fiskebasen at det kan lønne seg og ha flere hunner pr.hanne da han kan jage hunnen mye.
Så prøv og få tak i ett par hunner til så blir det nok yngel på deg etterhvert også..
Hei huldrr
Blander meg litt jeg Hvor stor er hannen din?
Jeg har hatt Sajica-ciklider siden i sommer. Kjøpte en hann og to hunner, alle var ca 3cm store. De flyttet inn i en 260liter sammen med en del annen fisk, og bare på et par mnd var hannen tre ganger så stor som hunnene (som fremdeles ser ut som yngel) Han jagde hunnene veldig, så besluttet at han måtte flytte til et annet kar slik at hunnene kunne få vokse seg litt større og tøffere. Vil prøve å få lek på disse etterhvert
Kjøpte også mitt par i sommer , de er begge rundt 6 cm lange. Og det er ikke mere enn ett par neontetra og en glassmalle i karet. Hunnen har leksfargene, det vil si hun er blitt mørkere og fått en svart stripe langs sidene. De har vokst en del siden jeg kjøpte de, men det er ikke mere enn ca 1 cm. Og som sagt, det er hunnen som tidvis jager hannen vilt rundt, dette har hun ikke gjort før de siste ukene.
Var de så store da du kjøpte dem? Eller har de vokst noe siden sommern?
Og har de holdt sammen i karet eller svømmer de stort sett hver for seg?

Blir ikke klok på mine, de to vi har ment har vært hunner har ikke vokst i det hele tatt og er 3cm. Hannen vokste kjempefort og er iallefall 6cm, har til og med fått kuppel i huet Hunnene svømmer ikke sammen med hannen, og han jager dem vekk hele tiden. Hvorfor gjør han dette? Ville jo trodd at han var litt hypp på damene? Har du denne erfaringen? Eller trenger de bare å vokse til litt for at de skal vise "voksen" adferd?

Søte fisk iallefall
Mine var ganske store når jeg kjøpte de ja, men har nok vokst ca. 1 cm siden i sommer, de er begge like store (ca 6 cm), hannen har ikke så utpreget kuppel på hodet, men litt har han.

De har holdt sammen fra første stund, hannen til tider rimelig innpåsliten. Nå er hun i fulle leksfarger igjen, og jeg venter spent. Men det går så tregt, hehe,. Aner ikke helt hvor lang tid det går fra lek til hun spytter ut yngel, vet du?

vurderer en hunn til nå, så hunnen får litt fred fra hannen. Siden dine hunner er så små så tror jeg vel det er derfor de ikke klikker helt, dette sier jeg helt uten å vite sikkert. Bare gjetter.

Som sagt har allerede prøvd seg med yngel en gang før, helt overraskende så jeg masse smått en morgen, men de ble spist opp. Så nå venter jeg rimelig utålmodig på at det skal skje noe snart.
Sajica
De legger egg f.eks i en kokshule og etter ca.1uke er de frittsvømmende,jeg pleier og la de gå sammen med foreldrene i ca.10 dager.Da tar jeg de ut og har de en fødekasse og forer dem opp på knust flakfor og microorm til de er litt over 1cm.De vokser ikke like fort som sebraciklider.
Gjør du det for at foreldrene ikke skal spise sitt eget avkom?? for jeg har ikke annen fisk som vil forstyrre de.
Sajica
Da er det lettere og få foret ditt hvor fiskene er.Da vokser de raskere..
Et lite spørsmål til , hvordan får man tak i yngelen for å legge de i et fødekar, de er jo bittesmå og overalt ?
Sajica
Hei,du får kjøpt håver som er veldig finmaskede.Da går de ikke igjennom.Det bruker jeg ihvertfall.Har de akkurat blitt frittsvømmende?
de er ikke blitt noe enda , jeg venter fremdeles spent. De svømmer fremdeles ut og inn av kokosnøtta, dette lar vente på seg tydeligvis.
Sajica
Da er det stor mulighet for at de har lagt egg der inne,men det tar ca litt over en uke før de tar de ut og da tar det ett par dager før de er frittsvømmende.
Takk for gode svar, jeg gleder meg til å se hva som skjer fremover. Spennende dette, og det er noen vakre fisker disse ciklidene.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap