Sjokoladeciklider

Har noen på Akvaforum erfaring med Sjokolade ciklider/Hypselecara Temporalis?

Jeg kjøpte for en mnd tid siden to stykker. Det var usikkerhet ang kjønnet på disse, men vedkommende i butikken mente det kunne være sjangs for "en av hver sort".
De er nå ca 10cm store. De ser tilsynelatende like ut.

Problemet nå er at de ikke ser ut til å like hverandre særlig, noe som passet litt dårlig siden planen på lang sikt er yngel

Kan det være mulig å bestemme kjønn utfra adferd disse imellom?
Har lest på utenlandske forum at denne arten kan være litt agressiv mot samme art, men jeg klarer ikke å bestemme meg for om adferden mine viser er "flørt eller krig".

De holder stand på hver sin side av en stor rot, og går innimelllom litt mot hverandre med åpen munn som for å hevde territoriegrense. De har aldri gått hardt på hverandre, eller "kjeppjaget" hverandre. De står noen ganger litt sidelengs på hverandre og rykker med finner eller rister litt på hodet, før de trekker seg tilbake hver til sitt. Jeg har sett èn gang at de har låst kjever og holdt hverandre, men heller ikke dette virket noe voldsomt. På en annen side vil de liksom ikke ha mer med hverandre å gjøre enn dette.

Er dette normal par-oppførsel utenom lek? eller har jeg to rivaliserende hanner?
Har også lest et eller annet sted at de ikke er kjønnsmodne før de er ca 12cm, det ville jo også forklare at "forelskelsen" uteblir.

Kjempefint om noen vil dele erfaringer de måtte ha denne spennende fisken!
Jeg har erfaring med disse og stort sett gode også. Virkelig artige og flotte fisker du har skaffet deg. Hvis du har søkt her inne regner jeg med at du har funnet endel bilder og litt jeg har skrevet om paret mitt?

Hvis du har noen bilder så kan jeg se om jeg klarer å se forskjell. Hannen skal ha litt mer utstrakte finner og litt annen hodefasong når han blir fullvoksen.

Atferden høres ikke umiddelbart ut til å være et harmonisk par. Går det andre fisk i karet?
Hvor stort er det?
Hva slags innredning og bunnsubstrat?

Personlig gir jeg mine ganske mye grøntfor og eller akvarieplanter å spise. Om dine ikke har fått dette vil jeg absolutt anbefale deg å prøve da mine hvertfall blir svært vitale av dette enn når de bare får tørrfor.
Jeg forer også med økologiske havregryn (kun det beste til fiskene), noen er bekymret for at dette sveller i magen så prøv med litt først. Hos meg ser ikke det ut til å være noe problem for disse (eller andre fisk).
Uansett litt karbohydrater fra ferske grønnsaker satte igang god tilvekst hos meg.

Hilsen Ola




Hei ola
Takk for kjapt svar
Har lest tråden din, og satte pris på den. Men man ønsker alltid enda mer info når man får "tenning" på en ny art

Jeg kan forsøke å få til bilder, men det blir ikke idag. Kameraet mitt er på vift

Fiskene går sammen med en stor Jack Dempsey (hunnfisk) og en flokk fullvoksne Kongotetra samt noen maller i et 650liters hjørnekar. Litt vill miks, jeg vet, men det er en fredelig midlertidig løsning. De har plass nok tror jeg. De har store røtter og steiner i karet slik at alle har et sted å trekke seg tilbake. Noe planter (javabregner).
Bunnsubstrat er et område med fin sand (Biltema) og et annet med elvegrus (10-20mm), er vel 50/50 i areal. Bunnen blir nokså lys, mener å ha sett et sted at sjokoladene liker litt mørkt substrat(?) Meningen var at disse skulle få et kar for seg selv etterhvert så fort de overbeviser meg om at de er hun og han.

Interessant med grøntfòr tipset, skal forsøke det. Det var en gang en cabomba oppi der, den ble ribbet og demontert over natta etter at sjokoladene flyttet inn. Så da vet jeg hvem de ansvarlige var
Hva slags grønt bruker du? Her spiser de mest ciklide-sticks, hender de tar flak men sjeldent. De får levende fòr innimellom (div mark osv). Er de ikke insekt-etere fra naturens side? Grønnsaker er uansett sunt! De har svært god appetitt iallefall, spiser mer enn JD´en.

De var ikke i verdens beste forfatning da de ble kjøpt, men har lagt på seg. Ryggfinnene på begge er litt fillete i kanten, så det er litt vanskelig å bedømme hvor lange de egentlig skal være. Er de utsatte for finneråte? Vet ikke helt hvordan dette ser ut, det virker som om "kjøttet" mellom finnestrålene er borte noen mm innover, men det er ikke noe hvitt belegg eller slikt. De ser rene ut.
De er fremdeles noe sjenerte og holder seg litt bak i karet, særlig om de ser bevegelse i rommet. Men jeg har spionert på dem, og de er fremme i glasset og skifter farge til helt lys sennepsgul, med en kullsort flashy stripe når de tror ingen ser dem. Helt nydelige!
De er flotte ingen tvil om det
Karet høres jo glimrende ut og de har noen andre å krangle med oppi der så da skal det meste være i orden.

Har registrert det samme på finnene hos mine innimellom.

Jeg forer mine med erter. Bruker frosne erter som jeg legger noen sekunder i varmt vann. Da kan jeg klemme på den og erten flyr ut av skallet og ned i karet. Man kan sikkert bruke det meste som brukes til ancistrus og lignende også, men jeg liker at maten synker av seg selv.
Får du de til å spise litt banan er det flott. Mine spiser flakfor og banan blandet.
Hjemmelaget rekemix med blant annet hvitløk er ingen dårlig ide for de.

De er sikkert insektspisere hvertfall som yngel og blir mer opportunister etterhvert som de blir større. Nettopp denne "man tager hva man haver" holdningen er vel grunnlaget for artens store utbredelse ville jeg tippe.
Levendefor er kanon for de og jeg gir mine mye animalsk mat, jeg tror ikke at de er hovedsaklig grønnsakspisere hele året. Men jeg tror dine har godt av en liten vitamin boost da det fort blir litt mangler i tørrfor (etter min mening da).
Jøss..
Banan? Ja det hadde jeg aldri gjetta Hehe..
Da virker det som om det bare er å eksperimentere. Jeg forsøkte nettopp med biter av salatblader, de prøvesmakte men virket litt skuffet over at det ikke sprellet.. tror de spiste litt likevel.

Vet ikke hvordan de vil ta erter om de synker. Disse to holder seg som regel høyt oppi i vannet og er sjelden på bunnen, men det er kanskje fordi det ikke er noe spennende der? Skal prøve!

Tror nok du har rett i det med mangler på tørrfòrdiett. Det er jo prosessert mat, og vi vet jo alle hvor sprekt Toro er i forhold til Mammas ferske kjøttsuppe
Mat i sin naturlige form tror jeg har mange fordeler, både for folk og dyr.

Hvor gamle tror du disse er på denne størrelsen (10cm)?
Vokser de sakte eller fort, eller varierer det med karstørrelse de får bo i?
Tilveksten er ikke voldsom på denne arten, men det kommer an på hva en sammenligner med. Er vel medium, mye raskere enn maller for eksempel.

Det er ikke sikkert du får de til å spise grønnsakene sine om de ikke er helt trygge i karet, men prøv igjen senere.
De kommer til å bli mindre overflateorientert etterhvert som de vokser til, men de vil alltid kikke opp etter godbiter fra oven. Mine er "noe" tunge i sæssen til å henge vannrett det vil også se litt dumt ut i den størrelsen de er nå.
De kommer neppe til å leke heller før de har dominert karet ditt en stund, mulig JDèn må ut for å få til det?
Jeg ville sagt at det er bra jo lenger de venter med å leke fordi hunnens vekst blir så liten når hun begynner å legge egg.

Uansett lykke til med en flott fisk
Bilder
Her har jeg forsøkt å ta bilder av rakkerne, de er sky og svømmer fort :P
Greide å lokke dem frem i noen sekunder med mat.
Noen formening om kjønn? Jeg syns de er veldig like i finner og slikt.
Den til høyre på bildene er som regel lysere enn den andre.
jeg synes de ser flotte ut.
Tør ikke si noe sikkert om kjønn, magefølelsen sier at du har rett i at det er to hanner.
Når de "rister seg" er det med slag mot sidelinjen på motstanderen eller som muskelskjelvinger når en fryser? Når jeg tenker meg om skulle vel denne type atferd indikere at de er kjønnsmodne likevel.........

Fargen vil jeg tippe kommer av status de to i mellom.
Ristingen ser ut som maktdemonstrering. De er ikke borti hverandre, men om den ene beveger seg mot den andre, kan den andre svare med å rykke sidelengs med kropp og hode 3-4 ganger og gir seg når den første trekker seg.
De truer hverandre innimellom munn mot munn med åpen kjeft, bare en gang har jeg sett at de har holdt hverandre fast. De biter nok hverandre i sidene også, begge har litt skrammer på "midten".... I matfatet har de ingen problemer med hverandre, aldri krangel da, bare på de "faste plassene" rundt røttene.

Da vi kjøpte dem, gikk de tre sammen i ett kar. En var større og svært dominant, helt tydelig en hann. Han aksepterte den ene av våre, mens den andre ble truet og angrepet hele tiden (vi kikket på dem flere ganger). Derfor tenkte vi at den han aksepterte kunne være en hunn, mens den andre "hoggstabben" da sikkert var en hann. Så vi flesket til å kjøpte de to minste, da vi ikke hadde så lyst på denne store bråkete hannen. Antakelig hadde vi fått hanner åkke som:P

Merkelig at det ikke skal være noe synlig forskjell på dem, slik at man kan få et par!!!
Nå vet jeg ikke hvor mye du har lest om disse fiskene, men kjønn er ikke helt enkelt å skille på unge individer. Og det er ikke hundre prosent sikkert at de er samme kjønn hele livet heller

Hvis det var en stor stygg hann som aksepterte en av de du har nå så løp og kjøp. Kan godt være to hunner du har vettu. Hannen er seriemonogam, og kan godt jage en annen hunn bort fra seg og sin utvalgte.

Om du er intressert i ciklide atferd anbefaler jeg en bok: "cichlids: natures great experiment in evolution" av Barlow fra 2000. Her står det blant annet om hermafodisme hos sjokoladeciklider.

Kjønnskifte??
Oi var ikke klar over at dette forekom på fisk!
Det kan jo være hendig
Den store slemme hannen er nok solgt, det er jo snart to mnd siden vi kjøpte dem, men det går jo an å reise dit å titte.

Vi var klare over at å kjønnsbestemme disse som "små" er nesten umulig, men hadde ikke tenkt på at det kunne være to hunner. Det jeg har observert nå, er at den som ble "holdt i sjakk" er den som nå er mest tøff, og som er den som bestemmer blant de to. De vokser stadig og nå syns jeg nesten den ene ser litt mer maskulin ut enn den andre (den tøffe). Den er kraftigere i kroppen, litt "høyere" i kroppen på en måte, sett fra siden. Men dette kan jo skyldes noe så enkelt som matinntak, den andre er litt mindre pågående når det er mat, og er mer tilbøyelig til å stikke å gjemme seg.

Takk for boktips, helt klart noe som er interessant, ciklider er spennende flotte fisker, Sjokolade eller ei
Kjønnsskifting hos ciklider er fortsatt litt kontroversielt, jeg tror på det så får andre tro hva de vil. Det vanligste er om to hunner går i et akvarium kan den dominante transformere seg til en fertil hann og ikke motsatt(fra hann til hunn), dette er bekreftet på noen arter blant annet to Apistogramma. I saltvann er det relativt vanlig etter som jeg forstår, en art har bare hunner og en hann pr. plass. Om hannen fjernes vil førstekona bli en hann etter litt tid.
Hos sjokoladeciklider er det ting som tyder på at de er enda mer plastiske i kjønnet =)

Spørs om du bare må smøre deg med tålmodighet dessverre.
Paret mitt har lekt for noen dager siden og jeg håper wigglerene skal komme opp av gropa si i dag

Lykke til med flott fisk, tilvekst avhenger av mange forhold av disse er vannbytting en av de viktigste som du kanskje vet.

Hilsen Ola
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap