Hvordan trigge ancistrus til lek?

Hva skal til?
Er det vanskelig?
Hadde corydorasser før, disse byttet jeg bare kaldt vann til og matet med røda mygglarver så kom det av og til egg.
Gjør man det samme med Ancistrusen.
Hvor store er de når de er kjønnsmodne?

Mvh Hans Martin
jeg er ikke helt sikker men har hørt rykter om at de blir kjønnsmodne i 6-7 mnd alderen, har selv erfaring med at de legger egg første gang i denne alderen på yngel jeg selv har vokst opp.
jeg merket at de ancistrusene jeg hadde meg kjøttetende ciklider lekte best, der spiste ancistrusene røde mygglarver, artemia, mysis osv men pass på så du ikke forer for mye =)

rent vann med lav nitrat og ingen nitrit er en god ting, de liker rent vann.
ellers så likte mine også lav ph ca 6.5.

men ancistrus leker i nesten alle typer vann og dietter så bare vær tolmodig =)
det va det eg kunne
Inaktiv bruker
Har drettet ancistrus med hell før
Og da gjorde jeg det rett etter sommeren, for de skal ha en periode med litt slunken mattilgang først. Deretter senker du vannstanden i karet en del, har generelt litt høyere temperatur og setter på ekstra vanngjennomstrømming i karet. Innfør hypping foring. Foring med røde mygglarver er veldig virkningsfullt, og helst også tabletter for maller. Disse forholdene etterligner hvordan årstiden svinger i naturen hvor de lever vilt, og vil trigge lek i de fleste tilfeller. På mitt første tilfelle brukte jeg en hann som ikke hadde ynglet før, og de klarte det på første forsøk.

Ha flere huler enn du har ancistruser, slik at det er litt å velge i. Viktig for hannen å ha en hule hvor åpningen bare er så vidt større enn hodet til hannen. Åpningen på hulen bør være rettet mot vannstrømmen. Når eggene er lagt, vil hannen ligge i huleåpningen og vifte med finnene for å få vannstrøm over eggene. Hos meg fungerte et bambusrør utmerket som hule, men ser det er mange som bruker kokosnøtter osv.
Hannene er kjønnsmodne når de har fått et sett med solide barter. Hunnene har noe færre barter, men bør til gjengjeld være like stor eller større enn hannen.

Håper dette var til hjelp.
Alle mine ancistruser har lekt uten har jeg har gjort noe spesielt.

Er de kjønnsmodne og de har en hule som hannen liker, så kommer det yngel.
God foring og noen ekstra delvannsbytter hjelper også.

At hunnfisken skal være større enn hannfisken er direkte feil, hunnen blir ikke så stor som hannfisken.

Bagatell, men bare så det ikke blir vranglære
Inaktiv bruker
Størrelse
GlennO
At hunnfisken skal være større enn hannfisken er direkte feil, hunnen blir ikke så stor som hannfisken.

Er klar over at hunnen ikke blir så stor, men akkurat når de blir kjønnsmodne så er det min erfaring at man lettere får det til med helt "ferske" hanner dersom hunnen er bittelitt større/eldre - på den måten er man sikrere at man har en kjønnsmoden hunn. Ingen forsøk på vranglære, bare en erfaring jeg har gjort meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap