Eggene mugler:s

har et scalare par som har lagt egg, men eggene mugler...
har hørt om at det finnes noe anti mugg middel man kan ha i akvariet for å unngå det...
hva hete det?
funker det? =)
Mulig det er Esha2000 du tenker på? Ellers er det mange som bruker catappa-blader...
Jeg har lest i tråden din også og tenker at det kan være litt forskjellig som ikke trenger medisiner som er problemet, selv om catappa eller annet ikke skader.

Er eggene befruktet? Blir de gyldne eller er de hvite og blir lodne alle sammen?
Bare for å være helt sikker; det er ikke to hunner som legger egg sammen?

Min erfaring er at hann fisken kan få litt prestasjonsangst om han blir forstyrret av akvaristen når han skal befrukte eggene så han bommer eller ikke får til å "trekke av skikkelig". Det kan også være at han er ung og uerfaren?

PS: det er naturlig atferd for de å spise opp døde egg, faktisker det et godt tegn at de gjør det. Jeg tror det kan ha skjedd for deg ved tidligere egglegginger.

Du har scalarene i et eget kar med tanke på oppdrett?
da skal medisiner være helt unødvendig, bare hold vannkvaliteten god.

Hilsen Ola





takk for svar=)
regner med det r en av hvert kjønn, virker nå sånn..
eggene blir gul-aktig, men på natten blir di hvit
burde jeg ha på litt lys på natten å så di ser eggene, å får vasket å passet på litt?
fant dette i artikklen:oppdrett av scalarer:

Noen velger å tilsette litt antisoppmiddel i vannet, for å unngå at eggene mugner. Dette middelet må være fjernet når det er tid for klekking, og det gjør man ved å foreta daglige vannbytter slik at middelet er tynnes mer og mer ut og er helt borte ved klekketidspunktet. Første vannbytte gjøres dagen etter at middelet ble tilsatt.

joda, di spiser di døde eggene etterhvert, men virker ikke som di gjorde det inatt( ble lagt i går), for var mye hvitt der i morgest:S
Hvis du leser artikkelen vil du se at antisopp middelet gjelder ved kunstig klekking etter "isboks" metoden ikke oppdrett etter naturmetoden.
Nattlys er en god ide, om det er lyst i rommet kan det ofte gi nok lys til at foreldrene ser og får samlet ungene på kvelden.

Det høres ut som eggene er befruktet, men at de dør etter en viss tid. Hvilken Ph og temperatur har du. Du bruker ikke co2 eller noe annet som kan forandre på vannverdiene på natten?
Høres også ut som eggene mugner utrolig fort, hvilke vannbytte og forings rutiner har du?
oki, har ca 28 grader, ph på litt over 7 ( 7,2-7,4)
skifter vann hver uke, har ikke noen andre problem med akvariet.
ikke plaget med alger engang..:S
ikke nå muggel eller noe slikt heller, kunn det at eggene blir hvite..::S
Det høres jo greit ut. Da er det bare en teoretisk sjanse for ammoniakk eller annen forgiftning, men det er neppe sannsynlig. Vet du Kh i karet ditt?

Hvis alle eggene blir hvite før de begynner å mugne er de rett og slett ikke befruktet.

Hvis mange er gyldne (ølfarvet)og noen få er hvite (ligner på runde riskorn)så sprer dette seg gradvis til alle om foreldrene ikke stanser det, da blir de gjerne lodne i prosessen. Men de er befruktet så i det tilfellet er fiskene dine på rett vei.

Ja, virkef såm di er befruktet, men noen blir hvite, så sprer det seg:-S

Kan det stemme at det er kh det viste mellom 0-3?
Va skal den ligge på?
Hvordan ser jeg om man har ammoniakk forgiftning?
Kh verdien virker litt lav til å ha ph over 7, måler du med strips?
Jeg har ikke peiling på Oslo vann, men det er sikker andre her inne som kan fortelle om det høres realistisk ut.

Alle forgiftninger vil skyldes for få og små vannbytter i kombinasjon med overforing. Eller at det ligger noe i karet som løser opp gift i vannet.
I utgangspunktet er jeg tvilende til at det er dette som er problemet, men noe tar livet av eggene dine og vannverdiene og temperaturen virker helt grei.
Hvis du har lest akvarieskolen og holder det generellt rent og pent i karet er det neppe noe med ammoniak/nitritt/nitrat. Jeg ville kanskje ha byttet vann to ganger i uka framover uansett for å holde det ekstra rent i vannet før egglegging, det skader hvertfall ikke. Legg gjerne noen catappa eller andre bakteriedrepende ting oppi karet det skader heller kke.

Det beste rådet jeg kan komme med er å sette opp karet du ønsker å drettte de i så det går an å få bilder av eggene neste gang og fotografere de ofte så vi kan se utviklingen av eggene. Kikk også godt etter om de kan se forskjellen på genitaliene til begge under og rett før leken, evt om begge legger egg når de kjører over Ta gjerne bilder som viser disse så vi kan bekrefte kjønn.

lykke til hilsen Ola





hvordan burde kh være?
hva skjer om ph blir for høy/lav? vil det ødelegge eggene?

skal bytte vann hvær 2-3 dag nå, å fore di godt opp, å se om di ikke legger egg igjenn=) så skal jeg prøve å ta noen bilder=)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap