Corydorasyngel har problemer

Nå trenger jeg hjelp her!
Jeg har en god del Corydoras sterbai-yngel.
Varierende alder, 1,5 - 2,5 mnd gamle.
De går i eget kar, 45 liter. Ingen andre fisk.
Litt for mange pestsnegler, men rydder ut et par ganger i uka. Tre jegersnegler hjelper til.

I det siste har jeg mistet flere av de minste/mellomste ynglene.
Noen har mistet bartene helt eller delvis. Noen har sammenklemte finner/redusert halefinne. Før de dør virrer de rundt i karet uten kontroll.

Jeg måler nitritt og amoniakk, ingen utslag. (JBL dråpetester)
Kjører nå 50% vannbytte hver dag. Tilsetter Aquasafe for sikkerhets skyld, i tilfelle det er noe gruff i kranvannet.

Andre forslag til tiltak?
Forb.... surt at problemene kommer nå. Trodde virkelig at dette skulle gå bra nå når de er såpass gamle...
Søk på spisshale eller pilspiss hale.

Flere som har hatt problemer med coryyngel som skranter og får denne rare spisse halefinnen.

Hva forer du med?
I begynnelsen fikk de avskallet artemiaegg. Den siste måneden har de fått JBL NovoTab.
Fant noe her: Nettakvariet

Mona O. har IGJEN et oppklarende innlegg!

Da blir det forbytte!
Flere som kan hjelpe til?
Gode tips mottas med stor takk!
Det er antageligvis oppstått bakterier i bunnlaget. Hva har du på bunnen i akvariet ditt der de er? Sand, grus, ingenting?

Du har jo målt ammoniakk og ikke fått utslag, og det er en ting som kan "svi av" bartene deres f.eks. i transportpose eller akvarium. Men siden du ikke fikk utslag, kan det ikke være det. Da heller min mistanke mot at det er oppstått feil type "slemme" bakterier i bunnlaget, av uviss grunn. Det er umulig å si hvorfor de har oppstått, bakterier er skumle sånn. De kan dukke opp fra intet. Det er sjelden de oppstår i sand, men det forekommer. Lurer veldig på hva slags bunnlag du har til yngelen din?

Jeg kan ikke si hva du skal gjøre, men det jeg ville prøvd i et sånt tilfelle, var rett og slett å skifte bunnlag...
Tatt og fanget inn alle småtassene og satt dem til oppbevaring i et plastkar eller noe så lenge, og så tatt for meg akvariet deres. Tømt det for inventar, kastet sanden, skylt plantene forsiktig, og så vasket selve akvariet i varme vann. Ny sand og plante på nytt osv. før yngelen får flytte inn igjen. Husk å ta vare på nok vann så du bare kan flytte dem rett inn i akvariet igjen etter omgjøring, hvis du velger å gjøre det.

PS! Du skriver at du har "en god del" yngel i dette 45 liters karet. Hvor ofte bytter du vann på dem? Og hva er nitrat-verdien i vannet?
Biltemasand som bunnlag. Bruker det i alle mine kar. Merker ingen problemer i de andre karene.

Får vel ta en full opprensking som du anbefaler.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap