Palettciklide

Har for første gang fått en flokk med palettciklide-yngel i selskapskaret. Kunne tenke meg å flytte dem over i et oppvekstkar etterhvert (hvis/når jeg får tak i dem). Har bare et par spørsmål i forbindelse med det.

Hvor store bør de være for å tåle flytting?
Bør foreldrene være med, eller klarer de seg uten foreldrene?
Gratulere med yngel

når du ser at de begynner å utforske selv, vil jeg si de er store nok. du kan flytte de med engang de er født, men jeg har erfart minst dødlighet med å flytte de når de begynner å utforske selv.

foreldrene trenger da ikke å være med.
selv om det alltid er best med mamma og pappa
Takk for svar! Veldig spennende med yngel. Igår fant jeg Hoa død. Vet ikke om det er pga sult? (har ikke sett foreldrene har spist mye). Vil hannen overleve med ansvaret alene frem til de svømmer selv? Hvor lenge bør man vente med å kjøpe ei ny hoe? Ungene er født ca 1 januar. hvor lang tid pleier det å ta før de "klarer seg selv"?
Hun dødde sikkert av stress eller sykdom, det skal en god måned til før de dør av sult (varierer fra individ til individ) hannen skal godt klare seg alene med yngel, men er ikke garantert han klarer det på første kullet.

en måned er de gode nok til å flyttes, men det er avhengig av hvor mye mat de har fått i seg.

er der mange andre fisker i karet? dess flere munner som vil gjerne spise babysene.

bør vente i en uke eller 2 etter du har tatt ut yngelen, før du kjøper en ny hunn, ellers kan hannen i trua på at yngelen lever, jage hunnen til døde.

men for å øke overlevelse % på første kullene er det ofte en idè å ta ut yngelen så fort de er ute av hulen. da paletten trenger en del forsøk til å bli gode foreldre.

Lykke til
Takk for gode svar han (og hun når ho levde) virker til å være gode foreldre. De andre fiskene holder seg langt unna. 7 andre fisker som har stor nok munn. Men da ser jeg an hvordan det går med yngelen, og kjøper ny hue om en stund. Han vil ikke bli ensom eller utslitt av oppgaven altså?
har siden sist fått plukket ut 27 yngler fra karet. (4 idag). Prøve å lette litt på oppgaven til ensom far. Hittill har jeg ikke sett eller lagt merke til at noen er borte fra yngelkaret. de svømmer rundt overalt og spiser mat Far har også begynt å forlate de små i hovedkaret i korte perioder, så nå er det mer fanging på meg Han har imidlertidig skjønt hva jeg driver med, så han har flyttet yngelplassen fra en hule - til midt mellom en haug med planter... :-@
Fikk for en stund siden flyttet alle ynglene over i et eget yngelkar, og det ser ikke ut som jeg har hatt et veldig stort tap

Hvor gamle bør yngelen være før de selges?
Hei. Ser at det er en gammel tråd, men prøver meg.
Hva type fòr gav du yngelen din? Mine palettciklider har lagt egg Har kun yngelfòr til levendefødende, er ikke sikker på at de spiser det?

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap