Filter til ca 70 liter oppdretts kar

Heisann

Har satt til ett hjørnefilter i mitt 70 liter oppdretts kar, for tiden så er det ancistrus malle yngel som er der, og ett nytt kull er på vei..

Men selv om det hjørnefilteret har kjørt hele tiden, så er vannet litt "gulnet" har bytta vann også, en er usikker på om hjørnefilteret klarer å få vannet helt rent?

Har kun en liten plante oppi samt trerot til mallene.

Er det andre filter typer som er bedre egnet til slikt? Hadde tenkt å dele karet opp i 2 eller tre deler.

Frode
hvor ofte skifter du på vannet da ?

meste filter klarer ikke å ta de minste partiklene "svevealger". om der kommer et brunaktig belegg på planter og vindu, er det mest sannsynlig det

da må du bare skifte på akvariet oftere.
Det kan hende at treroten enda farger av litt. det pleier å skje. du kan ta å legge den i en bøtte i noen dager å se om det blir farge. er det farge så kan du la den ligge en stund også bytte på vannet til at den slutter. Det kan ta alt fra 1 uke til 3-4 uker før det slutter å gi farge, men da må du bytte kanskje annenhver dag på vannet.
Frode Molland
Har satt til ett hjørnefilter i mitt 70 liter oppdretts kar, for tiden så er det ancistrus malle yngel som er der, og ett nytt kull er på vei.. Men selv om det hjørnefilteret har kjørt hele tiden, så er vannet litt "gulnet" har bytta vann også, en er usikker på om hjørnefilteret klarer å få vannet helt rent?

Selv om akvariet bare er 70 liter, ville jeg satset på et utvendig filter til et akvarium fullt av L-maller. Maller griser mye, de bæsjer utrolige mengder og de trenger derfor et skikkelig filter med stor kapasitet. De fleste innvendige filtere blir for puslete til maller, er min erfaring.

Jeg kan anbefale Eheim Pro 2224! Perfekt til ditt bruk.

Du nevner at vannet er litt gult? Det er normalt i akvarier med røtter, og ingenting farlig. Det gjør ikke fisken noe.
Trerøtter har en tendens til å farge vannet i blant. Noen ganger gjør de det, andre ganger ikke. Det avhenger også av typen rot du har. Hvis du har en av disse afrikanske røttene a là mopani-røtter, så farger de av "for alltid" nærmest. Men mangroverøtter pleier egentlig ikke farge av så mye, syns jeg, men noen kan jo gjøre det litt i begynnelsen. Det gir seg vanligvis etterhvert på den typen røtter.

Frode Molland
Er det andre filter typer som er bedre egnet til slikt? Hadde tenkt å dele karet opp i 2 eller tre deler.



Stusset litt på det du skriver her. Hva mener du? Dele opp et så lite akvarium som 70 L? Det blir jo ingenting i hvert rom. Hva er hensikten med så små "dele-rom"?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap