Culling av scalare

Hallo alle sammen

Jeg har et kull med scalarer som er litt over 4 uker gamle.
Noe av yngelen har noen avvik, og jeg vurderer å culle dem.
Det avviket som jeg har funnet, er at de scalarene, har ulik lengde på "følerne/armene" de har på undersiden av kroppen.
De fleste er normale, men på noen ser det ut som det er "knekt" av en del.

noen ideer?
Det høres brutalt ut for folk som ikke er vant til det, men culling er egentlig ganske vanlig. Det burde vært flere som gjorde det. Se f.eks. på den svake guppyen vi nå har fått i hobbyen. Kritikkløs avl og ingen culling, selv svake og misdannede individer får forplante seg videre.

Ved culling fjerner og avliver man dårlige, deformerte eller svake individer i et kull med yngel/ungfisk, og lar kun de sterkeste og friskeste uten noen form for misdannelser få leve. Ved å gjøre dette, unngår man at f.eks. misdannede individer lever og formerer seg og ved det sprer misdannelsene videre. Man kan ende opp med en ganske syk fiskeart til slutt, hvis alle uansett lyte skulle fått leve videre.

Jeg sier ja til culling nettopp av disse grunnene, samtidig som jeg vet hvor tøft det kan være "å leke bøddel"... Men må man, så må man! Jeg har gjort culling i et par scalarekull selv, og det var ikke morsomt, men det måtte gjøres. F.eks.i et kull med gullfargede scalarer manglet en del individer pupillen i det ene øyet sitt. Merkelig lyte, men sånn var det. Disse ble selvsagt cullet bort.
hehe, har du kopiert dette direkte fra artikkelen din om oppdrett? :P

har du vært borti tilfeller med scalare yngel med ulike lengde på "armer/følere" på undersiden av kroppen?
Jeg skrev etter eget hode, men det er mulig jeg nevnte det samme i artikkelen, hehe

Ja, jeg har vært borti at noen av yngelen manglet helt eller bare hadde en halv av disse "følefinnene" på ene siden. Husker ikke noen som manglet begge, bare at den ene ikke var som den skulle. De ble cullet, såvidt jeg husker.
Sånt er arvelig.
Hei.Foregår dette med alle fiskearter?
Abboren
Hei.Foregår dette med alle fiskearter?

Kanskje enkelte tilfeller med de mest populære artene, men ellers ikke i så stor grad som med arter som nettopp f.eks. scalare og guppy. Disse har vært i fangenskap og avlet i akvariehobbyen i hundre år (scalaren siden 1911 faktisk) og etter så mange hundrevis av innavl og systematisk avl etter bestemte egenskaper og farger har det blitt et økt behov for culling.

Mitt inntrykk er at det med nettopp scalare og guppy kan det dukke opp misdannelser langt oftere enn med de fleste andre fiskearter. Kanskje også med slørhaler, men der er det nesten slik at det er misdannelsene oppdretterne vil ha så de avler bare videre på det. Jo rarere fisk, jo bedre, kan det virke som på slørhalene. Det er mulig det er andre arter (som har vært avlet svært lenge i fangenskap, som f.eks platy) også kan trenge culling oftere enn normalt.

Eneste gangene jeg har oppdaget noen form for misdannelser på andre arter, var i det ene tilfellet med et kull Apistogramma panduro. Foreldrene var ikke i slekt og kom fra to ulike private kilder. I et kull de fikk, hadde vel omtrent 10 stk yngel en defekt på det ene gjellelokket. Dvs det dekket ikke gjellen helt, så man så en halvmåneformet glipe der. Disse ble cullet ut.

Ved to enkelttilfeller har jeg også oppdaget èn enkelt Corydoras som har manglet et øye. Men øyne kan skades i ung alder og mistes på det viset, så jeg har latt tvilen komme de to Corydoras-ynglene til gode (forskjellige kull og forskjellige arter) så de har fått leve videre med ett øye

Takk. Ja det var egentlig et øye jeg tenkte på og.Har en Nandus Nebolusus som har bare ett øye.Har hatt karen i snart ett år og han lever i beste velgående.Kunne ikke falle meg inn å gjøre no vondt med han.Han er nok kanskje den fisken jeg ser mest etter og "føler"mest for.
Høres fornuftigt utt dette.
Men hvordan foregår dett? Avliver dere dem, eller bare rett i do?
Mvh. Roland Dreinø
Blir det ofte misdannelser på f1 fisk? altså foreldrene VF og yngelen f1?
jeg tror jeg kommer til å drøye cullingen litt til tror jeg... det er bare noen få i yngelen som har ujevn lengde på "følefinnene"... kanskje det gror ut etterhvert :P
Dan a
Blir det ofte misdannelser på f1 fisk? altså foreldrene VF og yngelen f1?

Nei. Det er vel da det er minst.
Bukfinner heter de. Her er en grei referanse. (Se øverste illustrasjon til høyre, punkt 9.)
det jeg egentlig ville få frem med denne tråden, er om andre akvarister som har hatt oppdrett/erfaring med scalare, om de har opplevd at yngelen har hatt forskjellig lengde på bukfinnene sine (takk lars), og om de ble cullet bort i slike tilfeller, eller om bukfinnen vokste seg ut igjen til normal lengde.

jeg får svar av deg mona, takk for det, men jeg tror jeg ville observere yngelen en liten stund til og se om det er nødvendig å "culle" dem.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap