Praktbotia egg/yngel - vs. - skalarer og maller?

Hjelp

Jeg har oppdaget en liten samling gule/oransje egg på ca 3mm i grotten til mine tre praktbotia. Jeg er litt usikker på om det er praktbotia egg fordi en av mine to maller, (hannkjønn) også nylig har flyttet seg inn i samme grotte. Er det mulig å identifisere art fra utseende på eggene?

Nå er det sånn at jeg har 2 Skalarer, 2 Maller og 3 praktbotia i samme kar. Er det sannsynlighet for at eventuellt yngel vil kunne overleve, eller må jeg i tilfellet flytte vekk de andre fiskene? Er det eventuelt nok å bare flytte Skalarene?
Tror jeg kan si med ganske stor sikkerhet at det ikke er praktbotia-egg. Det er nok hann-mallen din sine.

Skalarer er glade i egg og yngel til frokost, og det er sikkert praktbotiaene også. Hvor stort er akvariet?
Ancistrus legger gule/oransje egg i huler, så det er med største sannsynlighet mallen sine. Hannene passer eggene til de klekker.
Scalareegg er det ikke, med 100% sikkerhet, og praktbotia leker ikke og legger ikke egg i fangenskap.
Akvariet er bare ca 120 liter. Alt for lite for disse fiskene, men de havnet hos meg som følge av en "redningsaksjon" og omplassering.

Nå ser det ut som at hann-mallen "flyttet ut" etter at jeg uheldigvis flyttet på grotten, vil det si at eggene er fortapt?

Skulle gjerne avlet frem noen maller, er de i tilfellet lette å avle frem? Hva utstyr trenger jeg? Er det nok plass om jeg flytter ut skalarer praktbotiar`?

Hvilke fisker KAN jeg ha sammen med yngel? Har lenge tenkt på å omplassere skalarer og praktbotia...
Det er ikke vits i å tenke på yngel så lenge akvariet er overfylt. Ta en ting av gangen: Kvitt deg med de fiskene du skal kvitte deg med først.

Hva slags maller er det du har? Hvis det er Ancistrus-maller, skal de visstnok være enkle å drette på. Men det er jo et par tusen andre arter av maller også, og de har gjerne veldig forskjellige krav, så det hadde vært greit å slippe å gjette.

Når det gjelder spørsmålet om hvilke fisker som kan være sammen med yngel, så er svaret: Færrest mulig. Alle typer fisk liker å gomle i seg små, klumsete, saftige, ferske yngel. De er lette å få tak i, lette å fordøye, og fulle av vitaminer.
Kampfisk
Det er ikke vits i å tenke på yngel så lenge akvariet er overfylt. Ta en ting av gangen: Kvitt deg med de fiskene du skal kvitte deg med først. Hva slags maller er det du har? Hvis det er [i]Ancistrus[/i]-maller, skal de visstnok være enkle å drette på. Men det er jo et par tusen andre arter av maller også, og de har gjerne veldig forskjellige krav, så det hadde vært greit å slippe å gjette. Når det gjelder spørsmålet om hvilke fisker som [i]kan[/i] være sammen med yngel, så er svaret: Færrest mulig. Alle typer fisk liker å gomle i seg små, klumsete, saftige, ferske yngel. De er lette å få tak i, lette å fordøye, og fulle av vitaminer.


Er ikke sikker hvilken type maller det er, de havnet hos meg som følge av en omplassering. Men utifra de bildene jeg ser av Ancistrus maller i fiskebasen er sannsynligheten stor for at de er det ja.
Nå reddet jeg 4 små maller fra akvariet å satt dem oppi rekeakvariet i håp om at de kan overleve der. Er det en reel sjangs de overlever?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap