Ancistrus claro-yngel.

Oppdaget her om dagen A. claro-yngel på frontglasset. Nå ligger hannen og passer på kull nummer to som enda har litt igjen av plommesekken

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Kjempeflott at de har satt igang Janne, gratulerer med de små Claro'ene
Inaktiv bruker
Nusselige skapninger.
Skulle ønske jeg kunne fått like bra bilder av pygme cory yngelene. Men sandkorn med hale er ikke lett å fokusere på med den dårlige linsa som jeg har.
Gratulerer med yngel på en utrolig pen og sjelden Ancistrus!
Denne arten passer perfekt også i mindre kar.

Yngel på ruten og i hule... Men kan du anta omtrentlige kullantall? Hvor stor er hannen?
Takk for det, dere

Jeg tror hannen maksimalt er 60 mm TL. Jeg glemte selvsagt å måle han.

Jeg vil tro A. claro generelt passer bedre i mange av våre kar, sammenlignet med den vanlige oppdrettsvarianten. Den er mye mindre, og gjør samme nytten. Dessuten er den mye flottere, etter min mening. At den er en ekte art er jo også langt mer interessant

Ristet ut 26 yngel fra hulen i dag, og overraskelsen var stor da jeg så 11 egg lå igjen i hulen. Denne hannen er produktiv; han har i løpet av få uker hatt damebesøk minst 3 ganger ;p


[External Image]
Den unge flotte A.claro hannen.

[External Image]

[External Image]
Jammen en produktiv herremann du har. Lover jo bra for oss som kunne tenke oss noen slike til sommeren.

Har siklet lenge på denne typen men så langt har de ikke vært på listene når butikken "min" tar inn. Men nå er jo den på ok listen for eksport i det minste så da dukker den vel kanskje opp i løpet av våren..?

Leker de like lett som oppdrettsvarianten eller har du trigget dem på annet hvis enn å tilby dem vann, huler og mat?
Det ser lovende ut, Lars. Du kan ganske sikkert få deg claro

Jeg har ikke gjort noe spesielt da jeg ikke trodde de var kjønnsmodne ennå. Karet har god sirkulasjon og filtrering. To utevendig filtre og et innvendig ombygd fluval2 på et 110-liters kar gir god vannkvalitet. De får vannbytter omtrent hver 5 dag og variert fôr. Ellers så er det vel som på ancistrus-vis

Da jeg satte hulen tilbake i karet på onsdag, så dyttet jeg hannen inn igjen i hulen for å passe på egga. Hulen ble satt tilbake i karet, og ved en sjekk så jeg at jeg hadde snudd hulen slik at egga hang i taket. Den ble selvsagt snudd igjen.
Dagen etter lyste jeg inn i hulen for å se om hannen fortsatt var der, for jeg var stygt redd for at han hadde forlatt hulen.

Men, joda, han var der - og nå både med eggklaser i taket og på gulvet
Digger denne utvikling hos Claro'ene dine. Med denne produksjonen har du jo snart nok til alle oss andre som har siklet på denne arten både tidligere og nå etter denne tråden din.

Tror jammen Haakon, fiske pusheren min, må ta seg en alvorsprat med sine leverandører slik at det blir fortgang i en gruppe til meg. Hvis ikke får jeg kjøpe meg noen ungfisk av deg til sommeren.

Hvis det er god vannkvalitet og filtrering som er nøkkelen så er jo problemet løst for min del. Det er jo den letteste delen. Blir HMF + utvendig filter med bioballer, pleier å gjøre susen det.

Egg i bunn og tak er slik Eigenmani grenmallene mine holder på. Liker slikt! Må jo være et tegn på at fiskene trives og har det optimalt tenker jeg.
Lars Jamne
Digger denne utvikling hos Claro'ene dine.

Det gjør jeg også


En av hoene.
[External Image]
Eg også digger Fortsetter de i dette tempoet må du vel begynne å eksportere til slutt ;D

Selv har eg aldri sett Ancistrus legge egg i taket, men det er kanskje ikke så uvanlig for det?
Jeg har ikke hørt eller lest om lignende på denne arten, men det betyr jo ikke at det er uvanlig. Men for noen år tilbake hadde jeg en gruppe med L134 (for øvrig din, Donald) som hadde to kull i hulen samtidig. Dette oppdaget jeg først da jeg ristet ut yngel i ulik størrelse fra hulen. Jeg startet den gang [URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1105838-L134-hann-med-2-kull-yngel-i-hulen&highlight=]egen tråd[/URL] om dette.

20 februar, 34 yngel flyttet over i oppdrettskar


Tellebilde.
[External Image]


[External Image]


[External Image]
De har lagt egg igjen, og også nå i taket Hoene legger tydeligvis eggene konsekvent i taket.
Ha, opp-ned yngel på vei nå... Tror jaggu jeg må reservere ti stk hos deg, de er vel salgsklar til tidlig sommer og til da har du nok overflod av claroer...
Ja, fortsetter de i denne farta så skulle det bli mange nok
Jeg skal på konsert med Bruce Springsteen i Bergen til sommeren, så kanskje det kan passe å ta med noen da, og samtidig få med meg noen grenmaller hjem igjen?

De legger egg i samme hule hver gang. Det er en liten skiferhule men likevel stor for arten, og jeg har godt innsyn.

[External Image]

[External Image]


Fine bilder, Janne

Siden eggleggingen skjer i samme hule hele tiden er det nok kun en hann involvert. Men hyppigheten i egglegging betyr flere involverte hunner.
Vet du om det kun er en hann i gruppen? Er de andre hulene tomme?

Etter planene så langt er vi hjemme rundt Bruce Springsteen konserten så da kan vi jo gjøre et bytte. Da bør jo Eigenmanni'ene være spreke ungfisk på 4-6 cm…

Veldig fin gukfarge på de eggene...
Det er få bilder av denne mallen i basen, og du har mange flotte!! Hint hint
Pål
Jeg er litt usikker på om det er flere hanner, Terje, men det får jeg jo håpe. Litt rart hvis det skal være 7 hoer, men det er selvsagt mulig.

Det er enda en skiferhule i karet som ligger på motsatt side, men den blir ikke brukt. Karet har også en rund kjeramikkhule, men den blir heller ikke benyttet, så det er tydelig at skiferhulen faller i bedre smak.
Takk, Pål. Jeg skal sende inn noen, så får vi se om de blir godkjent
Jeg synes nesten litt synd på hannen som kontinuerlig ligger på egg eller passer på yngel. Det er bra at han tar seg tid til en tur utenfor hulen

[External Image]


[External Image]


Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap