L052 har lagt egg.

Det er gledelig å se at min L052-hann ligger og passer på egg. Men problemet er kanskje at eggene er lagt under en stein, og den ligger forholdsvis høyt i karet. Dette har jeg aldri opplevd, og er bekymret for hva som vil skje når eggene klekker. Og det er maange egg…

Jeg har lest at denne arten gjerne legger egg mellom steinene selv om det er nok tilgjengelige huler i karet. Dette stemmer også hos meg. Jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre, da jeg ser for meg yngel med plommesekk på vandring rundt omkring i karet. Noen som har erfaring og gode råd?

Dette er andre egglegging på mine, men forrige gang oppdaget jeg plutselig bare yngel på ruta. Men de fleste av dem døde.



[External Image]


[External Image]



[External Image]
Hei,
Mine kastet ut egga av hulen i starten.
Så jeg hadde de oppi et lite kar oppi akvariet i starten med litt sand i bånn og direkte sirkulasjon fra foreldre karet med en egen liten pumpe og med en liten brusestein.
I karet vil det være stor risk for at noen kan dø i starten fordi de ikke finne nok mat.
Videre er det meget viktig å holde det lille karet superent da bakterifilm lager fort problemer også. Egga klekte og yngelen var sunn og sprek helt til jeg slarvet litt med rengjøringen da gikk antallet drastisk ned. Men stabiliserte seg når jeg hadde 2 kar ett rengjørt og bytte med hver dag.
Lykke til Janne !
Takk for svar, Havkatt!

Du har helt rett i at utfordringen vil være å få i yngelen nok mat, og sånn sett er det nok best å fôre dem opp i eget yngelkar. Karet som eggene er i nå er ikke det mest ideelle, heller, da det også går en gruppe med L200 ungfisk der. Filtrering, vannkvalitet og plass er det ingen ting å si på. Det er utvendige og innvendige filtre i flertall som gjør at karet holder stabile vannverdier. Likevel ser jeg at det fort kan bli vanskeligheter med så heftig fôring som det her trengs.

Men, jeg har så dårlig erfaring med å ta ut malle-egg, de muggner. Jeg ser likevel at her må det prøves en gang til...

Forstår jeg deg rett har du brukt Ingo Seidel-metoden; eget kar med blåfilter som ligger oppi hovedkaret. Det er fristende å prøve denne metoden, og jeg tror jeg har nok utstyr til å kunne sette i gang. For å bruke en Easy Breeding boks vil nok i dette tilfellet bli alt for pinglete?

Du bruker litt sand i yngelkaret, og likevel er det nødvendig å bytte kar hver dag? Slimete bakteriebunn/film kan vel utelukkes når karet har sandbunn?
Kan en innvendig og større breeding box være noe? Jeg har noen som du fester inni karet og som sirkulerer vannet vha luftpumpe på lik linje som de tradisjonelle Easy Breeder boxene, her er link til denne på eBay.

Denne boksen er vel på 2,1 l og med en god luftpumpe får du jo god sirkulasjon.
Den var slett ikke dum, Lars. Jeg får bestille meg en slik en, men tviler på at den vil komme tidsnok til at jeg får brukt den nå. Men kjekt å ha senere

I dag har jeg snakket med Birger A. Han har drettet L052 (tråd her), og han lar det gå sin naturlige gang i karet.

Selv ønsker jeg å få yngelen over i eget kar, da jeg mener det gir dem bedre tilgang på fôr.

I dag har jeg laget en innvendig yngelboks og flyttet eggene. Man tager vad man haver

[External Image]
Jeg bruker et av de utvendige filtrene til kontinuerlig vanntilførsel i boksen.


[External Image]
Bare en del av vannstrålen går opp i boksen. I tillegg la jeg oppi en luftestein.

[External Image]
Jeg aner ikke antallet, men det er ihvertfall mange.

[External Image]
Klekkingen er igang; 1 minutt gammel yngel


Oij dette må jeg følge med på. Kreative løsninger
Plussmedlem
Har moderkaret god filterkapasitet og gode verdier er det ganske lettvint å lage et stigrør selv, gjort det flere ganger. Syns det er greit med litt mindre trøkk oppi boksen, samtidig som filtreringen bør være god...
Dette er spennende å følge med på! Bildet av eggene var flott, de ser jo ut som små klinkekuler
Veldig søte yngler også, men det er de jo alle
Plussmedlem
Hvis disse eggene er som mine var, så er de vel dobbelt så store som vanlige Ancistrus/L144-egg. Overraskende store egg til så små yngel...
L052 yngel
Perfekt Janne, du har jo til og med forbedret løsningen jeg brukte noe...

Gratla med yngel...

Du sputrte om hvordan det kunne bli skittent med sand i bunn,
side veggene selvfølgelig.

(Vet at andre også har brukt snegler til å holde rent men det tok jeg ikke risken på pga. fare for at de dro med seg sykdom også.)

Spennende, Lykke til videre med oppfostringen Janne...
Om Janne sine L - 052

Ja disse mallene har en førhistorie. Jeg kjøpte disse og plasserte de i et eget kar, som ble innredet etter alle kunstens regler. Etter min mening optimale forhold.
Etter et par år, ga jeg opp å få noe "avkom" Ikke engang rådene til Birger A. hjalp. De var og forble "barnløse". Når så reolen som karet stod i skulle legges ned, ble Janne "påtvunget" disse med beksjed om at hun kunne gjøer "hva i f.... hun ville" med mallene.

Og det gjorde hun da også. Etter misslykket forsøk på salg, begynte disse selvsagt å "yngle som kaniner". Ikke vet jeg hva Janne putter oppi alle kara sine, men det må være noe "virksomt" for det yngler i bøtter og spann!

Nå er jeg ikke så veldig overrasket, og ikke særlig frustrert heller. Dette er ikke første gangen hun har overtatt, og der resultatet ender med suksess!

Ja - ja, vi får følge med. Og som jeg har sagt tidligere, hva blir det neste ?

- Tore -
Plussmedlem
--> Mountain
Husker ikke om jeg skrev det i denne eller en annen tråd....
Jeg hadde 2 grupper med L052. Den gruppen jeg jobbet for å få lek på forble barnløs. Den gruppen jeg bare hadde satt borti karet i gangen så de hvertfall hadde vann, mat og ganske greie forhold fikk 2 kull...
Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger med gode råd

I dag satte jeg på en liten sirkulasjonspumpe til å løfte vann inn i boksen, da jeg ikke var så fornøyd med den løsningen jeg hadde.


[External Image]

Det var overraskende få egg som hadde klekt i natt, og jeg ble litt bekymret. Det er nok en grunn til at hannen ligger over eggene, og jeg vil tro han stimulerer til lettere klekking. For å få fortgang satte jeg full guffe på en brusestein, og plasserte den rett under eggene. Det hjalp ganske bra. Men det er mange egg igjen, og jeg er usikker på om disse vil klekke.

Jeg har puttet oppi noen få sandsnegler for å få hjelp til rengjøringen og til å spise fôrrester. Veggene i boksen vil jeg prøve å holde rene ved å gni over med filtervatt jevnlig. Boks nummer to står klar hvis jeg føler behov for å bytte.

Eggene er ganske store, ja, men jeg synes ikke yngelen er spesielt liten heller. Men nå er jo jeg vant til A. claro, og de kan man trygt si er små i forhold

På denne arten synes jeg plommesekken minker overraskende fort. Så det er viktig å starte fôring tidlig slik at yngelen får nok næring.
Mountain
Jeg kjøpte disse og plasserte de i et eget kar, som ble innredet etter alle kunstens regler. Etter min mening optimale forhold. Etter et par år, ga jeg opp...

Hunnene var sikkert ikke gamle nok. Du har stelt godt med dem, fôret og kondisjonert dem til lek, og det er nok derfor de la egg når de kom til meg. Bare synd du ikke fikk egg på de selv.


Mountain
Ikke vet jeg hva Janne putter oppi alle kara sine...

Ikke noe lurium her, kun kildevann ;p
Klekkingen har nå pågått i to dager, og det var veldig mange uklekte egg igjen, samt to ubefruktede. Jeg følte at noe måtte gjøres da et par egg var godt i gang med å mugne.

For ikke å forringe vannet måtte steinen med egg ut, og den ble flyttet over i en hengeboks. Med litt risting poppet det overraskende frem masse yngel i hurtig tempo. De 6-7 siste gjenstridige gav jeg ekstra hjelp ved å rulle eggene forsiktig mellom fingrene. Nesten skummelt å skulle være så forsiktig på labben, men det gikk da fint

Nå gjenstår det å se om jeg lykkes med fôringen og får dem til å vokse opp. Det blir spennende


[External Image]
Rett etter klekking henger de på veggen.
Gratulerer! Hmm, jøss, mye farge på yngelen til tross for at de er nyklekte!
Plussmedlem
Dan a
Gratulerer! Hmm, jøss, mye farge på yngelen til tross for at de er nyklekte!


Det der er ingenting i forhold til fargene de kommer til å få når de vokser til...
Så spennende! Huske å følge med videre her....
Gratulerer med yngel, Janne!

Janne
Klekkingen har nå pågått i to dager, og det var veldig mange uklekte egg igjen

Det tyder på at de har problemer med å trenge gjennom eggveggen. Så sant det ikke dreier seg om to egglegginger, men det ser ikke slik ut på bildet av eggklasen.

Denne krever nok noenlunde samme vann som Ancistrus dolichopterus for dretting. Hva er pH og hardheten i vannet?
Tilfeldig bekjentskap
© Gøril T. Bjørshol
Reklame for plussmedlemskap