Guppy

Hei

Kjøpte i sommer 2 guppy hanner og 6 guppy hunner. Men nå er det kun 2 guppy hanner og 1 guppy hunn igjen. ( Skal jo egentlig være 3 hunner pr. hann.) Men kjøper ikke flere hunner før etter påskeferien.

Men selv om det er 2 hanner blir aldri hunnen "skikkelig" gravid. Så lurer på hvorfor det aldri blir yngel. Når det er fare for at hunnene blir for mye "jaget" hvis du ikke har minst 2 hunner pr hann?

(Kjøpt alle guppyene i dyrebutikk) Grunnen til at jeg skriver det er for at jeg har hørt at de er blitt veldig vansklige til å få yngler med. Kan det være sant, i dette tilfellet?
Inaktiv bruker
Guppy er vell en av de fiskene som er enklest å få til å yngle, så lenge det er en eller flere hanner blandt hunnene så blir det yngel, men det skjer ofte at de blir spist før du oppdager dem.
Har du godt med gjemmeplasser, mose og planter?
Hvilke andre fisker og hvor stort er akvariet de går i?
Har fått yngler med andre guppyer for lenge siden, men denne blir aldri tjukk, har hatt den i fødeakvariumer og egne boller. Men guppyen blir aldri tjukk heller... Har en del planter i akvariumet som er på ca. 70 liter. Men hjelper ikke det når guppyen aldri blir liksom gravid...

Fiskene i akvariumet er:
- 2 Praktbarbe
-2 Guppy hunn
-1 Guppy hann
-4 Scalar
-3 Sebrafisk
-1 Kampfisk hann
For andre ganger har jeg tatt hun for seg selv når hun var gravid. Så har det blitt yngel.
Inaktiv bruker
Du har litt for lite plass til dine fisker. Scalare skal ha bra mye mer plass enn 70L :/
Så det kan jo være dem som stresser dem.
Vett det, men de er små. Så kan være det. Skal selge dem snart, men er så fine så venter til dem er blitt litt større.
jeg er ikke veldig erfaren men ser at du har veldig lite planter og ting dem kan gjemme seg i. prøv å putt i litt fler planter , gjerne flyteplanter. da trives guppyen bedre med en gang. .
har fått 4 kull den siste mnd. og en ny hunn er nå gravid. så dette har helt klart funka for meg
Skal kjøpe masse javamose etter påsken, og kanskje noen andre planter så får se da, Hva gjør du med yngelen, tar du dem for seg selv eller har du dem oppi akvariet med dem andre?
jeg har mor oppi sammen med de andre. jeg tar heller ut yngelen så fort jeg ser dem og putter dem i et fødekar i ca 14 dager. så flytter jeg ungene i et eget akvarium jeg vil ikke flytte ungene med en gang med tanke på at det vil bli litt av en påkjenning å komme til et nytt vann. Det er det jeg har gjort, og det har fungert veldig bra . sikkert mange som er uenige. men dette funker for meg
Ok, når jeg hadde en gravid guppy for lenge siden, tok jeg den for seg selv, så tok hun tilbake etter hun hadde fått yngel. Men det er mye stress for hunn. Sikkert en bra måte slik du gjør det
kan jo være en ide å flytte mora før hun skal føde, i et eget akvarium. men dette har ikke gått for meg, siden jeg allerede har yngel i det andre karet, som hu da sikkert vil spise :P
Når jeg ser bilder av karet ditt så skjønner jeg hvor alle yngler blir av. De har ingen plasser å gjemme seg i karet, og ender nok opp som mat for alle fiskene dine.

Hos meg har pistia fungert kjempebra som yngelskjul. Hornblad kan også fungere bra, og den kan du også la flyte rundt i toppen, som igjenn er bra for ynglene når de må gjemme seg.

anbefaler deg å kikke litt på rubrikk her på forumet. Det er mange som selger slike planter bililg, siden de er ekstremt hurtigvoksende. Og så fort du har litt slikt, så har du nok fort mye yngel som vokser opp.
Dessuten, så kan det være greit for guppyhoa å ha et sted å søke skjul når gutta blir ille i jaginga.

Lykke til
Fiskene du har passer ikke så bra sammen med Guppy. Sebrafiskene og barben er veldig aktive og kan stresse guppyene. Scalarer og kampfisk er litt aggresive og kan nappe guppyene i halenfinnen. Det er også stor sjangse for at disse vil spise opp alt som er yngel.

Du bør nok satse på et eget guppykar eller så er nok det beste å levere guppyene tilbake til butikken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap