Sterbai synsing om oppdrett flytte fisk etter egglegging..

Har tidligere fått egg og klart å få yngel ut av det i plastboks med luftpumpe.

Det jeg lurer på er og ta da 5 voksne sterbai over i et eget kar.
Vente til det er egg på glasset for så og ta fiskene over til det gamle karet igjen.
Så la karet gå med bare disse eggene (og evt noen reker for renhold?) også se om eggene klekker og yngelen overlever.

Er dette noen god plan?

Det kan du sikkert forsøke, men for meg virker det tungvint Jeg vil mye heller foretrekke å plukke egg og la dem klekke i en boks. Da har jeg bedre kontroll både under klekking og når yngelen skal begynne og fôres.
Hos meg har de både vokst opp med foreldre og klekket i egen boks men nå har jeg ikke sett yngel i foreldrekaret og prøvde boks igjen, noe som ikke gikk så bra denne gangen.
Jeg prøver nå en annen metode, å flytte nylagte egg rett på ruta i eget kar med kun reker som renholdshjelp, noe de er veldig dyktige på.
Oppi det karet piler allerede noen bittesmå sterbai barn rundt sammen med rekevennene sine.
Og det er mye mindre styr enn med bokser synes jeg,
Det er litt sånn det er med Coryegg og yngel, noen ganger lykkes en med det ene andre ganger noe helt annet .
greia er å ikke gi opp, bare prøve noe nytt.
Så hvis beste og enkleste løsning for deg er å flytte den voksne gruppen, synes jeg du burde prøve det for Cory er takknemlig slik at de 'liker'¨å flytte.
Vet mange som har orøvd denne metoden og at det har fungert.
Kaja
med kun reker som renholdshjelp, noe de er veldig dyktige på.

Veldig interessant!

Eg har prøvd det meste når det gjelder klekking av coryegg, og det er nok dessverre bevist at eg ikke er særlig flink til det.
Noen ganger blir resultatet bra, og andre ganger mugner eggene uten at eg klarer å forstå hvorfor.

Et annet tips eg ennå ikke har prøvd kommer fra Ingo Seidel; hold malaysiske sandsnegler sammen med (L-malle)eggene. Sneglene vil spise ubefruktede egg, og rengjøre de befruktede.
Ja samboeren min stjeler stadig flere håver med kirsebærreker etter at han oppdaget hvor godt de holder rent hos malleyngelen hans.
Men ingen av oss har prøvd med sandsnegler, selvom jeg anntar prinsippet er likt.
Jeg så noe rart når jeg hadde reker sammen med coryegg, de spiste de dårlige egga mens de bare 'polerte' de bra egga.
Samtidig som de spiser både matrester og den belegget som blir i bunn av bokser.

Og det er ikke alltid lett å få til ting selvom en gjør alt riktig, mye som kan spille inn og ikke alltid at malen som fungerte, fungerer neste gang.
Hadde alt fungert hver gang hadde jeg nok gått lei hobbyen for lengst...
Har også brukt denne metoden div. ganger med å ta de voksne over i eget kar for så å ta de ut igjen når de har lagt egg. Men dette har stort sett vært når de voksne har gått i større kar med mange andre fisker og med liten sjanse for egglegging.

Har i allefall fungert fint hos meg og jeg synes det blir mye mindre styr når yngel kan vokse opp i innkjørt kar. Selvfølgelig har en ikke samme oversikt over yngel da ,men min erfaring med BB-tank(bar bunn tank)/ bokser har ikke fungert så veldig bra.
Men vi er så forskjellig så det gjelder å finne sin egen metode til å få dette til å fungere.
Jeg har flyttet de nå.

De går til vanlig i en 54 ltr sammen med guppy og en ansistrus og eplesnegler.

Nå er de 5 stk sterbai alene i en 95 liter. tok også over noen få reker.
En stor sverdplante til å legge egg på i tillegg til glasset.
I dag tidlig var de mer aktive enn de har vært på lenge.
Så får håpe dette fungerer
Skal skrive om det kommer noen egg..

Kjører nå med 1 fluval u3 og en fluval 3+ så de burde ha sirkulasjon nok
Når jeg synes mine har hatt lang eggeleggingspause og veldig feite mager får de hyppige kaldtvannsbytter(hver annen-tredje dag og ca 25-30%) og frytste rød mygglarver etter vannbyttet.
Den ene gruppen min egger vanlighvis alltid etter første kaldvannbytte mens den andre gruppen helst vil ha slike bytter 3 dager på rad før de setter igang..

Krysser fingrene for ministerbaier hos deg snart
Krysser fingrene for at det skjer noe nå da
EGG

Spiser ansistrus egg?
Har nå 3 store ansistrus oppi dette karet...
Espen Andersen
EGG:) Spiser ansistrus egg? Har nå 3 store ansistrus oppi dette karet...



Å ja det kan de gjøre, jeg har selv opplevd veldig lykkelige maller som ligge i nærheten av faste eggeplasser for cory'ene og venter på egg til frokost...
Mens i andre kar legger Cory'ene eggene slik at strømmen gjør det nesten umulig for mallene å få tak i de.
Men i det ene lekskaret med Sterbai bor det ett par 144 som faktisk lar eggene være selvom de blir klistret overalt, så det varierer nok litt på ivrigheten og smaken til mallene oxo.
Må legge til at jeg forer når de setter igang med egginga si der, noe som jeg tror gjør at både de og mallene spiser den maten istedet for egg.
Den andre gruppen min med Sterbai er grådig på å spise sine egne egg selvom de oxo får mat så fort egginga er igang, så det er store forskjeller på både Cory og maller når det gjelder den eggspisinga.
Hos meg går Ancistrusene løs på både egg og wigglers - selv frittsvømmende ciklide yngel har forsvunnet om natten hvis rommet har vært helt mørkt. Etter jeg har tømt lekskarene for Ancistruser så har dette ikke skjedd igjen.

Men Pygmécoryene fikk ha eggene sine i fred da gikk i L144 karet, der formerte de seg som bare det.
Nesten alle eggene var vekk nå når jeg kom hjem fra jobb...
Ancistrusene kan nok ha skylden her ,men hos meg spiser sterbaiene flittig sine egne egg .Hunnen spiser de gjerne rett etter hun har lagt de ,så hvis jeg vil plukke egg fra de så må jeg stå foran karet og passe på og plukke de etterhvert som de blir lagt.
Men dette er forskjellig for oss ale,noen spiser de og andre lar de være i fred. Ville uansett tatt Ancistrusene ut av karet da de ganske sikkert vil kose seg med noen egg
Skulle vel ventet med ansistrus oppi karet her da..
Planen var jo ansistrus oppdrett men mens jeg ventet på de så kom idèen om dette sterbai prosjektet som da kunne gått veldig bra om jeg ikke hadde andre fisk oppi.

Gjentagende problemer med for få akvarier i huset...
Andre som har samme problemstilling?

Får nok bare innse at ikke alt kan formere seg og vokse opp..

For få akvarier til oppdrett? Da er store bøtter løsningen....

Jeg har hatt L144 og Cory oppdrett i vanlige bøtter i mangel av nok kar i begynnelsen. Går helt fint, krever bare veldig god filtrering og daglige vannbytter. Gøy i begynnelsen men så blir det litt kjipt og da var det bare å ta seg en tur på butikken i lunsjen å kjøpe nytt kar og rigge det til før fruen er ferdig på jobb...
Tilfeldig bekjentskap
© Trond H Johansen
Reklame for plussmedlemskap