Hjelp trengs nå!!! guppy

Har hatt en gravid guppy ganske lenge, sikkert 2 uker. Minst. Hua har vært så kraftig/tjukk at jeg ble litt bekymret for yngelen og selfølgelig den gjeldende guppyen. Har hatt hun i fødeboks og ikke. For hun kunne jo ikke gå i fødeboks hele tiden heller. Men nå la jeg merke til at hun var blitt enda større, og fått noen røde merker, på magen. Så tok henne i fødeboksen. Og der begynte hun å få yngel. Men til nå er det kun kommet en yngel, som er død... ;( Så lurer på om alle andre er det o, siden hun har bæret dem så lenge, eller om de kan være i live....??? Noen som vet.
Har en lang hvit/gjennomsiktig tråd fra buken, betyr det at hun skal ha flere??? Eller holder på å yngle, burde komme mange 100 vis så tjukk som ho er...
komt en till yngel som også er død... ;(
Huffda. Vi blir jo så bekymret og må titte og flytte og ordne, og så stresser vi damene så de holder igjen for lenge. Da blir yngelen for stor og så går det galt, ofte med moren også, og alt i beste mening...

Selv lar jeg levendeføderne klare seg selv og blander meg minst mulig. Har også opplevd at damer som var på randen da de kom i hus ikke har klart den første fødselen, mens de førstefødte klarer brasene så bra som bare det når de får ordne seg selv.

Pass på at det er mose eller annet yngelen kan gjemme seg i litt høyt i karet, så klarer de smarteste seg helt uten hjelp.
To uker er ikke så lenge da ,de pleier ikke å føde før etter 4 uker ihvertfall. Så tror nesten de har de blitt født for tidlig av stress og kav . Ofte holder de igjen hvis forholdene ikke er riktige og da kan de som Linda sier ,bli komplikasjoner og dermed døde yngel.

Det er mye bedre å la hunnen gå i sitt vanlige kar og heller forsøke å følge med når hun føder og da evt. fiske ut mest mulig yngel.
Mener ikke at hun har vore tjukk i to uker altså. Mener at hun har vore fødeklar i minst 2 uker. Mamma kjøpte hu frå ein dyrabutikkk, og då var hu allerede tjukk, som var for minst 6 uker siden...
Vet at det kan ha vore litt stress osv.... I og med at hu såg fødeklar ut då hu kom frå butikken osv....
Det beste du kan gjøre nå er å la henne stri seg ferdig i fred tror jeg. Det kan ha gått for lenge, så ikke bli fortvilet hvis alt går galt nå første gangen!
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap