Alle gode ting er 3?

Har for tiden 2stk oppdrettsdiscus gående i 450litern, og disse har nå blitt ett par. Iløpet av 2uker nå har de lagt egg 3ganger, siste gang igår.

De 2 forrige gangene har de passet på eggene i 2dager før de har startet å spise de opp. Dette er "ungfisk" på 16 og 14cm og det er første gang de er i lek.

Har vært ganske slapp med vannbytter etter jeg valgte å selge VF discusene mine grunnet vannmåleren i huset gikk "amok" av så hyppige vannbytter for at de skulle trives, så de 2 discusene som er igjen nå får kun ca 20% kaldtvannsbytte 1gang i uken. De spiser godt og ser ut til å trives fint med dette, så har valgt å fortsette med den vannbyttefrekvensen.

Vannverdier:
Temp: 29-30C
PH: 6,8
KH: 3
GH: 2

Spørsmålet her blir da; Er det dårlig vannkvalitet som gjør at de spiser eggene, eller er det kun det at de er uerfarne? Har fulgt med hver gang de har lagt eggene, og hannfisken virker å bomme ganske mye når han skal befrukte eggene, og ser etter en dag at endel av eggen blir hvite. Har bedret seg litt nå igår og han ser ut til å ha fått litt bedre "treff-prosent"

Setter pris på alle tips og råd på veien, hadde vært morsomt med en sky med småttiser som beiter på foreldrene. Er jo pga nettopp det synet jeg startet med discus i første omgang.
noen discus er kjempe foreldre og får det til med en gang, andre får det aldri til.
men gi de tid og ikke stress så skal du se det kommer til slutt

de eggene som blir hvite er de som ikke er blitt befrukta og da mugler de, når et egg muggler kan det smitte over på friske egg og hele eggeklysa dør.

de er jo så unge og har bare lagt egg 2 ganger er ikke mange gangene

har en kompis som har et par helt like dine i fargene, de har lagt egg hyppig i over et år nå og enda ikke noe yngel... tar litt tid

hadde et par selv som fikk det til på 1 forsøk og et par som tok 6 mnd før de fikk det til..

om vannbyttet er godt nok kommer ann på belastningen og hvor stor kapasitet filteret ditt har, men er vannverdiene dine fine så vil jeg si det er ok. jeg ville byttet minst 30% i uka, men ingen sitter med den nyaktige fasiten på vannbytter



google litt om discus oppdrett så finner du MASSE
Takk for svar.

Måler No2/3 og de ligger på bunnnivå hele tiden så skal ikke være dårlig vann

Kjører fluval fx5, samt en 300l/t luftpume for mer oksygen. Går kun de 2 discusene som hovedfisk, samt 10stk sterbai, 6ancistrus og en stim kardinal så filteret skal nok takle det fint. Ettersom de jo faktisk leker ved så lite vannbytte har jeg halvveis konkludert med at det holder fint, men er jo ingen ekspert så om dette blir for lite mtp på egg/yngel må jeg jo revurdere.

Har lest endel om temaet på nett, men står så mye forskjellige "fasiter" der ute at det kanskje er best å bare stresse ned som du sier, og erfare selv. er iallefall morsomt at de 2fiskene jeg valgte å la bliende igjen i karet dannet par og nå leker frekvent
fluval fx5 er konge filter da har du GODT filter..

ancistrus og cory er eggetyver, samt stimfisker spiser gjerne små yngel de om de får sjangsen men kanskje er du heldig og får opp noen yngel

hørt rykter om at discus par har klart å forstre opp yngel i selskapskar, men er betraktelig mindre sjange i selskap en oppdrettskar.

det er verd å få yngel på de, det er så kjekt å se foreldrene passe de små.
Har lys på i rommet om natten så discusene har mulighet til å se og vokte eggene også da. Dette ser ut til å fungere greit, og ingen av de andre fiskene tør uansett å nærme seg så ser ut til å fungere greit så langt. Er discusene selv som tilslutt spiser eggene sånn det er nå.

Har og tenkt på det at kardinalene vil kunne nappe til seg frittsvømmende yngel om de når den fasen, men som sagt så tør ikke kardinalene nærme seg discusene så er muligens håp også der.

Får vente å se
Alle gode ting er kanskje 3!

Nå er det iallefall wigglers på sverdplanten. Første gang de har kommet til den fasen. Det eneste jeg har gjort forskjellig nå fra de andre gangene er at jeg har fortsatt fòring som normalt med oksehjerte mens de har voktet egg. Dette har fungert fint da de har spist på tur mens den andre har viftet på eggene.

Ser de er litt småstressa av alle wigglerene som er "overalt" på bladet, men klarer de de ikke nå heller har de iallefall fått mer erfaring og det går jo riktig vei ser det ut til.


Morsomt!!
så kjekt, krysser fingrer og ben
Så ut til at de flyttet wigglerne over på den store rota midt i karet, ute av synet. Dog, etter ett par dager svømte de rundt som vanlig så da gikk det nok ikke veien denne gangen heller.

Fant dette på en nettside:

Artificial Method
Sometimes discus will eat their eggs or their fry. Because of this, some aquarists prefer to raise discus eggs artificially, away from the parents. This can be accomplished by removing eggs to a glass mason jar and placing them in a small (5-gallon) tank with a sponge filter filled with water of the same parameters and temperature of the water in which the eggs were laid. Place an air stone in the jar. Adding two or three drops of methyl blue will help you see the tiny fry. Once the fry become free-swimming (3 days) feed small drops of plankton diet for filter feeders and rotifers every four to six hours. Perform small water changes after each feeding.

Read more: Methods Required to Breed Discus Fish | eHow.com http://www.ehow.com/list_5925224_methods-required-breed-discus-fish.html#ixzz1wFbKW8Zs

----
Noen som har erfaring med denne metoden her inne? Tenker jeg prøver ut så fort de legger egg på en sverdplante igjen, men må nok vente litt til for igår la de egg på ny, denne gang på en 1meter stor rot..
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap