Palettciklide egg

Palettene har vært produktive og det er en hel haug med egg under den ene rota i 60 literen. Hvor lang tid tar det før disse klekker og er det noe spesielt jeg må tenke på?

Skal flytte om 12 dager, og håper de er klekket til da, for da må det tappes ned...
Hvor lang tid det tar før de klekker husker jeg ikke. Men vet jeg fant det her på forumet. Mine legger sine i hula så om jeg ikke søker hver dag finner jeg dem ikke før de har ungene.

Foreldrene er veldig flinke til å passe på ungene sine frem til de begynner å leke igjen. Så jeg har faktisk ikke gjort noe med dette kullet vi har nå. De har så klart fått mat 3-5 ganger om dagen. Lite og ofte er mottoet. Og det ser ut som det har funka veldig fint. Har 8 som vokste opp. Ikke så ille stort kull, men mista vel ca 20. Noen inn i ei gammel pumpe (som også skal skiftest ut) og resten klarte seg ikke. Men de som klarte jeg har sannelig vokst til.
Jeg tror det skal godt gjøres å få så ferske yngel til å overleve en flytting. Bare det å få tak i dem vil være en enorm utfordring, og du kan risikere at foreldrene blir så stresset av hele prosessen at de spiser opp eller forlater yngelen. Jeg ville vurdert å fjerne eggene og skille foreldrene fram til flyttingen, så kan de heller få prøve seg på nytt når situasjonen ligger mer til rette for det.

Hos meg overlevde ca 150 yngel da palettciklidene lekte, så vær forberedt på et overbefisket akvarium. Etter hvert måtte jeg bytte vann annenhver dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Roksvåg
Reklame for plussmedlemskap