Fór til inkayngel

Ja da har faktisk Apistogramma baenschiene mine fått yngel

Hva kan inkayngel spise? Skal de ha annen spesiell oppvarting?
Noe man må passe på?

De er i et 63-liters hjørnekar sammen med to ancistrus yngel..
Jobber med å overtale dama om at vi må kjøpe større kar til de...
Jeg forer mine apisto yngel med mikroorm helt i starten og deretter med nyklekket artemia daglig. På denne måten får du høyere oppvekstrate enn ved å fore med tørrfor...
Har du ikke levendefôr tilgjengelig kan du prøve avskallet artemia eller pulverisert diskus bits, det funker det også
Som Janne sier er avskalla artemia bra! Tror LOFFA her på forumet stort sett forer med det i begynnelsen, og han får stadig oppvekst på apisto-yngel!
Elers er microorm veldig greit og forholde seg til, og næringsrikt for yngel!
Pål
Takker for tipsene
Både mikroormer og artemia ser interessant ut, men vil vel ta litt tid før jeg har det klart

Siden jeg ikke har mikroorm eller artemia nå kan Liquifry være et greit alternativ?
Om du får til og fore akkurat der ynglene er, så kan det vel være et ok startfor1 Men det blir vel fort for lite for de! Ellers vil de jo finne litt mat rundt i akvariet også!

Pål
Som Pål nevner i et tidligere innlegg, bruker jeg avskallet artemia egg. Tidligere brukte jeg alt mulig rart... uten videre å ha noen hell med det.Fikk frem noe yngel selvfølgelig, men raten på antallet er økt enormt. Levende for er å anbefale og trigger ynglene mer enn for som bare "flyter" rundt.

Jeg tar en klype med foret mellom tommel og pekefinger og "gnisser" dette under vannflaten der hvor yngler befinner seg. Har drettet mange forskjellige apistoer og må vel bare si at det ble en annen verden for meg etter at dette foret kom i hus. Antall yngler som vokser opp er mange dobblet
Da har jeg begynt å gi de avskallet artemiaegg.
Håper at det funker like bra her også

Et annet spørsmål som dukker opp er om ynglenes far kan finne på å spise de?
Ser at moren jager bort faren om han kommer for nær..
Iznogood
Da har jeg begynt å gi de avskallet artemiaegg. Håper at det funker like bra her også :) Et annet spørsmål som dukker opp er om ynglenes far kan finne på å spise de? Ser at moren jager bort faren om han kommer for nær..




Om en skal gi et kort svar, er svaret ja. Det er flere ting som spiller inn i dette parforholdet. Jeg har ikke lest om du har skrevet om dette er et artskar, og derfor bare dette paret i karet. Vet heller ikke hvor stort karet ditt er....

Jeg ville satt et apistopar/trio i 100+L (har ikke alle mine i det desverre). Godt med røtter, planter og løv i tillegg til huler etc. Løvet finner ynglene ly under og føler trygghet.

Så er det en ganske så vesentlig ting, er dette ung eller voksen fisk. Jeg hadde et baenschi par som åt egg/yngel som om det var yndlingsretten deres. Men dette paret var veldig ungt. Noen par trenger tid, en god del tid for å få lært at unger er unger og ikke mat.

Etter ca 15 egglegginger hos mine Apistogramma nijsseni, har jeg endelig fått frem yngel hos dem også. Men det hender også da at par er fødte foreldre, og det funker greit allerede fra første kullet. Generelt er ciklider gode foreldre.

Ønsker deg lykke til med yngel
Dette er et lite artskar med sandbunn, eikeblader, kokosnøtthule, litt tang og en stein. Det er kun inkaparet og to ancistruser. Steinen skal jeg bytte ut med ei rot, men jeg vil ikke gjøre det nå som det er yngel i karet.

Grunnen til at jeg sier at det er lite artskar er at det er på kun 63 liter. Leste i fiskebasen at de kun trenger 60 liter.. Jeg burde ha lest meg opp en del mer på forhånd.. Jeg har nå fått tillatelse av overmakta ( les dama) til å kjøpe et større kar, men det må visst være et hjørnekar. Håper at noen skal selge et snart

Jeg tror kanskje det blir lettere for moren å passe på ungene i et større kar også..

Apistogrammaer vil jeg helt sikkert fortsette med
Har et par slike småkar jeg også, men der forventer jeg ikke yngel grunnet str.

En må ta i betraktning at det som skrives i tråder, innlegg og det som står i basen på ingen måte er noen facit. Veldig mye er feil skrevet, men det er på medlemmenes erfaringer. Mange mangler erfaring og derfor kommer mye info feil ut til andre som vil prøve seg.

Min erfaring har etterhvert blitt til at jo større kar dem får, mer glede og trivsel får fiskene, og mer glede og nye opplevelser får vi som akvarister. Fiskene får en hel annen adferd i større kar, enn når det blir for trangt
Vil de voksne fiskene også ha nytte av artemiaeggene, eller blir det for smått for de?
Voksne fisk vil også ha nytte av dette, jeg fòrer ikke med avskallede, men med ny klekket og store og små nyter godt av dette
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap